מדד אמון הצרכנים חזר לרמה בה עמד בתקופת הסגר, כך על פי סקר שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המדד שמתבסס על סדרת שאלות שמוצגת לצרכנים על מצב הכלכלי הנוכחי והצפוי הוא הנמוך ביותר ב-OECD בחודש יולי מלבד יוון.
במאי חל שיפור ניכר בערכו של המדד והוא עלה ל-14%-. אולם בחודשיים האחרונים חלה שוב החמרה (23%- ביוני; 30%- ביולי) המצביעה על כך שהציבור פסימי יותר בנוגע למצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה. בלמ"ס מציינים כי ההחמרה משקפת זיקה הדוקה" בין ההערכות הסובייקטיביות של הפרטים, לבין השינויים הכלכליים על רקע משבר הקורונה.
על פי הנתונים התחום שספג את הירידה הגדולה ביותר הוא הכוונה לבצע רכישות גדולות ב-12 החודשים הקרובים, שירד ל-42%- ביולי, לאחר שביוני עמד על -28%-.
סקר זה מתנהל על פי סטנדרטים משותפים למדינות ה-OECD, כך שאפשר גם להשוות את ישראל למדינות אחרות. על פי הנתונים, ישראל היא אחת המדיניות הפסימיות ביותר כרגע.
המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 43%-, לאחר שביוני הוא ירד ל-34%-. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד ביולי על 13%- (ביוני 6%-), לאחר שבמאי כבר טיפס לטריטוריה החיובית (5%).
כלכלני בנק הפועלים התייחסו למדד כי מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז שנת 2003, עם סיום תקופת האינתיפאדה, והוסיפו: "העלייה בכמות הנדבקים והמגבלות על הפעילות הכלכלית פגעו באמון הצרכנים בחודש החולף בעוצמה גבוהה יותר מאשר בתקופת הסגר בחודשים מרץ ואפריל. הפסימיות עולה בכל שאלות הסקר, ובייחוד באלו של שוק העבודה. הרעה נרשמה גם ב"אווירת הקניות", אם כי היו לא מעט משיבים שסברו שזו כן תקופה טובה לרכוש עתה דירות או רכבים.
"הצריכה הפרטית התאוששה ביחס לחודשי הסגר, אך יחד עם זאת היא עדיין נמוכה ביחס לתחילת השנה: ההוצאות בכרטיסי אשראי לדוגמה נמוכות בשבועיים האחרונים של יולי בכ-12% לעומת הרמה של טרם הקורונה. סגירת השמים, ממתנת מעט את הפגיעה בצריכה המקומית ואנו רואים תפוסה גבוהה במלונות הנופש ובצריכת מזון."