דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / לקוח שעמד לקנות רכב משומש ב״אלדן״ גילה במקרה תאונה שלא דווחה

רגע לפני הרכישה, ערך יואב בודנר בדיקה במוסך פרטי ליתר ביטחון, וגילה שהרכב עבר תאונה משמעותית שלא דווחה | באלדן התנצלו - אך הפיצוי המלא לבדיקה התעכב | אלדן: "מצרים על המקרים, מדובר בטעות אנוש. הפיצוי כבר אמור היה להגיע אליו"

מוסכניק במוסך בצפון (צילום: דוד כהן / פלאש 90).
מוסכניק במוסך בצפון (צילום: דוד כהן / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רוכש שלקח לבדיקה רכב משומש שהציעה חברת אלדן נדהם לגלות שהרכב עבר תאונה ותיקונים רבים שלא דווחו בסוכנות. החברה הבטיחה להשיב לרוכש את הוצאותיו, אך עדיין לא ברור כיצד רכב שעבר תאונה נמכר ללא גילוי נאות וכיצד החברה מעכבת את ההחזר לו התחייבה כבר חצי שנה?

יואב בודנר (31), תושב מושב חדיד, פרסם השבוע פוסט ברשת פייסבוק, בו הוא מגולל את תדהמתו כשגילה שחברת אלדן ניסתה למכור לו רכב משומש מסוג סיטרואן ברלינגו משנת 2016, כאשר טפסי הרכב לא גילו שהרכב עבר תאונה שחייבה תיקוני שלדה וטיפולים שונים. האירוע התרחש בסניף לוד של אלדן בחודש פברואר. בודנר מחק את הפוסט הראשון שפרסם בנושא לאחר שקיבל הבטחה לפיצוי, אך לאחר חצי שנה של בקשות ודחיות, החברה עדיין מתנערת מחובתה לשלם החזר כספי אליו התחייבה, ולכן העלה אותו מחדש.

חוק מכירת רכב משומש משנת 2008, מחייב את המוכר להציג לקונה את הפגיעות שעבר הרכב עבר כחלק מחובת גילוי נאות. אף שאלדן היא הבעלים הקודמים היחידים של הרכב, הטופס שהוצג לבודנר לקה בחסר. בעצת המוכרים, לקח בודנר את הרכב ל-5 שעות לנסיעת מבחן. בזמן זה, החליט לבצע בדיקה קצרה במוסך, ממנה עלה שברכב הוחלפו בולמי זעזועים, טיפול שאיננו שגרתי וגם לא דווח בטופס של אלדן. לאחר דין ודברים עם המוכר בסוכנות, שילם בודנר מכספו 900 ש"ח לבדיקה נוספת במכון בדיקות מוסמך, שם התגלה שהרכב עבר תאונה וכן טיפולים משמעותיים בשלדה שגם הם לא דווחו.

רוצים לשמוע משהו מרתיח?רציתי לקנות רכב, הלכתי לאלדן, שאלתי אותם על דגם שאני מחפש, מצאו אחד במצב מעולה, 4 שנים עם 77…

Posted by Yoav Budner on Monday, February 24, 2020

הרכב הוצע לבודנר תמורת 53,000 ש"ח והוצג כרכב משומש שלא עבר תאונה. מצבו הממשי, כפי שעלה מבדיקה חיצונית, מוריד את שוויו מאוד, וייתכן שגם מונע את מכירתו, לאור החשש מהבטיחות שלו לאחר התאונה. לאור הממצאים שהציג בודנר לנציגי הסוכנות הם מסרו לו שהחליטו באופן מיידי להסיר את הרכב מרשימת הרכבים למכירה.

"ראיתי טופס בדיקה רשמית שלהם עם הטיפולים שהרכב עבר, בלי שום אזכור לבולמי הזעזועים או תיקונים בשלדה, אבל שלדה זה הדבר הראשון שבודקים במכון רשמי", אמר בודנר ל-'דבר'. "כבר במוסך זה היה נראה מוזר, אפילו החלפת בולמי זעזועים בלי לרשום זה חמור. למה זה לא רשום? גם אם זה עולה 500 או 900 שקלים כדאי ללכת לבדיקה רשמית לא משנה מה. ככה אתה מבין למה נכנסת. כמעט קניתי רכב שעבר תאונה. הבוחן הרשמי במכון אמר לי שיש אנשים שלא היו קונים אותו אפילו ב-5,000 שקלים, הייתי בשוק, ניסו למכור לי אותו ב-53,000 שקלים".

הקונים בשוק הרכבים המשומשים סובלים מנחיתות מובנית לגבי המידע על הרכב, שנמצא אצל המוכר, אך לא אצל הקונה. סקירה בפודקאסט "חיות כיס" ב'כאן 11', מצאה כי בארה"ב צמצמו משמעותית את הבעיה עוד בשנות ה-80 באמצעות מאגר מידע בשם CARFAX, אשר מאפשר לקבל את מלוא המידע הנוגע למכוניות משומשות. נסיונות להקים מאגר דומה בישראל לא צלחו.

סוכנות הרכב של אלדן הבטיחו לבודנר שיקבל בחזרה את דמי השריון ששילם בסך 1,000 ש"ח, סכום ששולם וגם את דמי הבדיקה במכון מוסמך בסך 900 שקלים, החזר שלא התבצע. אף על פי כן, עצם ההצעה למכירת רכב תוך הסתרת חלק מהטיפולים שנעשו בו ובייחוד העובדה שעבר תאונה, עלולה להוות גם הפרת חוק וגם פעולה שמטעה את הרוכשים הפוטנציאליים.

גיל מלמד, מאתר THE CAR מסר ל'דבר' את הנחיות מומלצות לפני קניית רכב משומש: "חשוב לגשת ראשית לכל למוסך שסומכים עליו ובו מתכוונים לטפל בעתיד. לאחר שהמוסכניק לא מצא הפתעות גדולות מידי יש לגשת למכון בדיקה שלא קשור בשום אופן למוכר/ת. אם המוסכניק בדק את המנוע, אין צורך לבצע בדיקה מלאה, הכי חשוב לוודא שהמכונית לא עברה תאונות. רוב חברות הליסינג מוכרות עם אחריות, לכן חשוב לנצל אותה במקרה של תקלות באותו פרק זמן". לקח נוסף שלמד בודנר, הוא ההכרח לשמור עותק מכל מסמך הנוגע לרכישת רכב משומש.

באלדן הודו בפרטי המקרה וטענו כי מדובר בטעות אנוש. לאחר פניית 'דבר' אמרו כי סכום הכסף לבדיקה היה אמור כבר לעבור, וכי: "העיכוב בהעברת הכספים נגרם אך ורק בשל חוסר יכולתו של הלקוח להציג בפנינו קבלה או אסמכתא אחרת ביחס לעלות הבדיקה בהתאם לנהלי החברה הנוגעים לתשלום החזרים מסוג זה. בסופו של דבר הסכמנו לפנים משורת הדין להעביר ללקוח את הכספים גם ללא אסמכתא כאמור על מנת לבוא לקראתו במקרה חריג זה".

בתגובה קודמת מסרה החברה: "אלדן מקפידה לתת לכל לקוח גילוי מלא ביחס לידוע לה ואף נוהגת לצרף ללקוחותיה העתק מבדיקה של כלי הרכב ממכון בדיקה עצמאי המפוקח על ידי משרד התחבורה. הרצון לצרף בדיקה עצמאית זו נועדה דווקא לנטרל חששות של לקוחות כאילו דבר מה יוסתר מהם ובסופו של יום נועדה לתת ללקוח את מלוא המידע ביחס לכלי הרכב מתוך רצון אמיתי לספק ללקוח חווית קניה לשביעות רצונו. לשם הזהירות אלדן תמיד ממליצה ללקוחותיה לערוך בדיקת קניה עצמאית.

"במקרה הנדון, לאחר בירור העניין מול מכון הבדיקה אשר ערך את הבדיקה הנ״ל, עולה כי בשל טעות אנוש הוקלדו בבדיקה של רכב זה תוצאות בדיקה של רכב אחר מה שגרם בסופו של דבר להטעיית הלקוח כמו גם נציג המכירות.

"אלדן הסבירה ללקוח על הטעות הנ״ל ואיפשרה ללקוח לבטל את העסקה והשיבה לו את כספו ואף מימנה את הבדיקה שביצע לרכב, הכול תוך מאמצים לאתר ללקוח רכב חלופי לשביעות רצונו.

"כמובן שאלדן מצרה על הטעות שנעשתה על ידי מכון הבדיקה ותחדד את נהלי העבודה מול ספק זה כדי שמקרים מעין אלה לא יחזרו.

חשוב להדגיש שאין לאלדן כל אינטרס להסתיר מהלקוח כל מידע ביחס לכלי הרכב לאור הפגיעה הפוטנציאלית במוניטין שלה ובתדמיתה, דבר שהינו בעל ערך רב יותר לאלדן מכל עסקה כזו או אחרת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!