דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

נאבקים בקורונה / ההכרזה הרוסית מוכיחה: המדע והפוליטיקה מתערבבים בדרך למציאת חיסון

החיסון שפותח ברוסיה, מוצג לראווה במוסקבה בשבוע שעבר. לא עורר את יראת הכבוד וההשתאות שנרשמו כשברית המועצות שיגרה לחלל את הלוויין הראשון ב-1957 (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
החיסון שפותח ברוסיה, מוצג לראווה במוסקבה בשבוע שעבר. לא עורר את יראת הכבוד וההשתאות שנרשמו כשברית המועצות שיגרה לחלל את הלוויין הראשון ב-1957 (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)

הנשיא פוטין הכריז השבוע כי ארצו היא הראשונה לאשר שימוש בחיסון לקורונה, אך בקהילה הרפואית מטילים ספק | מאחורי הקלעים של המירוץ הבינלאומי לחיסון

וושינגטון (AP) – לא, רוסיה לא סוגרת את הפער במירוץ.

הכרזתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שלישי, כי ארצו היא המדינה הראשונה שמאשרת חיסון לנגיף הקורונה, לא עוררה את יראת הכבוד וההשתאות שנרשמו כשברית המועצות שיגרה לחלל את הלוויין הראשון שלה ב-1957. במקום זאת נענה ההישג בספקות בנוגע לאיכות המדע ולבטיחות המוצר שמאחורי ההכרזה.

אך ההכרזה בכל זאת הבהירה כי בדומה למקרה של המירוץ לחלל, התחרות להשגת החיסון הראשון היא עניין של יריבויות בינלאומיות, ולא רק עניין מדעי. האומה הראשונה שתפתח דרך להביס את נגיף הקורונה החדש תשיג בכך ניצחון דומה למסע הראשון אל הירח, ואת המעמד העולמי שנלווה להישג כזה.

מעמד כזה יהיה בעל ערך רב לפוטין, שהפופולריות שלו מבית נמצאת בדעיכה לנוכח הקיפאון הכלכלי והנזקים הכבדים שגרמה המגפה. "אם הרוסים יהיו הראשונים שינצחו במירוץ וישיגו את החיסון לקורונה, זה ייתן לקרמלין – וסליחה על משחק המילים – זריקת עידוד רצינית", אמר טימותי פריי, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קולומביה, שמתמחה בפוליטיקה רוסית בעידן שלאחר ברית המועצות.

רוסיה היא לא המדינה היחידה שרואה את החיסון כהישג כזה. סין, שבה הופיע הנגיף לראשונה, נמצאת גם היא במירוץ. חברה סינית בבעלות המדינה מתפארת שעובדיה, ובהם גם מנהלים בכירים בה, קיבלו זריקות ניסיוניות עוד לפני שהממשלה אישרה ניסויים של החיסון בבני אדם.

מדענית במרכז לאפידמיולוגיה ומיקרוביולוגיה במוסקבה עובדת עם החיסון החדש בשבוע שעבר. רוסיה היא המדינה הראשונה שמאשרת שימוש בהיקף נרחב בחיסון לוירוס הקורונה. (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
מדענית במרכז לאפידמיולוגיה ומיקרוביולוגיה במוסקבה עובדת עם החיסון החדש בשבוע שעבר. רוסיה היא המדינה הראשונה שמאשרת שימוש בהיקף נרחב בחיסון לוירוס הקורונה. (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, שהטיפול שלו במגפת הקורונה מעמיד את גורלו הפוליטי בסכנה חמורה, מקווה שייזקף לזכותו הלחץ הכבד שמפעיל הממשל למציאת חיסון – ורצוי חיסון שיגיע לפני יום הבחירות בנובמבר.

כלל לא ברור בשלב זה אם פוטין יביס את טראמפ במירוץ

פוטין הכריז שמשרד הבריאות הרוסי נתן את אישורו  לחיסון, המכונה "ספוטניק 5", לאחר שזה עבר את הניסויים הנחוצים. הוא אמר גם שאחת משתי הבנות הבגירות שלו קיבלה את החיסון. "עלינו להכיר תודה לאלו שעשו את הצעד הראשון הזה, החשוב מאוד למדינה שלנו ולעולם כולו", אמר.

הנשיא הרוסי לא הציג הוכחה כלשהי לדברים, ומדענים ברוסיה הזהירו שיהיה צורך בבדיקות נוספות כדי לקבוע שהחיסון בטוח ויעיל. בכל זאת, בכירים מסרו כי מתן החיסון לרופאים עשוי להתחיל כבר בחודש הנוכחי וכי יתכן שיתחילו בחיסונים המוניים כבר באוקטובר.

מדענים ברחבי העולם מזהירים כי אפילו אם יוכח שהחיסון פועל, יידרש עוד זמן עד שנוכל לדעת בביטחון אם הוא מספק הגנה לטווח ארוך. "אנחנו עדיין נמצאים בשלב מוקדם מכדי להעריך אם החיסון יהיה יעיל, אם הוא יפעל או לא יפעל", אמר ד"ר מייקל הד, עמית מחקר בכיר בתחום הבריאות העולמית באוניברסיטת סאות'המפטון.

גם מוקדם מדי להניח גם שהטענה של הרוסים היא לא נכונה

רוסיה, למרות שהיא תלויה כלכלית בייצוא משאבי טבע, היא בכל זאת בעלת עבר של הישגים מדעיים, רפואיים ותעופתיים – ובהם העובדה שהיא הייתה המדינה הראשונה ששלחה אדם לחלל, בשנת 1961.

"יש אפשרות שהם התמקדו בנושא הזה והצליחו לעשות את זה", אמר דניאל פריד, דיפלומט אמריקני בכיר בגמלאות. "אני לא מזלזל ברעיון הזה, אבל זה לא אומר שהכלכלה הרוסית היא כלכלה מתקדמת".

החיסון הרוסי מוצג לראווה במוסקווה. "המדינה הראשונה שתפתח את החיסון תזכה ליוקרה עצומה" (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
החיסון הרוסי מוצג לראווה במוסקווה. "המדינה הראשונה שתפתח את החיסון תזכה ליוקרה עצומה" (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)

חיסון יהיה הישג משמעותי. מהסוג שירומם את מעמדו של פוטין ברוסיה וגם בקהילה הבינלאומית. "הם היו מאוד שמחים שההישג הזה יירשם על שמם, כי המדינה הראשונה שתפתח את החיסון תזכה ליוקרה עצומה", אמר פריד, שהיה בעבר עוזר למזכיר המדינה לעניינים אירופיים ואירו-אסייתיים, ושכיום הוא חבר מכובד במועצה האטלנטית.

יתכן גם שרוסיה "נעזרה" באחרים. ארה"ב, בריטניה וקנדה האשימו בחודש שעבר האקרים שפעלו לטענתם בעבור הביון הרוסי בניסיון לגנוב מידע על חיסון לנגיף הקורונה ממוסדות אקדמיים וממוסדות מחקר של תעשיית התרופות.

לא רק ממשלות, גם הציבור להוט להשיג חיסון

בכל מקרה, הציבור להוט להשיג את החיסון, מכיוון שמספר מקרי המוות מהנגיף ברחבי העולם עולה על 730,000. יש מי שאומרים שישמחו לקבל אפילו את החיסון הרוסי, בתנאי שהוא יקבל את אישורם של מינהל המזון והתרופות האמריקאי, שמאשר חיסונים שנעשה בהם שימוש בארצות הברית, ושל המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, שממליצים מי צריך לקבל חיסונים כאלה.

"אני לא יכולה יותר. אני משתגעת", אמרה פרננדה הנדרסון בעודה חוגרת את התינוק שלה למושב המכונית בגן ציבורי בפרברי וושינגטון שבמרילנד, שאליו יצאו כדי להתרענן מהסגר בבית. "אני לא חושבת שהמרכזים לבקרת מחלות או מינהל המזון והתרופות יאשרו משהו שלא הולך לפעול".

אבל בעיני וֶסְנָה יֶזִיץ, ילידת קרואטיה בת 79 ואימונולוגית במקצועה, שלקחה את הנכדים שלה לאותו הגן הציבורי, ההתקדמות המהירה מדי שבה הושג החיסון שהכריז עליו פוטין היא סיבה לפקפק בנכונות הדברים. "כמו שאתה בטח מתאר לעצמך, אנחנו לא סומכים על שום דבר שמגיע מרוסיה", אמרה.

יתכן שהנשיא הרוסי מתמודד עם ספקות דומים גם מבית. פריי הזכיר סקר של גאלופ משנת 2018 שהראה שבמדינות ברית המועצות לשעבר נרשמים שיעורים מהגבוהים בעולם של התנגדות לחיסונים. "אם יתברר שהחיסון לא פועל, זו תהיה מכה רצינית עבורם", אמר.

מאת בן פוקס.

כתבי איי.פי מייקל קונזלמן בוויטון שבמרילנד ומריה צ'נג בלונדון תרמו גם הם לדיווח זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!