דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

האסון בביירות / אחרי סוף שבוע של מחאות: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

בנאום טלוויזיוני הודיע חסן דיאב כי על פירוק ממשלתו בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות בשבוע שעבר, בו נהרגו לפחות 160 בני אדם, וכ-6,000 נפצעו | דיאב האשים בפיצוץ את "מגפת השחיתות" בלבנון

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב (Dalati Nohra/Lebanese Government via AP)
ראש ממשלת לבנון חסן דיאב (Dalati Nohra/Lebanese Government via AP)
יניב שרון

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב הודיע לפני זמן קצר (שני) על התפטרותו, זאת בעקבות האסון בביירות בשבוע שעבר. בפיצוץ העז בעיר הבירה נהרגו לפחות 160 בני אדם, וכ-6,000 נפצעו. בנאום טלוויזיוני הטיל דיאב את האשמה על קבוצה אינטרסנטית המעדיפה את האינטרסים של עצמה על פני שלומו של העם הלבנוני, ורמז לכך שלבנון וממשלתה תלויות בעצם בכוחות זרים וגדולים מהמדינה.

עוד ציין כי האסון היה תוצאה של "מגפת שחיתות" שפשתה במדינה בכלל ובממשל בפרט. "חשבתי שאוכל לרפא את הבעיה הזו", אמר, "אך היא בעיה מערכתית וגדולה יותר מהממשלה".

ממשלת לבנון הודיעה מוקדם יותר היום על התפטרותה בעקבות האירוע. שר הבריאות הלבנוני, חאמד חסן, אמר כי דיאב צפוי להגיע לארמון הנשיאות על מנת להגיש את מכתב ההפטרות של השרים. המהלך הגיע אחרי שורת מחאות נגד הממשלה בסוף השבוע האחרון.

אנשים מפנים פסולת ומחפשים נעדרים בביירות, לבנון. 7 באוגוסט 2020. (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
אנשים מפנים פסולת ומחפשים נעדרים בביירות, לבנון. 7 באוגוסט 2020. (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

למרות שנראה היה שהתפטרותו של דיאב היא בלתי נמנעת אחרי האסון, נראה היה שראש הממשלה חא מעוניין לעזוב את תפקידו. ביום שבת האחרון, בנאום טלוויזיוני, הציע דיאב לכהן בחודשיים הקרובים כדי לאפשר לקבוצות האתניות השונות להגיע להסכמה על הרפורמות הנדרשות למדינה. עם זאת, נראה כי הלחץ הפנימי בממשלה בראשה הוא עומד, שינה את עמדתו.

הממשלה של דיאב הוקמה לפני כשבעה חודשים, אחרי שבאוקטובר התפטר קודמו בתפקיד, סעד אל-חרירי, בתגובה להפגנות נרחבות נגדו. דיאב מונה לתפקיד אחרי חודשים של מחלוקת בין מנהיגי הקבוצות השונות במדינה.

פיצוץ בבירות, לבנון. 4 באוגוסט (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)
פיצוץ בבירות, לבנון. 4 באוגוסט (צילום: Houssam Shbaro/Anadolu Agency via Getty Images)

הפיצוץ בנמל בשבוע שעבר אירע, ככל הנראה, שתוצאה משרפיה שהציתה מאדר של 2,750 טונות של אמוניום חנקתי. החומר אוחסן בנמל מאז 2013, וננקטו מעט מאוד אמצעי בטיחות בשמירה עליו.

הציבור הלבנוני רואה בהזנחה ובשחיתות של הנהגת המדינה כגורם האחראי לאסון. על פי הערכות, גרם הפיצוץ לנזקים של בין 10 מיליארד דולר ל-15 מיליארד דולר. 30 אלף בני אדם נותרו ללא קורת גג.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!