דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חרדים

פתיחת שנת הלימודים / התלמידים החרדים בין הפטיש לסדן: מחסור בכיתות ובמחשבים ללמידה מרחוק

כרבע מיליון תלמידים יפתחו את שנת הלימודים בשישי הקרוב | ראש אגף החינוך באלעד: "מתווה משרד החינוך אינו ישים"

תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
דוד טברסקי

בזמן שתשומת הלב הציבורית מופנית לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, כ-220 אלף תלמידים חרדים צפויים לפתוח את שנת הלימודים כבר בשישי הקרוב. במערכת החינוך החרדית מתחילים את הלימודים באופן מסורתי ב-א' באלול, שהשנה מקדים את ה-1 בספטמבר בעשרה ימים.

למרות שיישובים חרדיים רבים נמצאים בראש מוקדי התחלואה, הרשויות המקומיות מתקשות ליישם את מתווה משרד החינוך ללימודים בשגרת קורונה, עקב מחסור בכיתות לימוד. בתי הספר מתמודדים עם אתגרים נוספים, כגון מחסור חמור בתשתיות ללמידה מרחוק בבתי משפחות חרדיות.

בשנת תש"ף למדו בחינוך החרדי 471,397 תלמידים ב-6,794 מוסדות לימוד. מתוכם יתחילו את שנת הלימודים בשישי הקרוב בתי הספר העל יסודיים ובתי הספר היסודיים לבנים בלבד. ביתר המוסדות – גנים ובתי ספר יסודיים לבנות – תיפתח שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. הסיבה לפתיחה בא' באלול היא התנהלות של המוסדות החרדיים לפי הלוח העברי, שכוללת גם לוח חופשות שונה ממערכת החינוך הכללית.

לפי נתוני משרד הבריאות, בני ברק ומודיעין עילית מוגדרות כערים 'אדומות' (רמת תחלואה גבוהה). הצפיפות בערים החרדיות הופכת אותן למועדות לרמות תחלואה גבוהות. פתיחת המוסדות מציבה את החברה החרדית בין הפטיש לסדן: מצד אחד, חוסר בתשתיות פיזיות עלול למנוע מהמוסדות לשמור על הגבלות נגיף הקורונה; מצד שני, החלטה שלא לפתוח את השנה, או סגירה פיזית של בית ספר עקב הידבקות, שולחת את התלמידים ללמידה מרחוק ללא תשתיות מתאימות.

"המתווה הנוכחי אינו ישים"

מתווה החזרה ללימודים שקבע שר החינוך יואב גלנט קובע כי תלמידי כיתות א' עד ד' ילמדו במסגרת קפסולות, וכתות ה' ומעלה ילמדו בשילוב בין למידה מהבית ללמידה פיזית בבית הספר, וישהו בבית הספר לפחות יומיים בשבוע. המתווה מעניק גמישות למנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות בקביעת מתווה הלימודים, תוך מתן אפשרות להכשרת כיתות לימוד במבני ציבור מחוץ לבית הספר. אך האוטונומיה לרשויות מחדדת את הפערים ביניהן – ברשויות המקומיות החרדיות יש הרבה מאוד תלמידים ומעט מאוד מבני ציבור פנויים.

תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)

"הפערים במגזר החרדי בולטים מאוד", אומר ל'דבר' מרדכי בארי, ראש אגף החינוך בעיריית אלעד, "בערים צעירות או כאלו שנמצאות בקצב אכלוס מהיר, לא נבנו מספיק כיתות או מבני ציבור כמו מתנ"סים וכדומה. באלעד יש כיום 50 אלף תושבים, מתוכם 30 אלף הם ילדים בגילאי חינוך שלומדים במבנים יבילים, לרוב בכיתות צפופות של מעל ל-30 ילדים. המתווה הנוכחי אינו ישים".

בארי מציין כי מספר רשתות חינוך חרדיות גדולות פנו למשרד החינוך בדרישה לפצל כיתות באמצעים טכניים שלא ידרשו בינוי, למשל – הצבת יריעות ניילון בתוך הכיתה. לדבריו, פיצול פיזי אינו אפשרי באלפי מוסדות חינוך, בעיקר בגילי היסודי. "אין פה דרישה ליתר תקציב, הרשתות מוכנות לשים כסף מעצמן", הוא אומר.

למידה מרחוק: אין תשתיות, מפתחים פתרונות יצירתיים

מרכיב נוסף המעורר קושי הוא היעדר תשתיות מתאימות ללמידה מרחוק. בבתים חרדיים רבים אין אמצעי קצה ללמידה מרחוק – מחשב טאבלט או סמארטפון. סקר שערך משרד האוצר ביוני העלה של-15% מהתלמידים במערכת החינוך אין בבית מחשב וחיבור לאינטרנט, רובם מהחברה הערבית והחרדית. סקר של משרד החינוך מיולי העלה כי רק 1,200 משקי בית חרדים ביקשו סיוע ברכישת ציוד קצה, אך לדברי בארי מדובר בנתון בעייתי, מאחר שמשפחות חרדיות רבות ללא חיבור לאינטרנט אינן מעוניינות בחיבור כזה מטעמים דתיים.

גם בקרב משפחות שיש להן חיבור לאינטרנט, התשתיות לעיתים לקויות ואינן מסוגלות לעמוד בעומס שנוצר כשמספר ילדים לומדים במקביל באמצעים מתוקשבים. ביישובים אלעד, ביתר עלית ומודיעין עלית משפחות רבות שכבר רכשו טלפונים חכמים מדווחות על ניתוקים עקב עומס על התשתיות.

לדברי בארי, למגזר החרדי הובטחו 50 מליון שקלים כדי לצמצם את הפערים בתקשוב עוד בחודש מאי, אך הם טרם הגיעו ליעדם. "יש ממש גרירת רגליים והילדים שצריכים לקבל את הטאבלטים מאבדים זמן יקר".

תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)
תלמידים בבית ספר חרדי (צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90)

בחינוך החרדי פיתחו דרכים מגוונות ללמידה מרחוק, ולפי נתונים שהציג משרד החינוך בכנסת בשבוע שעבר, השימוש ב'זום' ובשיחות וידאו משמש רק כ-10% מהמוסדות. פתרונות אחרים שפותחו הם 'הענן הכשר' – אתר שמוסדות חינוך ותלמידים יכולים להוריד ממנו חומרי לימוד, וכן הקלטת שיעורים והפצתם כקבצי וידאו או אודיו. עד כה הוקלטו כ-200 שיעורים כאלה. דרך נוספת ללמידה מרחוק היא מרחבי למידה טלפוניים, שחברות פרטיות פיתחו עבור המשרד ושימשו 60% מהמוסדות. בחברה החרדית לא מוותרים על חומרים קשיחים, וב-60% מהמוסדות קיבלו התלמידים דפי עבודה וחומרי לימוד בדואר.

"תידרש הקצאת משאבים שהחברה החרדית לא תצליח לגבש לבדה"

ניצה קסיר, המשנה ליו"ר המכון החרדי לחינוך, מסבירה שההיערכות בחינוך החרדי דורשת תקצוב גבוה. "באזור ירוק הצורך בקפסולות יותר קטן, בטח כשיש מרחבים מספיק גדולים וחצרות", אמרה קסיר בוועדת החינוך בכנסת בשבוע שעבר, "החברה החרדית לא בנויה ממקשה אחת, ויש מקומות בהם המצבים יותר חמורים. יש בסמינרים לבנות כיתות של 50 בנות. אפילו פיצול לשתי קפסולות לא עוזר. בנוסף, בחברה החרדית תלמידים לומדים מהבוקר עד הערב לעיתים, והמתווים צריכים לדעת לבחון עד זה."

"עד היום ברוב המקומות אין הסכמה על שימוש באינטרנט ולכן תידרש הקצאת משאבים שהחברה החרדית לא תצליח לגבש לבדה כדי למצוא פתרון כמו מערכת שמע של הקלטת שיעורים והעברתם בצורה מסודרת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!