דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מערכת הבריאות / כך הצילה בדיקת MRI מהירה ברפואה פרטית את חייה של מטופלת

בדיקה בבית החולים לניאדו בנתניה זיהתה דיסקציה של המוח, מצב שמעיד על סכנה לשבץ מוחי ומחייב טיפול מיידי | עקב מיעוט מכשירי ה-MRI ביחס לאוכלוסיה בישראל, תורים פרטיים מהירים שעולים אלפי שקלים מבדילים בין חיים למוות

בית חולים לניאדו, נתניה (צילום: dr. avishai teicher / ויקימדיה).
בית חולים לניאדו, נתניה (צילום: dr. avishai teicher / ויקימדיה).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חייה של אשה בשנות הארבעים לחייה ניצלו בזכות בדיקת MRI מהירה, שבוצעה במסגרת שירות רפואה פרטית בבית החולים לניאדו בנתניה. המקרה ממחיש את הסכנה במיעוט מכשירי ה-MRI בישראל, ואת המצב הבעייתי שבו כדי לקבל תור מהיר להדמיית MRI נדרש תשלום של אלפי שקלים, על אף שההפרש עלול להיות קריטי להצלת חיים.

לפי הודעה שפרסם בית החולים לניאדו, האשה סבלה מכאבי ראש חזקים במשך מספר ימים, והגיעה לבדיקת MRI בלניאדו בשעות הערב של יום רביעי. ב'לניאדו' אישרו ל׳דבר׳ שהבדיקה נעשתה שלא במסגרת סל הבריאות, כלומר באופן פרטי.

הבדיקה סרקה את אזור המוח של המטופלת. בבוקר שלמחרת עברה הרנטגנאית הראשית של המכון על כלל הבדיקות שבוצעו ב-24 השעות שלפני כן, וזיהתה באחת הסריקות, בשולי תמונת המוח, ממצא חשוד הממוקם בצוואר.

הבדיקה הועברה לרדיולוג שאישר את חששותיה של הרנטגנאית: מדובר בדיסקציה (קרע) בעורק התרדמת המוביל דם למוח. דיסקציה כזו היא אחת הסכנות המוכרות להופעת שבץ מוחי אצל אנשים צעירים. בתוך זמן קצר נמסרה הודעה לנבדקת לפנות במידי למיון. הנבדקת אושפזה לקבלת טיפול תרופתי של מדללי דם, ובכך ניצלו חייה.

מכשירי MRI הם מכשירים יקרים המאפשרים להפיק צילומי חתך של גוף האדם באמצעות תהודה מגנטית, ולא באמצעות קרינה כמו במכשירי רנטגן ו-CT. נכון למרץ האחרון, בישראל היו 43 מכשירי MRI. מספר המכשירים אמנם גדל משמעותית בעשור האחרון (בשנת 2009 היו 9 מכשירים בלבד), אך בהשוואה למדינות המפותחות, הוא נמוך מאוד ביחס לאוכלוסיה. לפי נתוני OECD, ישראל מדורגת במקום ה-28 מתוך 36 המדינות המפותחות במספר מכשירי MRI למיליון נפש: 5.18 בלבד, לעומת 55 ביפן, 40 בארה"ב ו-34 בגרמניה.

מרבית מכשירי ה-MRI בישראל נמצאים בבתי החולים, וחלקם במכונים פרטיים. סריקת MRI נכללת בסל הבריאות הממלכתי, כלומר כל אזרח זכאי לה במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי. אך עקב מיעוט המכשירים, העומס על בתי החולים גבוה, וזמן ההמתנה לבדיקה יכול להתארך. המכונים הפרטיים, וגם בתי החולים שאינם ממשלתיים או בבעלות קופות החולים, כמו לניאדו, מציעים בדיקות MRI באופן פרטי עם זמני המתנה קצרים. המחיר לבדיקה פרטית עומד על אלפי שקלים. במקרה של האישה שטופלה בלניאדו, המהירות שבה בוצע הצילום עשתה את ההבדל בין חיים למוות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!