דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

פרידה / הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, מגדולי מבארי התלמוד, הלך לעולמו בגיל 83

הוא נולד לבית חילוני קומוניסטי וחזר בתשובה בנעוריו | הרב היה אוטודידקט ובקיא בתחומים רבים. בעשייתו הנגיש את חקר התלמוד לציבור הרחב בישראל ועסק בחינוך | הנשיא ריבלין: "בעל אומץ לב רוחני, עומק דעת ומחשבה"

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל. (קרדיט: ישיבת הרב עדין שטיינזלץ, ויקימדיה קומונס)
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל. (קרדיט: ישיבת הרב עדין שטיינזלץ, ויקימדיה קומונס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, מבאר וחוקר התלמוד וחתן פרס ישראל למדעי היהדות הלך לעולמו הבוקר (שישי) בבית החולים שערי צדק בירושלים בגיל 83. לאחרונה אושפז הרב בבית החולים במצב קשה עם דלקת ריאות. בתחילת השבוע חלה התדרדרות במצבו, והוא הורדם והונשם. "פטירתו של הרב היא אבידה גדולה לעולם היהודי. אנו משתתפים בצער המשפחה ותלמידיו הרבים בארץ ובעולם", נמסר מבית החולים.

שטיינזלץ נודע בעיקר בשל מפעל חייו בתחום הנגשת התלמוד. ב-1965 ייסד בשיתוף עם ממשלת ישראל את המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, שהוציא לאור שורה של תרגומים וביאורים של התלמוד הבבלי. גולת הכותרת של מפעלו זה הייתה מהדורת התלמוד המבואר, המכונה 'תלמוד שטיינזלץ' – הכולל תרגום התלמוד מארמית לעברית, לצד מובאות, הסברים קלים, סיכומים, ביוגרפיות של חכמי התלמוד, תרשימים ותמונות. הכרך הראשון של המהדורה יצא בשנת 1967 והאחרון בשנת 2010, והוא משמש לומדים רבים מרקעים מגוונים כשער כניסה לעולם התלמודי.

מלבד פרס ישראל למדעי היהדות אותו קיבל בשנת 1988, זכה לקבל גם את עיטור נשיא מדינת ישראל בשנת 2012, ואת אות יקיר ירושלים בשנת 2017.

אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל, נולד בשנת 1937 למשפחה חילונית בעלת אוריינטציה קומוניסטית בירושלים. אביו היה נצר לשושלת חסידית – נינו של האדמו"ר הראשון מסלונים. בנערותו חזר בתשובה והחל ללמוד בישיבת חסידות חב"ד, אך לצד לימודיו התורניים הרחיב את אופקיו ולמד גם כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים. בנעוריו שינה את שם משפחתו לאבן ישראל, בהמלצת אדמו"ר חב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש. הרב היה קרוב גם לרעיונות חסידות קוצק, וכן עמד בקשר קרוב עם אדמו"רי חסידות גור, רבי ישראל אלתר וממשיכו, שמחה בונים אלתר. הוא התאפיין באוטודידקטיות וברוחב דעת, וזכה לתוארי ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטאות בר אילן, בן גוריון, פלורידה, ברנדייס ו'ישיבה יוניברסיטי' ואף שימש מרצה אורח במספר אוניברסיטאות בחו"ל. בגיל 24 מונה למנהל בית ספר בירושלים והיה למנהל הצעיר בישראל.

ב-1984 הקים, לצד הרב מנחם פרומן והרב שג"ר, את הישיבה הגבוהה 'מקור חיים' בירושלים שנסגרה לאחר ארבע שנים. ב-1989 הקים את הישיבה הראשונה שהוקמה בברית המועצות לאחר נפילת מסך הברזל. ב-1999 הוקמה בנשיאותו הישיבה הגבוהה בתקוע. בתחילת שנות ה-2000 ניסה להקים עם מספר רבנים מוסד שישמש תשתית להקמתו מחדש של הסנהדרין בעתיד, אך מפעל זה נסגר לבסוף ב-2008. ב-2006 פתח בשכונת נחלאות שבירושלים את מרכז שטיינזלץ לידע יהודי וכיהן גם כנשיא ישיבת שפע מקור חיים שהוקמה בירושלים ב-2009.

"הרב עדין היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה", ספד לו נשיא המדינה ראובן ריבלין. "הרב דלה ממעמקי אוצרות הרוח של עם ישראל פנינים, והנגיש בעברית בהירה וברורה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש"י בן ימינו".

יהי זכרו ברוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!