דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / פרופ' גמזו: "מנסה למנוע סגר ולא להוסיף עוד חצי מיליון מובטלים"

פרויקטור הקורונה אמר בתדריך לתקשורת כי ייקח זמן עד שתוצאות המדיניות יורגשו | ״בתי החולים לא בקריסה, אבל יש מצוקה, יש קושי״

פרופ' רוני גמזו. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
פרופ' רוני גמזו. (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטור הקורונה רוני גמזו אמר היום (שלישי) כי הוא עושה כל מאמץ כדי להימנע מהטלת סגר למרות הנתונים הגבוהים של תחלואה בקורונה. "זה עומס לא פשוט, ואני מנסה לתת בטחון גם לשרים וגם לממשלה שאפשר ללכת בדרך הזאת. אני עדיין רוצה לתת תקווה ל-800 אלף מובטלים שאני מאפשר להם לחזור לעבודה שלהם, כי סגר זה עוד חצי מיליון מובטלים", אמר גמזו בתדריך לתקשורת.

"אני רוצה לנסות כמה שיותר להוריד את התחלואה. ישראל עושה מאמץ עילאי שלא קורה במדינות אחרות. במדינות אחרות, כמו ויקטוריה וקטלוניה, סוגרים ועושים סגרים. אנחנו מנסים לא לעשות את זה, אנחנו רואים את ההשלכות הכלכליות והחברתיות".

גמזו ציין כי נדרש זמן כדי שהשינויים אותם הוא מוביל ישפיעו. "רוני גמזו לא קוסם, לא בא לחסל את הקורונה ביום יומיים מה שעושים בהרבה יותר זמן. הקסמים היו בסגרים. הקסם היחידי שלי זה אולי להימנע קצת מהסגר. אז כדי ליצור אפקט אני צריך זמן, זה לא קורה מיד"

לדברי גמזו, היעד שנקבע להמתנה לבדיקת קורונה הוא 36 שעות, אותו הוא מתכוון להשיג בין היתר באמצעות סיוע מחיילי צה"ל. "אותם אנשים שצריכים להיבדק, אנחנו נגיע אליהם עם בדיקות", אמר.

"בתי החולים לא קורסים. יש מצוקה, יש קושי"

גמזו ציין כי מערך האשפוז בבתי החולים אמנם נמצא בעומס, אך לעת עתה מצליח לתפקד ללא הורדת סטנדרט הטיפול. "אני לא רוצה לזרוע בהלה ופאניקה בציבור שבתי החולים מתמוטטים, כי הם לא מתמוטטים. הם פלא עולמי, הם מטפלים גם בחולים השגרתיים וגם בקורונה. הם לא קורסים, יש מצוקה, יש קושי. אנחנו לא באי ספיקה. בירושלים יש קושי, בצפון אין קושי. צריך להסתכל ברמה הכלל ארצית."

עוד אמר גמזו כי בתי החולים חיוניים להכלת החולים הקשים עד לירידה המקווה בתחלואה. "אני צריך את מערך האשפוז חזק לעוד מספר שבועות. אם אין לי את הזמן הזה, אז מחר סגר".

האתגר העיקרי לדבריו הוא החולים הקשים מאוד, שהטיפול בהם דורש משאבים מרובים. "זה טיפול נמרץ, מכונת לב ריאה, זה טיפול יותר מורכב. שם אני צריך לעקוב לראות שיש לי מספיק קיבולת. זה חולים בני חמישים בני 40 בני שישים שאנחנו רוצים לתת להם את הטיפול הטוב ביותר בעולם"

גמזו אמר כי יאמוד את מצב המערכת באמצעות שיח עם הצוותים הרפואיים בשטח. "הדבר העיקרי זה קודם כל שיח איתם, ביקור שם, לראות את זה בעין, לדבר עם האחיות, לדבר עם הרופאים. זה לא עניין של מספרים. האחות צריכה לתת את הטיפול שהיא רוצה לתת. ישראל לא תהיה איטליה. בסופו של דבר 30 מנהלי בתי החולים שהיו אתמול פה נתנו לי חוזק וכוח להמשיך". הוא ציין את צוות 'הברומטר' שהקים, שעוקב מקרוב אחר מצב בתי החולים.

"ייקח זמן עד שראשי הרשויות יצליחו להוריד את התחלואה"

על הנסיון לערב את ראשי הרשויות במאבק בקורונה בתחומי הרשות אמר גמזו: "ביקרתי במודיעין עילית, באלעד, בבית שמש, זה לא שהכל קורה טיפ טופ. זה ייקח זמן שהם יצליחו לנהל את זה יותר טוב ולהוריד את התחלואה. אגב, לא לאפס".

גמזו אמר כי עוד לא גיבש עמדה סופית בנושא פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר, וכי הפרסומים על כך שגויים. "אנחנו מאוד רוצים להוריד את התחלואה, ואנחנו רוצים גם לפתוח את שנת הלימודים, כי יש לזה השלכות והמשפחות רוצות לדעת. אני חושב שהקו של שר החינוך (פתיחת השנה באחד בספטמבר – ד.א.) הוא בגדול נכון. הממשלה תחליט, אבל יש כמה נתונים שצריך להכיר. לתלמידי חטיבה עליונה יש פוטנציאל הדבקה כמעט דומה לזה של אנשים מבוגרים. הממשלה תחליט ביומיים הקרובים, אחרי המלצות של קבינט הקורונה, אחרי המלצות שלי בגיבוי כל המומחים". בתדרוך קודם אמר גמזו שאינו בטוח ששנת הלימודים צריכה להיפתח כרגיל.

שינוי במדיניות הבדיקות: כל המגעים הקרובים של חולה מאומת ייבדקו

ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרועי, אמרה בתדריך כי מדיניות הבדיקות תעודכן, וכי גם מי שיימצא בחקירה האפידמיולוגית כי היה במגע שייחשב קרוב עם חולה מאומת יזומן לבדיקה על ידי משרד הבריאות, ולא רק בני בית של חולה מאומת כפי שקובעות ההוראות כרגע.

אלרועי ביקשה להעביר מסר לציבור בדבר חשיבות השלמת ימי הבידוד, גם אם במהלכם המבודד נבדק וקיבל תוצאה שלילית. זאת מכיוון שייתכן שבמועד הבדיקה הנגיף לא התרבה בגוף בשיעור שמאפשר זיהוי בבדיקה, והמחלה עלולה להתפרץ מספר ימים לאחר מכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!