דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

משבר פוליטי / המשבר הקואליציוני לשיא: ישיבת הממשלה השבועית בוטלה

בליכוד האשימו את כחול לבן בעיכוב תכנית סיוע למשק | כחול לבן: הליכוד מפר התחייבות לאשר את תקנון הממשלה | ללא תקציב תתפזר הכנסת תוך שבועיים, וישראל תלך למערכת בחירות רביעית ברצף

ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אסף צבי

הממשלה לא תקיים היום (ראשון) את ישיבתה השבועית – כך הודיעה אמש מפלגת הליכוד. ביטול הישיבה מגיע על רקע החרפת המשבר הקואליציוני בין מפלגות הליכוד וכחול לבן, שמתבטא בין היתר בחוסר הסכמה משך תקציב המדינה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורש תקציב לשנת 2020 בלבד, וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, עומד על הגשת תקציב דו-שנתי, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני בין המפלגות. על פי החוק, ללא העברת תקציב בתוך שבועיים, הכנסת תתפזר אוטומטית ותחל בישראל מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים.

שתי המפלגות פרסמו הערב הודעות סותרות על סיבת ביטול הישיבה. בליכוד טענו כי כחול לבן מונעת אישור תכנית סיוע למשק. בכחול לבן האשימו את הליכוד בסירוב לאשר את תקנון הממשלה, כפי שנדרש בהסכם הקואליציוני. עוד הדגישו בכחול לבן כי לא יעצרו כל החלטה הנוגעת למאבק בקורונה, וניתן להצביע על כך טלפונית. על התכנית בהודעת הליכוד אמרו בכחול לבן כי היא לא גובשה סופית וטרם הוצגה, אך שר האוצר ישראל כ"ץ טוען כי הציג את התכנית לבכירים במפלגה.

לטענת הליכוד, הישיבה בוטלה "עקב סירובה של כחול לבן לאשר תכנית סיוע כלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של 8.5 מיליארד שקלים, הכוללת בתוכה סיוע לאוכלוסיות בסיכון". לפי ההודעה, התוכנית שהיתה אמורה לעלולת להצבעה בישיבת הממשלה תייצר כעשרת אלפים מקומות עבודה חדשים במשק, ותכלול העברת 700 מיליון שקלים בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות ו-600 מיליון שקלים לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת עד לחודש יוני 2021. בהודעת הליכוד נאמר כי "הליכוד דורש מכחול לבן שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל בעת הזאת של התמודדות עם משבר הקורונה".

בכחול לבן האשימו את הליכוד בהפרת ההסכם הקואליציוני, והדגישו כי יאפשרו העברת כל החלטה הקשורה בהתמודדות עם נגיף הקורונה: "ישיבת הממשלה מחר לא תתקיים לאור התעקשות הליכוד לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לאשר את תקנון הממשלה המבטיח את יציבותה. זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הינו שקר מוחלט לציבור הישראלי. כחול לבן הודיעה לליכוד שכל הצבעה הקשורה בקורונה לא תסבול דיחוי ותעבור בהצבעה טלפונית."

לגבי תכניתו של שר האוצר, מדובר בתכנית בעלות של מיליארדים הנוגעת לטווח הארוך שטרם הוצגה במלואה וטרם גובשה סופית. הנסיון להעלות אותה מהיום למחר הוא לא יותר מאשר ספין לא אחראי. אנו מצפים מהליכוד לעמוד בהסכם ולאשר את תקנון הממשלה שיאפשר את המשך היציבות שכל כך נדרשת בעת הזו. תשעה מיליון אזרחי ישראל מצפים מהממשלה ליציבות ואמינות, וכחול לבן לא תסכים לערער זאת.​"

שר האוצר ישראל כ"ץ טוען כי בניגוד להודעת כחול לבן, תכנית הסיוע הוצגה לבכירים במפלגה: "הודעת כחול לבן בקשר לתוכנית ההאצה והסיוע לאוכלוסיות מיוחדות בסך 8.4 מיליארד ש״ח, אותה הגשתי מחר לממשלה, הינה כוזבת ומטעה. התכנית, שכוללת ביצוע מיידי של תשתיות להאצת המשק בתקופת הקורונה וסיוע לאוכלוסיות מיוחדות, הינה חלק מחוק רשת הבטחון הכלכלי לתקופת הקורונה בסך 90 מיליארד ש״ח, אותו הגשתי ושאושר בממשלה ובכנסת.

בהתאם להחלטת הממשלה וללוח הזמנים שנקבע בחוק לפרק זה, התוכנית הוצגה לנציגי כחול לבן (הוד בצר – נציגו של בני גנץ, והשר עמיר פרץ), בהתאם וגם אושרה על ידם. כל עיכוב באישור ובביצוע התוכנית יגרום לפגיעה קשה בציבורים נזקקים ובהאצת המשק בתקופת הקורונה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!