שרת התחבורה, מירי רגב, פנתה לשר האוצר, ישראל כ"ץ, בדרישה לאשר מתווה חדש לרפורמה בנמל אשדוד, כך שכלל רציפי הנמל החדש יוותרו בבעלות המדינה. עוד הבהירה השרה, כי משרדה תומך ברפורמה בנמל אשדוד במתווה זהה להפרטת נמל חיפה, ובהתאם להסכמים בין המדינה לעובדים, ויתנגד לניסיונות האוצר להערים קשיים נוספים.

במוקד המחלוקת, עתידם של רציפים 24-25 המשמשים כיום לבניית הנמל החדש. על פי תכניתו המקורית של השר כ"ץ בקדנציה הקודמת שלו כשר התחבורה, אמורים היו הרציפים להיות מופרטים. על אף שהמדינה ו-וועדי העובדים כבר הגיעו לשורה של הסכמות בנוגע לרפורמה בנמלים, נושא זה נותר סלע מחלוקת מול אנשי האוצר ומשרד התחבורה. הוועדים רואים בהפרטת הרציפים יצירת מתחרה נוסף במרחב, לצד הנמל החדש המוקם בימים אלה.

מכרז ההפרטה של הנמל יצא לפועל לפני כחודש, במטרה לגייס משקיע אסטרטגי. אך הזכייה במכרז הותנתה באישור עתידי של משרד האוצר, על מנת להבטיח את אפשרות הפרטת הרציפים.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

על פי הצעתה החדשה של רגב , 'רציפי המחלוקת' בנמל אשדוד ישמשו משך 15 שנים כרציפי פיתוח למאגרי הגז השונים, ולא תבוצע מהם פריקה וטעינה של מכולות, כך שלא יתחרו בנמל הקיים. זאת, לצד הכנסה קבועה לנמל הישן מהחכרת השטח.

השרה רגב הבהירה כי התניית מהלך ההפרטה באישור האוצר, במטרה לשמור על האפשרות להפריד בעתיד בין הנמל והרציפים המדוברים, מהווה פגיעה בהסכמות עם העובדים, וחריגה מהרפורמה עליה הוסכם בנמל חיפה. "ישראל, מי כמוך מכיר ומבין את הרגישות לפניות עובדים בימים אלו לבתי המשפט", כתבה השרה לשר האוצר, "אני מתרשמת ומשוכנעת שהסרת ההתנייה אין בה לפגוע בזכויות המדינה, שכן בעתיד יוכל הממונה על התחרות להפעיל סמכותו ולמנוע מהמשקיע את פיתוח הרציפים. אני משוכנעת שהסרת ההתנייה תאפשר סיום מהיר של כלל המשאים ומתנים".

רגב הוסיפה שאם יגיע הנושא לבית הדין, "עמדת משרד התחבורה תהיה שאין להתנות בימים אלו תנאי שיידון בעוד 15 שנים לפחות, ומאחר שכבר הוסכם בעבר לפעול לפי מתווה חיפה, אין מקום להתנייה".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר ל׳דבר׳: ״אני יותר משמח שהשרה מעורבת ומנתבת לפתרון שלא מפלה בהפרטה את נמל אשדוד מחיפה. ככל ששר האוצר שמכיר היטב את הנושא יסכים למתווה המוצע, נוכל להתקדם משמעותית לסגירת הסכם הרפורמה בנמל אשדוד״.