דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מלימודים בפארק ועד שילוב תנועות הנוער: שש רשויות מקומיות על ההיערכות ל-1 בספטמבר

בחדרה החליטו "להפוך את העיר לבית ספר אחד גדול" | ברעננה מעדיפים להגדיל את המשרות של עובדי ההוראה הקיימים על פני גיוס עובדים חדשים | ובירוחם מרוצים מהמתווה, אך חוששים מהמשבר התקציבי שימנע תכניות העשרה

חיטוי כיתות לקראת פתיחת שנת הלימודים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חיטוי כיתות לקראת פתיחת שנת הלימודים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

הרשויות המקומיות ברחבי הארץ מתכוננות לפתיחת שנת הלימודים במתווה שהציג שר החינוך, יואב גלנט. למרות קולות שייתכן והשנה לא תיפתח בכל הכיתות, מרבית הרשויות עוסקות בהכנות אינטנסיביות – מגיוס מורים ואינטגרציה מעמיקה עם החינוך הבלתי פורמלי, ועד להקמת מערכים טכנולוגיים והכשרת מבנים. ברקע עומד גם המשבר התקציבי, שללא פתרונו הרשויות יתקשו להתחיל את השנה.

ירושלים: גיוס כח אדם, בוחנים הכשרת מבנים

בעיר הגדולה בישראל החלו בשבוע שעבר בגיוס המוני של כח אדם משלים למוסדות החינוך באמצעות עמותת החינוך של העירייה – 'לביא', שביצעה ביום חמישי שעבר יום חשיפה לתפקידים השונים. בעירייה מתכננים להשתמש במבני החינוך העירוניים הקיימים ובמרחבים השונים בהם שמאפשרים לקיים למידה. עם זאת, בעירייה ציינו כי "במקביל, נבחנות אפשרויות של למידה במבנים שונים בקרבת בית הספר – כמו מינהלים קהילתיים וכדומה".

חדרה: "להפוך את העיר לבית ספר אחד גדול"

בעיריית חדרה מפתחים מודל ייחודי ללמידה משמעותית בצל המגפה, תוך שילוב משאבים עירוניים כגון מבנים, טבע וארגונים שונים, ושיתוף פעולה בין מסגרות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. לדברי סמנכ"לית חברה וקהילה בעירייה, ד"ר אסנת ספורטה, המטרה היא להשתמש במרחב העירוני לקיים שגרת למידה משמעותית תוך התמודדות עם המגבלות.

"מדובר במודל חינוכי פורץ דרך, שעיקרו הפיכת המרחב העירוני לבית ספר אחד גדול", אומרת ספורטה, "העקרונות שהנחו את גיבוש המודל הם קשר אישי עם התלמידים, זמן גמיש, מרחב למידה גמיש, ושילוב חינוך פורמלי ובלתי פורמלי."

יער חדרה (צילום: Shutterstock)
יער חדרה (צילום: Shutterstock)

לדברי ספורטה, בעירייה ערכו מיפוי ראשוני של כל המשאבים במרחבים הקהילתיים והציבוריים – לרבות יער חדרה, פארקים ציבוריים ושמורות טבע, מתנ"סים, מוזיאונים, החווה החקלאית, פארק המדע ועוד, תוך בחינת השימוש בהם כמרחבי למידה גמישים. בתהליך לוקחים חלק אגף החינוך של העירייה, מנהלי בתי-הספר, הנהגת ההורים, תנועות הנוער ושלל הגופים הממונים על הצוותים החינוכיים.

אור יהודה: "כל מרחב לימודי מעבר לכיתות הוא מרחב פוטנציאלי"

דלילה אשכנזי, מנהלת אגף החינוך בעיריית אור יהודה, אומרת שהצורך בכיתות ומרחבי למידה נוספים דורש שינוי בסיסי ביחס למבנה בית הספר. "צריך לפרוץ את כיתות בית הספר. כל מרחב לימודי מעבר לכיתות הוא מרחב פוטנציאלי. במסדרונות בתי הספר שלנו יש מרחבים של פופים ופינות קריאה ומנוחה ומרחבים עם עמדות מחשב. יש לנו חצרות, ספריות, מבואות בית הספר, פארק וגינות. יש לנו שני מוזיאונים נהדרים בעיר. חייבים להבין שאי אפשר יהיה להמשיך במתכונת של כיתה, שולחן ולוח בלבד."

את כח האדם הנוסף העירייה מתכוונת להשלים באמצעות סטודנטים בפרויקט פר"ח, גיוס אקדמאים שיעברו הסבה להוראה, ומתנדבים. "ההכנות למתווה מתחילות מהמנהלים, שנערכים מזה מספר ימים למפות את כל כח האדם ביישוב. במקביל, יצרנו קשר עם מכללת סמינר הקיבוצים כדי להפעיל תכנית הסבת אקדמאים. מרכז שז"ר לצעירים בעיר, שמפעיל סטודנטים רבים שמתנדבים במסגרת פרוייקט פר"ח, עוזר לנו לגייס אותם. בסך הכל מדובר במעל מאה סטודנטים ומתנדבים שייכנסו לסייע בבתי הספר היסודיים."

אשכנזי מספרת שסטודנטים יוכלו ללמד בבתי הספר, אבל גם בבתים, בהתאם לצרכים שיקבעו עבור המנהלים. "יש לנו שיתופי פעולה עם אקדמיות ותוכניות לימוד כמו חינוך לפסגות – משלבים את כל מערך הלימודים בתוך מערך שעות ההוראה, ולא אחר הצהריים, כולל שיעורים מקוונים. כלל רשת החינוך הגדולה הזו תהיה חלק ממערכת השעות השבועית של מנהלי בתי הספר"

ירוחם: "אם המשבר התקציבי יימשך, לא תהיה שנת לימודים"

עידו פלומר, מחזיק תיק החינוך בעירייה, מרוצה מהמתווה שהציג שר החינוך. "יש כאן הזדמנות עצומה בעיניי. האמירה הכללית היא שכשמלמדים חצי מכמות הילדים בחצי מהזמן – זה עדיף על כלל הילדים כל הזמן". לדבריו, "זה שכיתות ה'-ו' ילמדו חלק מהזמן בבית הספר זה חסרון, אבל בירוחם זה לא כל כך יפגע בנו, כי מבחינת מבנים, נצליח ללמד אותם פרונטלית לפחות ארבעה ימים בשבוע"

בירוחם התגבש בשנים האחרונות מערך נרחב של פעילויות העשרה לנוער – החל מתנועות הנוער וארגוני הנוער, ועד מרכזי העשרה ברובוטיקה ומדעים, ומרכזי למידה רב תחומיים. כל אלו ישולבו בתוך שבוע הלמידה  "לילדים יהיו שלוש שעות מחנך, ואז שלוש שעות העשרה באחד המרכזים. כיתה אחרת תצא לטיול, נעשה את זה פעם-פעמיים בחודש במשך כל השנה."

"אם המשבר התקציבי יימשך – לא תהיה שנת לימודים", הוא מזהיר, "ייחתכו כלל התוכניות המרכזיות שהם לב ליבה של המערכת. תוכנית קרב היא חלק אינטגרלי מבית הספר היסודי, גם היל"ה, ניצנים וקידום נוער  – אלו תוכניות שאין מערכת בלעדיהן. אני בטוח ההשלטון המקומי ישבית את כלל מערכת החינוך אם התכניות הללו לא יתוקצבו".

 

אשדוד – העירייה לא מגייסת כח אדם, אין עיסוק בהכשרת מבנים

בעיריית אשדוד אמרו ל'דבר' כי אינם עוסקים כרגע בגיוס כח אדם נוסף. "בתי הספר היסודיים הם בבעלות ואחריות מוחלטת של משרד החינוך. ככל שאנו מבינים את המתווה הרי שיידרש גיוס של תומכי הוראה ומתרגלים, הגם שלהבנתנו אין עדיין מתווה ברור על האופן הטכני שזה ייעשה. בבתי הספר העל יסודיים לא מסתמן בשלב זה גיוס כח אדם, אך איש לא יודע מה ילד יום ודברים יכולים להשתנות".

בעירייה הוסיפו כי כרגע אין הכשרת מבנים מחוץ לקמפוסים הקיימים. "ככל שיהיה צורך, ייתכן ויהיה שימוש במבני ציבור וחדרי כיתות גם מחוץ לבתי הספר".

החשש שציינו בעירייה הוא היעדר תשתיות אינטרנט מספיקות ללמידה מרחוק בבתי הספר. "הקושי המרכזי כרגע, עלול לנבוע מדרישת המשרד לקיים למידה מקוונת מתוך בתי הספר, מה שייצור עומס יתר על רוחב הפס והחיבור למרשתת. ככל שמשרד החינוך יהיה ער לבעיה הארצית וייתן לכך פתרון טכני או תקציבי, תגדל כמובן רמת המוכנות".

רעננה: "בונים על כוחות פנימיים"

רויטל שפירא, מנהלת אגף החינוך בעיריית רעננה, אומרת ל'דבר' שבחלק מבתי הספר בעיר יידרש שימוש במבנים נוספים כדי לעמוד במתווה משרד החינוך. "יש בתי ספר שיכולים להכיל מענים לרוב הילדים, בעיקר כאלה שהיו בעבר גדולים וקטנו עם השנים. עם זאת יש מספר בתי ספר שנצטרך לחשוב על מענים נוספים מחוץ לכותלי בית הספר, כמו אשכול פיס, יד לבנים ומרכזי תרבות ברחבי העיר".

שפירא מציינת כי העדיפות הראשונה של העירייה במענה לדרישות כח האדם של מתווה הלימודים תהיה הרחבת היקפי המשרה של המורים והעובדים הקיימים. "מורה שעובדת 80% משרה תגדיל את המשרה ל-130% – היא תוכל לתת יותר שעות כדי לאפשר את המענה הנדרש. כיום אנחנו עושים מיפוי ומשם נצא לדרך. אנחנו צופים שיהיה עומס גדול בגיוס כח אדם, אבל נכון לכרגע בונים על כוחות פנימיים".

כדי לאפשר לכלל הילדים ללמוד מהבית, עיריית רעננה לקחה על עצמה להשיג מחשב לכל ילד שידו אינה משגת. בנוסף לכך הקימה העירייה פלטפורמה למכירת מחשבים במחירים מוזלים לאנשי חינוך ותלמידים שאינם מטופלים על ידי הרווחה.

לדברי שפירא, ההורים מוטרדים מכמות השעות שהילדים יהיו בבית. "גם בכיתות ה'-ו' הילדים עדיין קטנים". החלטה משמעותית נוספת שקיבלה העירייה היא שתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים שדורשים יותר קשב ותשומת לב מהמורים ילמדו בכיתה בהיקף גבוה ככל האפשר. "תלמידי כיתות מב"ר, אתג"ר וכיתות עולים יבואו לבית הספר בתדירות גבוהה, בלי קשר למתווה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!