דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בלגן בחינוך / ועדת החינוך: לא נאשר תשלומי הורים אם לא יוזלו כמובטח

גם ההפחתה הצפויה בפעילות החוץ והתרבות, כתוצאה מהגבלות הקורונה, לא גרמה למשרד החינוך להציג תשלומי הורים מופחתים, למרות ההבטחה, והוועדה נדרשה לאשר את מלוא סכום הגבייה לשנת הלימודים הבאה

ועדת החינוך - היערכות שנת לימודים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ועדת החינוך - היערכות שנת לימודים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דוד טברסקי

חברי ועדת החינוך הביעו הבוקר (רביעי) התנגדות לתשלומי ההורים במוסדות החינוך. "יש פה דבר מעוות שגם סותר את החוק", אמר יו"ר הועדה, ח"כ רם שפע (כחול לבן). שפע הוסיף גם כי "תשלומים שהיו צריכים לחזור מאפריל עדין לא חזרו, ומצפים שנאשר חדשים? אנחנו נאשר את התשלומים רק אחרי הפחתה בתשלומים".

בניגוד להבטחה להמשיך להוריד את גובה התשלומים, משרד החינוך ידרוש את מלוא סכום הגבייה לשנת הלימודים ויחזיר את סעיף התשלום על המסיבות על סך 24 שקלים, סעיף שבוטל שנה שעברה בלחץ ההורים. במפתיע, לא התקיימה הצבעה בנושא בתום הדיון.

"הבטיחו לנו תכנית רב שנתית לפיחות התשלומים. לא ראינו שום תכנית כזו, בלי שום קשר לקורונה", אמר יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, שדרש גבייה מצומצמת על חלק מהסעיפים כבר השנה. "צריך שתהיה פה תכנית חמש שתית להעברת כלל התשלומים לידי משרד החינוך – צריך שמשרד החינוך ייקח על עצמו כבר השנה את סעיף רכישת הספרים".

למרות הקורונה, גובים כרגיל

חברי ועדת החינוך מתחו ביקורת קשה על משרד החינוך על התעקשותו לגבות את מלוא סכום תשלומי ההורים, במיוחד כאשר כלל לא ברור שכלל פעילויות החוץ והתרבות יתקיימו. "אני לא אצביע על תשלום כזה, צריך לכבד הבטחות", אמר ח"כ מאיר כהן (כחול-לבן). "אין סיבה לגבות תשלומים על טיולים עד שתתקבל הסכמה בממשלה על הוצאתם לפועל".

"אין הגבלה לפעילות בשגרת הלימודים נכון לכיום, לכן אין סיבה שלא תאושר גביה מקסימלית", אמרה גילה נגר, המשנה למנכ"ל במשרד החינוך, אך סייגה את הדברים בכך שכל פעילות שלא ניתן יהיה לקיים – לא תתבצע גביה או שיוחזרו הכספים להורים. "המדיניות שהשר מוביל היא לאפשר למנהלים את הגמישות הניהולית, ובתוך כך לגבות תשלומים".

נגר הפתיעה את נציגי הוועדה, שהיו בטוחים שההצבעה על התשלומים תתקיים עוד היום, וטענה שהתכנית שהגישה אינה סופית, לכן לא ניתן להצביע עליה. "אנחנו לא אטומים למה שקורה, וכרגע אין החלטה סופית שהתקבלה – לא על ידי השר ולא על ידי המנכ"ל".

לפני שנה, לאחר סדרה של דיונים סוערים, שר החינוך, רפי פרץ, ביחד עם מנכ"ל המשרד לשעבר, שמואל אבואב אישרו את תשלומי ההורים לשנת הלימודים התש"פ לאחר שהגיעו להסכמה עם סיעת כחול לבן על הפחתה מינימלית של סכום של 24 שקלים לילד בתשלומי ההורים והבטחה ליצירת תוכנית הפחתה עתידית. במכתב לוועדת החינוך מחודש יוני, ביקש שר החינוך, יואב גלנט, לאשר בוועדה את כלל תשלומי ההורים, כולל סעיף המסיבות, בטענה שלתקציב תשפ"א של המשרד אין יכולת לעמוד בהוצאות. בתגובה לכך, שפע ביטל את ועדת החינוך, שנועדה לאשר את תשלומי ההורים, בטענה שהוועדה לא תהיה חותמת להחלטות המשרד ולא תאשר תשלום ללא דיון יסודי בעניין.

בשנה שעברה, אישרה הוועדה גביית תשלומים שנעו בין 532 שקלים לתלמיד כיתה א', ל-1,314 שקלים לתלמיד י"ב. על רקע כהונתה של ממשלת מעבר, ואחרי קריאה של ארגוני ההורים למרד תשלומים, הוחלט להוריד את סעיף "מסיבות כיתתיות", העומד על 24 שקלים, ולסבסד אותו בהיקף של 20 מיליון שקלים

החלטה על ביטול תשלומי ההורים התקבלה עוד בתחילת שנות התשעים, כחלק מהמלצות ועדת לנגרמן, אך מעולם לא יושמה. למרות הבטחתו של יו"ר ועדת החינוך הקודם, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), לטפל בנושא, אושרו מלוא תשלומי החובה בבתי הספר במשך ארבע שנים רצופות.

על פי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכון לשנת 2017 תשלומי הורים, החובה והרשות, עמדו על כ-1.5 מליארד שקלים. שיעור ההוצאה של משקי הבית בישראל בכלל ההוצאה על מוסדות החינוך היסודיים, נמוך מממוצע המדינות המפותחות ומממוצע האיחוד האירופי (4% לעומת 6% ו-7% בהתאמה ) מנגד, שיעור ההוצאה של משקי הבית בישראל על מוסדות החינוך העל יסודיים גבוה מממוצע ה-OECD ומממוצע האיחוד האירופאי (12% לעומת 9% ו-6% בהתאמה).

אם זאת, מציין הדו"ח כי בין 2010 ל-2016 נרשמה הכפלה בשיעור ההוצאה של משקי הבית בישראל בכלל ההוצאה על מוסדות החינוך היסודיים והעל יסודיים מ-2% ל-4% בחינוך היסודי ומ-6% ל-12% בחינוך העל יסודי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!