שר החינוך, יואב גלנט (ליכוד) הציג היום (רביעי) לועדת הכספים את התכניות התקציביות של משרדו לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, במסגרת דיון בחוקי "קופסת התקציב" של משרד החינוך.
התכניות שהוצגו כוללות רכש של 144,000 מחשבים ו-64,000 טלפונים חכמים לתלמידים לטובת למידה מרחוק, בדגש על אוכלוסיות חלשות; וכן תוספת של 16,000 אנשי הוראה (מהם כ-6,500 דרך השלטון המקומי), שיידרשו לטובת פיצול כיתות לימוד.
עלות כל התכניות שהוצגו עומדת על 5.95 שקלים, כאשר השר מבקש לאשר 1.75 מיליארד בשנת התקציב הנוכחית, ואת היתר בתקציב השנה הבאה.
ח"כ משה גפני, יו"ר הועדה, אמר כי הדרישה לתקן את חוק התקציב במסגרת הוראת שעה, פעם נוספת, הינה "חסרת תקדים ובלתי מתקבלת על הדעת" וקרא לממשלה לאשר תקציב במהרה.
חברי הוועדה קראו לתקצב גם את תכניות הסיוע לילדים ונוער בסיכון, שכרגע אינן מתוקצבות לשנת הלימודים הקרובה עקב היעדר תקציב מדינה מאושר. התכניות מומנו מדי שנה מתוספת לבסיס התקציב, אך החל מינואר פועלת המדינה בתקציב המשכי המתבסס על תקציב הבסיס של 2019. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התנה את תמיכתו בתקציב בתוספת של 100 מיליון שקלים לטובת תנועות הנוער, תכנית היל"ה ותכנית קרב.
השר הסביר ש"העיקרון המוביל בתוכנית הוא שמי שיש לו פחות יקבל יותר", כשהוא מכוון לרכישת ציוד המחשוב בעבור תלמידים מאוכלוסיות חלשות, לרבות טלפונים חכמים "כשרים" לתלמידים חרדים; ולטיפול בתשתיות בתי הספר לטובת למידה מרחוק ולמידה בכיתות מפוצלות. "התכנית הזו לא מושלמת. יהיו בעיות בפתיחת השנה ובמהלכה הן מבחינה תפעולית והן מבחינת קשיים פדגוגיים", הוסיף.
הדיון ננעל טרם סיום הצגת החוקים וללא הצבעה, דיון נוסף בועדה נקבע ליום שני.