דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איחוד האמירויות

הסכם עם האמירויות / כלכלת איחוד האמירויות: 88% מהתושבים מהגרי עבודה, מרכז פיננסי עולמי, אוסרת איגודים

המדינה שמנסה להיגמל מהתלות בנפט, אוסרת התאגדות על המוני מהגרי העבודה שזורמים אלה, אך צעירים רבים בעולם הערבי רואים בה יעד מוביל להגירה: קווים לדמותה של השותפה החדשה של ישראל

עובד בניין על מנוף בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili).
עובד בניין על מנוף בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili).
יונתן קירשנבאום

איחוד האמירויות הא מדינה ערבית קטנה, שהפכה בעשורים האחרונים לאחת המדינות המשפיעות ביותר במזרח התיכון. באופן מפתיע ביחס לגודלה, כלכלת המדינה היא אחת הגדולות במזרח התיכון – בעיקר בזכות ההכנסות מתעשיית הנפט והגז במדינה. במונחי תוצר לנפש, איחוד האמירויות היא המדינה השביעית בעולם.

כפי שמעיד שמה, איחוד האמירויות היא פדרציה של שבע מדינות ערביות קטנות (אבו דאבי, עג'מאן, דובאי, פוג'יירה, ראס אל ח'מה, שארג'ה, אום אל-קויקן) בחצי האי ערב. חיים בה כמעט 10 מיליון בני אדם, אך רובם המוחלט (כ-88% על פי הערכות) אינם מאיחוד האמירויות במקור, אלא מהגרי עבודה ממדינות מזרח אסיה. רבים מהם הגיעו למדינה לעבודה בתעשיית הנפט, בתעשיות הנלוות לה ובמגזר השירותים.

אבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)
אבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)

הנפט הוא המשאב העיקרי ואולי היחיד באיחוד האמירויות, והוא המקור המרכזי להשפעתה של המדינה. היא החלה לייצא נפט ב-1962 והצטרפה לקבוצת יצואניות הנפט אופ"ק. כיום מאגר הנפט של המדינה הוא השישי בגודלו בעולם.

עם זאת, המשק של איחוד האמירויות הוא המבוזר ביותר מבין מדינות המפרץ, וההישענות שלה על תעשיית הנפט הולכת ופוחת עם השנים. אם בשנת 2009 היוותה תעשיית הנפט 85% מהתוצר כולו, בשנת 2018 היא היוותה 26% בלבד. בעשור האחרון החלה להתפתח תעשיית תיירות משמעותית במדינה, והיא עשויה להיות אחד הענפים המשמעותיים בקשר שלה עם ישראל.

בית זיקוק נפט באבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)
בית זיקוק נפט באבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)

כמו במדינות המפרץ יצואניות הנפט האחרות, ייצוא הנפט הביא בעשורים האחרונים להצטברות הון משמעותית באיחוד האמירויות. כתוצאה מכך, כמו בשכנתה ערב הסעודית, צמח באיחוד האמירויות מגזר פיננסי משמעותי, ומשקיעים מאיחוד האמירויות החלו בשנים האחרונות להוות חלק משמעותי בקהל המשקיעים העולמיים. ב-2004 פתחה דובאי, אחת המדינות החברות באיחוד האמירויות את "המרכז הפיננסי הבינלאומי דובאי" שהוא למעשה הבורסה הגדולה ביותר במזרח התיכון.

במקביל, האמירויות שומרות באדיקות על כוחם של המעסיקים, מול כוח העבודה שמגיע בעיקר ממזרח אסיה. איחוד האמירויות אוסרות על קיומם של איגודי עובדים, ומערכת המשפט לא מכירה כלל בזכות השביתה או במו"מ קיבוצי מכל סוג. לשר העבודה שמורה הזכות להורות על עובדים לחזור לעבודה במקרה של מחאה על תנאי ההעסקה, צו שיכול להיות מבוצע בכוח. כוחם של המעסיקים באיחוד האמירויות גדול במיוחד כתוצאה מכך שהממשלה יכול לשלול בכל רגע את ויזות העובדים ולשלוח אותם בחזרה לארץ מוצאם.

שליטה בפועל של איחוד האמירויות הוא יורש העצר מוחמד בן זיאד אל-ניהאן. מכיוון שאין במדינה מוסדות דמוקרטיים כלשהם, בן זיאד מהווה למעשה שליט אוטורקטי, והוא נחשב לאחד המנהיגים המשפיעים ביותר בעולם הערבי. למרות שאינה במדינה דמוקרטית במושגים מערביים, איחוד האמירויות נחשבת מתקדמת יחסית בעולם הערבי. לפי האקונומיסט, מסקר שנערך ב-2019 עולה כי 44% מהצעירים הערבים רואים בה כמדינה המועדפת להגר אליה.

מתחת לפני השטח, התהדקו בשנים האחרונות שיתופי הפעולה הכלכליים בין ישראל לאמירויות, בעיקר בתעשייה הביטחונית. ככלכלה שקרובה למרכזי הייצור בסין והודו, האפשרות שהמדינות יהפכו לשותפות סחר משמעותיות בתחום מוצרי הצריכה איננה סבירה. בעבור ישראל, עיקר הפוטנציאל הכלכלי קשור לתעשיות הטכנולוגיות ולענף התיירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!