דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תנועות הנוער / המשבר התקציבי בתנועות וארגוני הנוער: "חצי מיליון חניכים מחכים ל-150 מיליון שקלים"

לטענת שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין, הכספים לא הועברו בגלל היעדר תקציב: "משועבדים לתכתיבי החשב של משרד החינוך" | יו"ר מועצת תנועות הנוער, נפתלי דרעי: "הטעות בחישוב של המשרד עלתה לתנועות 11 מליון שקלים"

הפגנת תנועות הנוער מול משכן הכנסת (צילום: יוני בן דור)
הפגנת תנועות הנוער מול משכן הכנסת (צילום: יוני בן דור)
דוד טברסקי

המשבר התקציבי בתנועות וארגוני הנוער נמשך. שבועיים לפתיחת שנת הלימודים, חצי מליון חניכים בתנועות וארגוני הנוער מחכים ל-150 מליון שקלים ממשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה חברי ועדת החינוך קראו היום (שלישי) לחשב של משרד החינוך להפשיר את כלל המקדמות לשנת 2020.

לטענת שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין, הכספים מחויבים לכיסוי הוצאות של 2019, כחלק ממדיניות החשב הכללי, ובגלל היעדר תקציב, המשרד לא יוכל לקבל כספים חדשים להוצאות הנדרשות – המצב יכביד כלכלית מאוד על התנועות, שנמצאות בגרעונות עצומים עקב ביטול פעילויות בחצי השנה האחרונה. ארגון ההורים הזהיר: "במצב של מיליון מובטלים, התא המשפחתי הממוצע לא יוכל לממן את כלל הפעילויות הבלתי פורמליות, המדינה חייבת לתת לכך מענה".

זאב אלקין, שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זאב אלקין, שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

למרות המשבר, תנועות הנוער הגישו בתחילת השבוע תכנית מגובשת לפתיחת שנת הלימודים המותאמת למתווה החדש. המתווים כולל הפעלה בשעות הבוקר של מד"צים ומתנדבי שנת שירות לבני נוער וילדים שלא יהיו בבתי הספר ותמיכה בלמידה מרחוק לתלמידים מוחלשים או בעלי מוגבלות לגישה לאמצעים מקוונים.

"פעילויות וסניפים פשוט יסגרו"

"אנחנו סומכים שיביאו לנו את כל התקציבים בסופו של דבר" אמר יו"ר מועצת תנועות הנוער, נפתלי דרעי "אבל עכשיו מטרידים אותנו המקדמות, אנחנו עומדים היום כמעט על 50% כאשר הטעות בחישוב של המשרד עלתה לתנועות 11 מליון שקלים".

"אנחנו פשוט לא יכולים להמשיך את המפעלים האדירים שלנו ללא תקציב" אמר אילן גזית, רכז הסתדרות החלוצה של תנועות המחנכים ותנועת מחנות העולים "רשת הביטחון הגדולה הזו לא תצליח להתקיים, פעילויות וסניפים פשוט יסגרו כי החשב הכללי בכל מיני טריקים ושטיקים מצליח לסובב את העניין ולא להעביר את הכסף".

לטענת אלקין, משרדו עושה כל שביכולתו להוציא את הכספים, אך משבר התקציב ההמשכי אינו מאפשר  למשרד לממש את כלל ההבטחות לתנועות "יש לנו אינטרס עצום לתקצב את התנועות והארגונים באופן מלא בשנת בשנת 2020, אבל אנחנו משועבדים לחלוטין לתכתיבי החשב של משרד החינוך" אמר אלקין בוועדה. חבר הועדה ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) העביר ביקורת על השר על כך שהוא משתמש בכוחו לעביר את התקציבים "אתה שר בממשלה, אתה יכול להורות לחשב שלך לפעול בנושא".

לא ברור האם ומתי הכסף יעבור

אלקין הדף את הביקורת ואמר שהפתרון לנושאים נמצא באוצר. אגף התקציבים במשרד האוצר הבטיח לפני שבוע לנשיא המדינה, שפנה בעניין למשרד, שישלים את התקציב החסר לפעילות תנועות וארגוני הנוער, בהתאם לתקציב שקיבלו ב-2019 שעמד על כ-200 מיליון. אך נכון להיום, לא ברור האם ומתי הכסף יעבור.

"ניסיתי ללכת עם הצ'ק של הנשיא לבנק, שקוראים לאגף התקציבים, אבל אמרו לי שהוא לא חתום" אמר אלקין. "תנועות הנוער קיבלו מקדמה על בסיס תקציב" אמר מרדכי בניטה, מנכ"ל המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה, "התקציב התוספתי צריך היה להיות על 50 מליון שקלים אך הוא לא עבר. הנשיא פנה לאוצר, אבל אין לנו עדין אישור סופי. בגלל שאין תקציב, קשה לנו מאוד לנהל תקציב תזרימי".

הפגנת תנועות הנוער (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת תנועות הנוער (צילום: דוד טברסקי)

"זו העת לבסס דרישה את תקציבי התמיכה" אמר שמואל רסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הנוער "אנחנו לא רוצים יותר לקבץ נדבות בהסכמות קואלציוניות. נגרמו לנו נזקים עצומים ערב מפעלי הפסח והקיץ – אין לנו מענה להם". אלקין ציין שנכון לכיום, בנוסף לכלל הכספים שעדין לא עברו לתנועות והארגונים לא נפתח עדין משא ומתן בין משרד החינוך, ההשכלה הגבוהה והמשלימה, משרד ראש הממשלה והאוצר על השיפוי על כלל האבידות של הכספים של התנועות והארגונים מאז תחילת הקורונה, "הבעיה לא תוכל להיפתר עם רצונו הטוב של הנשיא או החשב אלא רק על ידי החלטה גדולה יותר" אמר אלקין.

תקציבן של תנועות לא רק שקוצץ ב-30%, בגלל מגבלות התקציב ההמשכי, אלא שבשל טעות של משרד החינוך נגרעו כ-11 מיליון שקלים נוספים מהסכום שהוקצב להן בתקציב ההמשכי. בנוסף, 20 מיליון שקלים, שהיו אמורים לעבור למשרד להשכלה גבוהה עבור התנועות, נשארו במשרד החינוך בהוראת האוצר.

על-פי תנועות הנוער, המדינה הייתה אמורה להעביר להן 75% מהתקציב השנתי עד ספטמבר. עם זאת, בשל הודעת האוצר כי לא יעביר את הכספים עד שיאושר תקציב מדינה חדש, קיבלו התנועות 40% בלבד מהתקציב עד חודש יולי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!