דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר הקורונה

כלכלת הקורונה / משבר הקורונה? עשירי העולם הגדילו את הונם בכ-637 מיליארד דולר

למרות המיתון העולמי החמור ביותר בעשורים האחרונים, גם מולטי מיליארדרים שעסקיהם מפסידים הגדילו את הונם | הסיבה: הבנק הפדרלי מציף את שוק ההון בכסף

ביל גייטס, ג'ף בזוס, וורן באפט ומארק צוקרברג (צילום: AP Photo, עיבוד: אידאה)
ביל גייטס, ג'ף בזוס, וורן באפט ומארק צוקרברג (צילום: AP Photo, עיבוד: אידאה)
יונתן קירשנבאום

אם חשבתם שמשבר הקורונה פוגע ללא הבחנה, תחשבו שוב: הערכת השווי של המגזין פורבס מגלה שהמיליארדרים האמריקאים דווקא הגדילו את עושרם בלא פחות מ-637 מיליארד דולר מאז תחילת משבר הקורונה במרץ.

ג'ף בזוס למשל, האיש העשיר ביותר על פני כדור הארץ, הגדיל את שווי נכסיו בכ-76 מיליארד דולר מאז אמצע מרץ, רגע לפני שהקורונה הכתה בארה"ב. אילון מאסק, מי שהקים את חברת טסלה, הגדיל את הונו ב-8 מיליארד דולר רק אתמול, ומארק צוקרברג מייסד פייסבוק התעשר ב-5.3 מיליארד דולר רק בשבוע שעבר.

אפשר לדמיין שמדובר באותם עשירים ברי מזל במיוחד שמחזיקים מניות בחברות שהרוויחו בזמן המשבר, וכי אותם מיליארדרים שהשקיעו את כספם בעסקים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה דווקא יסבלו כמו כולם – אבל מדובר בטעות. אפילו שלדון אדלסון, מיליארדר ובעלים של מספר גדול של בתי קזינו שנסגרו בזמן משבר הקורונה, נהנה מגידול של 5 מיליארד דולר בהונו לעומת מצבו לפני המשבר.

מדובר במספרים מדהימים, בייחוד לאור העובדה שהרווחים נעשו דווקא בזמן השפל החמור ביותר בארצות הברית ובעולם כולו מאז השפל הגדול של שנות ה-30. מעל ל-40 מיליון בני אדם פוטרו או הוצאו לחל"ת בארצות הברית, בזינוק החד ביותר אי פעם באבטלה.

הסיבה: הצלת שוק ההון מבלי להציל את המשק

ג'ף בזוס, למשל, מחזיק ב-11.1% ממניות אמזון. אחרי נפילה באמצע מרץ, המנייה חזרה לעלות וערכה גבוה בכ-48% לעומת טרום המשבר. המגמה נכונה גם לגבי חברות כמו טסלה, ששווי מנייתה עלה בכ-110% לעומת לפני המשבר, ופייסבוק שעלתה בכ-20%.

מה שמעניין הוא שההתעשרות של העשירים ביותר מנוגדת להיגיון שדרכו רובנו מבינים את השאלה "איך מרוויחים כסף". מן הסתם, המכירות של רבות מהחברות שבהן מחזיקים אותם מיליארדרים צנחו בחצי השנה האחרונה במסגרת המיתון העמוק של הקורונה. אז איך זה שהבעלים שלהם התעשרו בסכומים שלמרביתנו קשה אפילו לדמיין?

כדי למצוא את התשובה צריך להסתכל לא במה שקרה בכלכלה הריאלית, אלא בשוק ההון. שם, באופן מפתיע, ההשפעות של משבר הקורונה כבר כמעט ולא מורגשות. מדד 500 S&P, שמודד את ערכן של מניות 500 החברות הגדולות ביותר בבורסה בניו יורק, התרסק עם פרוץ הקורונה. בשבוע שעבר המדד כבר חזר לרמה בה היה ערב המשבר, באמצע מרץ, ואתמול שבר שוב שיא של כל זמנים. במילים אחרות, ערך המניות של החברות אינו בהכרח חופף להיקף הפעילות הריאלית שלהן.

מדד המניות 500 S&P במהלך חודשי נגיף הקורונה (עיצוב: אידאה)
מדד המניות 500 S&P במהלך חודשי נגיף הקורונה (עיצוב: אידאה)

 

 

 

אז איך זה ששוק ההון ממשיך לחגוג בזמן שהכלכלה הריאלית על סף קריסה? התשובה היא חבילות הסיוע של הבנק הפדרלי. הירידה בשוק ההון נבלמה בסביבות ה-23 ביולי. מה שקרה באותו היום היה מהלך דרמטי ואפקטיבי במיוחד של הפד, הבנק הפדרלי המרכזי. הוא התחייב לרכוש כמה אג"ח שיידרשו כדי להחזיר את ה"שקט" לשוק ההון. שוק ההון קיבל תעודת ביטוח, ומשם הדרך היחידה היא למעלה.

כדי לעשות את זה, הבנק הפדרלי רכש  אג"ח ממשלתיות ואג"ח של חברות עסקיות במיליארדים רבים. הבנק הפדרלי לא עשה זאת מתוך עניין באג"ח, אלא דווקא כדי להעביר הרבה כסף למשקיעים, ומהר. התקווה הייתה שעם הכסף החדש, והביטחון בכך שהבנק המרכזי לא ייתן לשוק לקרוס, אותם משקיעים יעשו שימוש בכסף כדי לחזור ולהשקיע בשוק ההון.

כמו בכלכלה הריאלית, כשהביקוש עולה, כך גם המחירים והרווחים של מי שמוכר. כמו בישראל, המהלך היה אפקטיבי במיוחד, ולא רק שהציל את שוק ההון מקריסה אלא היה רווחי מאד לאותן חברות גדולות ובעליהן, שהמשקיעים הביעו אמון בכך שישרדו את הקורונה וימשיכו להיות רווחיות.

הבעיה הגדולה היא לא במהלך של הבנק הפדרלי, אלא דווקא במה שהיה חסר לצידו. בחודש מרץ הציג הממשל האמריקאי חבילת סיוע בהיקף של טריליון דולר, אבל מאז חלקים רבים ממנו כבר פגו. היום נדרשת בדחיפות תכנית סיוע חדשה, אבל המפלגה הרפובליקנית מעוניינת להגביל את היקף הסיוע, לעומת הדמוקרטים שמנסים לדחוף לסיוע מוגבר. בינתיים, אמריקאים רבים נשארים ללא דמי אבטלה, עסקים קורסים, והכלכלה הריאלית מורעבת בזמן ששוק ההון חוגג.

מענה: מס על רווחי הון

הסכנה הגדולה שעולה מהתעשרותם של יחידים בזמן משבר היא העמקת אי השוויון שנמצא כבר ברמות היסטוריות בארה"ב וברחבי העולם. הפתרון לבעיה הזו הוא מס על ההון, ש"יספוג" חזרה חלק מהרווחים של העשירים ביותר.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ומי שמוביל כרגע בסקרים, ג'ו ביידן, הבטיח לשנות את חוקי המיסוי על רווחי הון כך שרווחים שנתיים של מעל למיליון דולר ימוסו ב-43.4%, במקום ב-23.8% כפי שנעשה היום. מדובר אמנם בחוק פחות מרחיק לכת מזה שהציעה אליזבת' וורן שהציעה להטיל מס של 58.2% לכל הכנסות ההון של המאיון העליון, אבל מדובר בצעד משמעותי במאבק באי השוויון שצפוי להחריף באופן משמעותי בעקבות משבר הקורונה.​

חקיקה כזו, אם תובא בכלל לדיון, ודאי תתקל בהתנגדויות משמעותיות. בכל מקרה, נראה שבינתיים צריך להתרגל למשוואה: גם בזמן שהעולם מתרושש, העשירים מתעשרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!