דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / שיא שלישי בתוך שנה: ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה שבר את שיא העולם בריצת 5,000 מ'

האצן בן ה-23 מתמקם בחזית ענף האתלטיקה שבר שיא שהוחזק במשך 16 שנים וסיים את הריצה ב-12:35.36 דקות | בדרך לחזונו לשבור את שיאי העולם בכל הריצות הארוכות, הוא מתמקם בחזית ענף האתלטיקה העולמי

האצן האוגנדי ג'ושוע צ'פטגיי לאחר ששבר את שיא העולם בריצת 5,000 מטר באליפות הדיימונד ליג במונקו, 14 באוגוסט 2020 (Valery Hache /Pool Via AP)
האצן האוגנדי ג'ושוע צ'פטגיי לאחר ששבר את שיא העולם בריצת 5,000 מטר באליפות הדיימונד ליג במונקו, 14 באוגוסט 2020 (Valery Hache /Pool Via AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה שבר אתמול (שישי) את שיא העולם בריצת 5,000 מטר, אחרי שלא נשבר במשך 16 שנים. הרץ שנולד בכפר קטן וכוון כל חייו על ידי אביו להיות מורה לספרות, כובש את מקומו בחזית ענף האתלטיקה העולמית. זהו היה שיא העולם השלישי שהוא שובר בתוך שנה.

צ'פטגיי בן ה-23 כמעט ולא הגיע לתחרות, לאחר שלא מצא דרך לטוס מאוגנדה למונאקו. הגעתו התאפשרה בזכות התערבות אישית של נשיא אוגנדה. בסיומו של מסע מטלטל שארך 33 שעות, הוא הצהיר על כל במה אפשרית "אני רוצה לעשות היסטוריה" ואמר שהוא מגיע כדי לשבור את שיא העולם. הבטיח, וקיים: הוא קבע שיא של 12:35.36 דקות, וניפץ את שיאו של קנניסה בקלה האתיופי.

צ'פטגיי נולד מתחת לעץ אבוקדו בכפר קטן בשם צ'פטנדן במחוז קפצ'ורווה שבאוגנדה. אמו היתה חקלאית, ואביו היה מורה. בראיון ל"new vision" הוא טוען ש"האמהות של אז היו חזקות יותר". את ילדותו העביר בטיפוס על עצים ובמשחק עם שמונת אחיו בחיי הטבע של הכפר.

הפיכתו לכוכב ושיאן עולם הייתה תהליך איטי ומטלטל. הוא לא פרץ בסערה יום אחד, וגם לא התאמן מגיל צעיר במסגרת מסודרת. בתחילה חלם צ'פטגיי להיות כדורגלן, לאחר מכן התאמן בקפיצה לרוחק ובקפיצה משולשת. רק בגיל 14 החל לרוץ למרחקים ארוכים, והישגיו הראשונים לא היו מרשימים.

אביו התנגד להפיכתו לספורטאי מקצועי, ודרש ממנו להמשיך ללמוד ולהתקדם בחיים לעבר רכישת מקצוע. "אבי לא התרשם כאשר אמרתי לו בפעם הראשונה שאני רוצה להיות אתלט מקצועני. הוא רצה שאסיים את לימודי התיכון. לאחר שסיימתי נרשמתי לתואר בחינוך באוניברסיטה."

למרות התנגדותו הראשונית של אביו, המשיך צ'פטגיי לרוץ. ב-2014 סיים במקום השני בתחרות פנימית של האוניברסיטאות באוגנדה. באותה נקודה בחייו, הוא היה יכול לוותר ולהמשיך את מסלול החיים הרגיל שלו, להפוך למורה לספרות בכפר כמו שחלם אביו, או לעשות עוד ניסיון להגשים את החלום הגדול והכמעט בלתי ניתן להשגה.

צ'פטגיי המשיך להתחרות בריצה. באותה השנה הוא זכה במקום השני באליפות מירוצי השדה באוגנדה, ובעקבות זאת הוזמן לאליפות העולם לנוער במירוצי שדה שנערכה באוגנדה. הוא ניצל את ההזדמנות החד פעמית, נתן את כל כולו וניצח את התחרות. הריצה המוצלחת משכה תשומת לב רבה, ובעקבותיה, לראשונה בקריירה שלו, הוא החל לקבל מעטפת מקצוענית אמיתית.

עם התקדמות הקריירה שלו, צ'פטגיי גיבש חלום שאפתני – לשבור את שיאי העולם בכל הריצות הארוכות, מ-5,000 מטר עד המרתון. כמו על מסלול הריצה, בשמירה על איזון ועל קצב קבוע מראש, הוא התקדם לעבר השגת היעד. עד כה הוא שבר את שיאי העולם בריצת 5 ק"מ (כביש) ו-10 ק"מ. הוא גם הוכתר כאלוף העולם בריצת 10,000 מטר בדוחא 2019, ובעל התוצאה הטובה ביותר אי פעם בריצת 15 ק"מ (בריצה למרחק זה לא מוכר שיא עולם). כעת נוסף לרשימת שיאי העולם ששבר גם שיא העולם בריצת אצטדיון של 5,000 מטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!