משרד החינוך פרסם אתמול (שני) את התכנית הפדגוג לשנת תשפ״א. על פי התכנית, שנת הלימודים תתאפיין ב"גמישות ניהולית ופדגוגית", כדי לאפשר למנהלי מוסדות החינוך להוביל את העשייה החינוכית בדרכם.

מדיניות זו הולכת בד בבד עם מהלך הצפוי בשנים הקרובות בו המשרד יוביל שורה של מהלכים לחיזוק מעמדו של המנהל, כולל הפחתת הבקרה על בתי הספר, והרחבת היקף הסמכויות והמשאבים שיעמדו לרשותו.

בתחילת השנה יושלם החומר הלימודי ותתבצע 'סגירת פערים' מהשנה הקודמת. בהמשך ייעשה מיפוי פנימי לזיהוי פערים לימודיים ויחוזקו מיומנויות הלמידה מרחוק.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בימים הראשונים ללימודים

גילאי 3

  • ביום הראשון ללימודים ההגעה תהיה מדורגת בקבוצות קטנות, 5-6 ילדים, לפי לוח זמנים שתפרסם הגננת. הפעילות תהיה קצובה, וההורים ייפרדו מהילדים בפתח הגן, או שישהו בחצר כשהם עוטים מסכות.
  • ביום השני ללימודים הגעה מדורגת ב-2 קבוצות, על-פי לוח זמנים שתפרסם הגננת. ההורים ייפרדו מהילדים בפתח הגן, ובתום הפעילות יאספו את ילדיהם.
  • החל מהיום השלישי פעילות הגן תהיה בין 14:00-08:00.

גילאי 4-5

פעילות רגילה, החל מהיום הראשון. מומלץ להכין סרטון קצר או מצגת, כדי להציג את הצוות, את מבנה הגן ואת המרכזים והחצר.

גננת וילדים בגן ילדים בכפר יונה (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)

כיתה א'

  • הגעה מדורגת, בקבוצות של עד 10 תלמידים.
  • לכל תלמיד יתלווה הורה אחד.
  • קבלת התלמידים בבית הספר תתקיים במתחמים נפרדים.
  • במתחם לא ישהו יותר מ-20 אנשים.
  • תכנית הלימודים תכלול בתחילתה השלמת תהליכים חסרים מתקופת הגן – ומיד בהמשך הקניית מיומנויות של קריאה וכתיבה.

בהינתן סגר והפסקת הלימודים במוסדות החינוך (גן – כיתה ד')

  • פעילות מקוונת רציפה מומלצת: מומלץ 20 דקות לפעילות בגן ו-30 דקות לשיעור ביסודי.
  • חיזוק הקשר האישי בין הילדים לגננת באופן רציף ובאמצעים מגוונים.
  • חיזוק התקשורת עם הורי הילדים.

יסודי – בשגרת קורונה (כיתות ה-ו')

  • זמן למידה רציפה מומלצת: עד 30 דקות.
  • מעבר מדורג ללמידה מרחוק – הסתגלות והיערכות של המורים ושל התלמידים.
  • מפגש ברמת הכיתה, בקבוצות קטנות, בזוגות וגם באופן פרטני.

כיתה ז'

פעילות היכרות, שיחות אישיות, טקס פתיחה פיזי ווירטואלי ופעילות להגברת החוסן ולאיתור קשיים ומצוקות.

כיתה י'

פעילויות גיבוש, הכרות עם הכלים הדיגיטליים ומוכנות לבחינות הבגרות, היערכות למעורבות חברתית גם באמצעים דיגיטליים.

עובד תברואה מחטא כיתה בתיכון גימנסיה רחביה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בגרויות

בחינה ב-6 מקצועות חיצוניים

  • כל 3 מקצועות החובה: מתמטיקה, אנגלית, שפת אם.
  • 2 מקצועות מתוך אשכול הומניסטיקה: ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות.
  • מקצוע אחד מתוך המקצועות המוגברים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אומנות, גיאוגרפיה, מחול, תקשורת, שפות, תאטרון, חינוך גופני ועוד).
  • מועדי בגרויות נוספים, עבור תלמידים חולים או בבידוד: בכל מקצוע יתקיימו שני מועדים (מועד רגיל ומועד השלמה).

מיקוד חומר הלימוד לבגרויות

  • מתמטיקה 5-4 יחידות: חומר הלימוד צומצם בכ-10%. בכיתה י"א בחירת 5 מתוך 8 שאלות, בכיתה י"ב בחירת 3 מתוך 5 שאלות.
  • מתמטיקה 3 יחידות: צבירת ניקוד, כדי להגדיל את סיכויי התלמיד להצליח בבחינה.
  • עברית, ערבית, אנגלית, ואשכול הומניסטיקה (היסטוריה, ספרות, תנ"ך, אזרחות): חומר הלימוד צומצם ב-30%.
  • הגבר עיוני וטכנולוגי (5 יחידות): חומר הלימוד צומצם ב-20%.

עקרונות הלמידה מרחוק

על יסודי – בשגרת קורונה

  • פיתוח מיומנויות למידה עצמית.
  • פיתוח מיומנויות בקרה עצמית אחר קצב ההתקדמות בלימודים ועמידה ביעדים.
  • שילוב שיח רגשי.
  • יחס מותאם לאוכלוסיות ייחודיות.
  • מתן משוב רציף לתלמידים.