דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיירות

הסכם עם האמירויות / מדריכי התיירים צופים בתקווה לאמירויות: "פלח שוק ענק של תיירות דתית"

סלפי ליד כיפת הסלע (צילום: סבי ברנס/פלאש90)
סלפי ליד כיפת הסלע (צילום: סבי ברנס/פלאש90)

ההסכם המתגבש פותח שער ל'צליינות' מוסלמית בישראל ובמסגד אל אקצא - המקום השלישי בחשיבותו למוסלמים | מורי דרך שכבר מדריכים אלפי מוסלמים בשנה מספרים על הפוטנציאל האדיר, ומה צריך כדי לממש אותו? (בתור התחלה, לעמוד בסטנדרטים שלהם)

שי ניר

הסכם השלום המתגבש עם האמירויות פותח שוק ענק לעולם התיירות הישראלי: מיליוני מוסלמים, רבים מהם כבר ביקרו במכה ובמדינה, חולמים להגיע למקום השלישי בחשיבתו למוסלמים – מסגד אל אקצה. כמו הצליינים הנוצרים, מדובר על פוטנציאל כלכלי עצום.

"זה חלום שלי. ניסיתי בעבר לארגן עם משרד החוץ משלחות מדובאי לישראל ולא הצלחתי" מספר ל'דבר' איהאב סולימאן, מדריך תיירים ומורה דרך. "הייתה לי קבוצה ממרוקו. מוסלמים שהחלום שלהם היה להגיע לארץ ולא היתה להם אפשרות. הם עלו לתצפית מהר הזיתים על אל אקצא והתחילו לבכות".

ההסכם כולל פתיחת קווי טיסה ישירים בין המדינות ומציין במפורש אפשרות של ביקור מוסלמים בהר הבית. גם חתנו של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר, השליח המיוחד למזרח התיכון, אמר בראיון ל-CNN כי, "מוסלמים מכל העולם יוכלו כעת לטוס לדובאי, לאבו דאבי, ומשם לתל אביב, ויוכלו להתפלל במסגד (אל אקצא)".

משקיפים על אל אקצא. (צילום: Sandronize / Shutterstock.com)
משקיפים על אל אקצא. (צילום: Sandronize / Shutterstock.com)

מעבר לפרשנויות הפוליטיות האזוריות והמשמעויות מרחיקות הלכת שמייצר ההסכם על המציאות הפוליטית במזרח התיכון המדמם, יהודה זפרני (56), מומחה תיירות ותעופה ומנהל תחום התיירות של מועדון הצרכנות הוט, מדבר על פוטנציאל של שני מיליון תיירים נכנסים בשנה, ערבים מוסלמים מרחבי העולם.

בסוף, משבר הקורונה יחלוף

"בישראל, בשנת 2019, הגענו לשיאי השיאים של העשור האחרון בתיירות. אולי אפילו שיא בכל שנותיה של מדינת ישראל. מעל ל-4.5 מיליון תיירים נכנסו לישראל ומעל 9 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל. במעברי הגבול שלנו, בעיקר נתב"ג, עברו כמעט 25 מיליון נוסעים וקרוב ל-25 מיליארד שקלים נכנסו למדינה מתחום התיירות. הקורונה יוצרת משבר ואנחנו מכירים אותו, אבל זה יחלוף".

זפרני, המשמש גם כמרצה לתיירות באוניברסיטת חיפה ובמכללות באום אל פחם ותמרה, חושב שלישראל יש פוטנציאל של 10 מיליון תיירים בשנה ולדבריו הנושא מטופל על ידי ממשלת ישראל. "בקפריסין חיים 800 אלף תושבים ויש להם 4 מיליון תיירים בשנה", אומר זפרני. בהתאמה לישראל זה אומר שיבקרו בארץ 36 מיליון תיירים בשנה. "מה יש בקפריסין שאין לנו? ים? יש לנו את הפוטנציאל האדיר בעולם. ים ומקומות קדושים".

יהודה זפרני במכללת אום אל פחם. (צילום: אלבום פרטי)
יהודה זפרני במכללת אום אל פחם. (צילום: אלבום פרטי)

פוטנציאל של שני מיליון תיירים מוסלמים בשנה

"לפני ארבע, אולי חמש שנים, התיירות הסינית עמדה על כ-30 אלף תיירים בשנה. בשנת 2019 היו כמעט 200 אלף תיירים ותוך שלוש עד ארבע שנים היינו צפויים לחצי מיליון תיירים בשנה. עכשיו הפוטנציאל הגדול להגדלת ההיקפים זה תיירות האיסלאם הערבית. כבר לפני מספר שנים קראתי לשר התיירות לטפל בנושא וברגע שהסכמי השלום יקרמו עור וגידים אנחנו נראה ניצנים ראשונים. אם זה ילך דומה לתיירים הסינים, בפעילות נכונה, הפוטנציאל הוא של שני מיליון תיירים מוסלמים בשנה בישראל. תיירות מוסלמית זה פלח שוק חשוב של תיירות דתית – כמו הצליינית".

"היום התיירות המוסלמית מג'עג'עת. יש הסכמי שלום עם ירדן ומצרים אבל אין כמעט תיירות משם. ההסכם עם איחוד האמירויות יפתח את מדינות המפרץ, בדגש על ערב הסעודית. גם מדינה כמו מרוקו היא אפשרות, ובהמשך, כשרואים שנשיא לבנון השבוע אמר שהוא לא שולל הסכם עם ישראל, זה עושה לנו שינוי מהותי בכל מה שקורה באזור. לא צריך עוד טיסות אלא צריך רכבים. אנחנו נראה את הציר לקריית שמונה (העיר בה גדל זפרני, ש.נ.) ומטולה הופך לציר כלכלי-מסחרי חשוב".

"כבר היום מתחת לרדאר יש תיירות רפואית מהמפרץ והם משתכנים בבתי החולים או בבתי מלון ליד בתי החולים. צריך לפעול נכון ולהגיע ליעדים, ונראה שיא של תיירות מוסלמית בארץ. זה כבר לא חלום, אנחנו רואים את זה הולך ומתגשם".

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות של מועדון הצרכנות הוט: "המלונות היוקרתיים בארץ נחשבים למלונות פשוטים בסטנדרט של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות"

אנחנו בכלל ערוכים לקלוט כל כך הרבה תיירים ערבים?
"המדינה צריכה לעמוד בחמישה יעדים כדי לעמוד בכך. קודם כל שתהיה החלטת ממשלה שיש משימה לאומית לפתח את תיירות ארצות האיסלאם בישראל. שנית, להקצות תקציב שיווק בחו"ל שמיועד אך ורק לארצות ערב. שיכוון רק אליהם, ממש כמו שעשינו עם הצליינים. שלישית, חייבים להתאים את התשתיות – השפה הערבית מוטמעת בשילוט הציבורי אבל צריך יותר, להכין מסלולים ייעודיים. היעד הרביעי הוא הטמעה של עולם התיירות ומקצועות התיירות בקרב התלמידים במערכת החינוך בישראל. היעד החמישי הוא חינוכי. אנחנו במזרח התיכון אנחנו צריכים לדעת ולהכיר את זה. להכיר את השכנים שלנו. צריך שמשרד התיירות יוביל יותר סיורים בחברה הערבית. כמו קמפיין "כפר ביקרת" בישובים הדרוזים. אנחנו צריכים לעשות אותו דבר בישובים הערבים".

חוף הים הישראלי – נכס תיירותי. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
חוף הים הישראלי – נכס תיירותי. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

על פי נתוני משרד התיירות, המבוססים על סקר תיירות נכנסת של שנת 2018 (האחרון שפורסם), לישראל הגיעו  לפני שנתיים כ-98 אלף תיירים מוסלמים. מתוך התיירים המוסלמים שהגיעו, 57% הגיעו במסגרת טיול מאורגן, 40.5% באופן עצמאי ו-2.5% במסגרת חבילות תיור. שלושת האתרים שהיו המועדפים ביותר על תיירים מוסלמים הם מסגד אל-אקצא, מערת המכפלה והר הזיתים ו-87% מבין התיירים המוסלמים לנו בבתי מלון ובכפרי נופש. 9.1% לנו אצל חברים וקרובים.

"צריך יהיה לעלות רמה. בארץ אין דברים כאלה"

איהאב סולימאן הוא מורה דרך. בשנת 2019 הוא הדריך קבוצות של תיירים מוסלמים מאינדונזיה, מלזיה, סינגפור, סין, דרום אפריקה וארה"ב. מאנגליה מגיעה כל שנה קבוצה של כשלושת אלפים מוסלמים לעשרת הימים האחרונים של חודש הרמדאן. גם מטורקיה נהגו להגיע טיסות מלאות "כל סוף שבוע". סולימאן טוען הגעתם של התיירים מהמפרץ תדרוש שינוי ממשי במה שנחשב לשירות טוב בארץ.

איהאב סולימאן, שני משמאל. (צילום: אלבום פרטי)
איהאב סולימאן, שני משמאל. (צילום: אלבום פרטי)

"בתי המלון דן בתל אביב, ממילא, וולדורף אסטוריה או קינג דיויד בירושלים, שאלו המלונות היוקרתיים בארץ, נחשבים למלונות פשוטים בסטנדרט של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. אני לא יודע איך זה ילך מבחינת משרד התיירות. זה עולם אחר. הייתי שם".

"הייתי בדובאי ובקטאר. השירות של המלונות אצלם זה לא נורמלי .יש לך שם בל בוי, יש מי שמחנה את הרכב בחניה. שירות של כיבוד קל. באזור הקבלה, עוד לפני שאתה מגיע לשולחן הקבלה, יש מי שמארח אותך, לוקח אותך לספה, לוקח ממך את הדרכון לצ'ק אין. אחר כך יהיה מישהו נוסף שייקח את החפצים שלך לחדר. לך יעשו טיול קצר בבית המלון ויראו את הכל. זה לא שתקבל הסבר בצ'ק אין ולך תסתדר בעצמך משם. אחרי הסיור ילוו אותך לחדר שלך ויסבירו על החדר ומה יש בו. יש פוּל בר בתוך החדר. אם תשתמש אז ממלאים את זה ישירות".

מלון אמירטס פאלאס השבוע. (ללא קרדיט)
מלון אמירטס פאלאס השבוע. (ללא קרדיט)

"בתוך חדר האוכל יש כמה מסעדות. בדובאי, באחד מבתי המלון היו 4-5 מסעדות בתוך חדר האוכל עצמו. קונסיירז' מארגן לך טיולים ומסביר לך כל דבר ודבר שיש באזור אם תרצה להסתובב לבד, ויש טיול מאורגן או מדריך פרטי שהוא נותן לך שירות. בארץ אין דברים כאלה ואם יש אז לא ברמה שיש שם".

סולימאן לא עבד מאז שהתיירים הפסיקו להגיע לארץ. הוא קיבל, כעצמאי, כבר שלושה מענקים ומצליח איכשהו לפרנס את חמשת ילדיו, עם קצת עזרה מהמשפחה. "בהלוואות אני לא נוגע ולא מתקרב", הוא אומר. הוא ועמיתיו באגודת מורי הדרך מצויים במאבק נגד הממשלה כדי לקבל להכרה בפגיעה האנושה בפרנסתם. הם דורשים סיוע, אבל בינתיים הם לא קיבלו תגובה או מענה. "אם המצב יישאר ככה אז נהיה חייבים למצוא עבודה אחרת. אני מבחינה כלכלית אסתדר אבל יש כאלה עם חובות".

לא הכל ורוד

בזמן השיחות עם זפרני וסולימאן הייתה הרגשה שאפשר לחלום על מזרח תיכון חדש. הדוגמאות שנזרקו בחלל החדר יצרו דימוי ממשי של פריחה כלכלית בתחום התיירות בישראל, תחום שספג פגיעה קשה בגלל מגפת הקורונה. אבל, היו כאלה שדאגו להחזיר אותנו לקרקע.

איהאב סולימאן, מדריך תיירים ומורה דרך: "הייתי פעם בתל אביב וביפו עם קבוצה ממרוקו ותוניסיה. כשהם נכנסו לאחד המקומות, פתאום הם התחילו לדבר עם המרוקאים היהודים שחיים בארץ בשפה שלהם"

תגובות האיבה הפלסטיניות להסכם טראמפ-זיאד-נתניהו, לא מופנות רק כלפי ישראל. המופתי של ירושלים, שייח' מוחמד חוסיין, פרסם פסק הלכה שקובע שאסור לאזרחי איחוד האמירויות להתפלל במסגד אל-אקצא. התגובה הזו הזכירה את ביקורו המתוקשר של התייר המוסלמי המפורסם ביותר בישראל בשנת 2019, הלא הוא הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד. סעוד התקבל בזריקת כיסאות פלסטיק, יריקות וקללות מצד אחיו הפלסטיניים שהוקיעו אותו כמי שמשתף פעולה עם ישראל ומקדם נורמליזציה מעל לראשם. למרבה ההשפלה, האירועים צולמו והועלו לרשת. אולי זו תמונת עתיד מציאותית יותר לאופן בו יתקבלו התיירים מהמפרץ

יוצאי מרוקו ותיירי מרוקו

סולימאן חושב שהיהודים בארץ יוכלו לארח תיירים מוסלמים. "הייתי פעם בתל אביב וביפו עם קבוצה ממרוקו ותוניסיה. כשהם נכנסו לאחד המקומות, פתאום הם התחילו לדבר עם המרוקאים היהודים שחיים בארץ. בשפה שלהם. הם סיפרו אחד לשני מאיפה הם ומה הם עברו ואיך הגיעו לכאן".

גם זפרני חושב שזה אפשרי. "הקורנה עזרה לנו. אני יוצא בערב להליכה בים (בנתניה) ואתה יודע מה אני רואה? אנשים לא יכולים לנסוע. אז בים, בחוף, אתה רואה משפחה חרדית ואיתה משפחה מוסלמית עם כיסויי הראש, את הישראלי החילוני ואת הערבי החילוני, כולם בים וחיים בכיף".

סוגיות ביטחוניות

זפרני לא מודאג מסידורי הביטחון הקפדניים במדינה. "אני לא שומע על בדיקות משפילות בנתב"ג. אם יש מקרה ספציפי אז מטפלים בו. מבחינה ביטחונית כשאני נוסע לאיטליה, אתה יודע איך מפשיטים אותי? כמה משפילים? אחרי 11.9 (אסון התאומים, ש.נ.) כל העולם השתנה. אתה הולך לאירופה ומפשיטים אותך. אני חושב שככל שיכנסו יותר תיירים ממדינות ערב הרגישות רק תגבר ויידעו לעשות את זה טוב יותר. אף אחד לא רוצה שזה יהיה על חשבון הביטחון, כי אנחנו מדינה מאויימת, אבל ככל שנביא יותר תיירים מארצות האיסלם נרוויח מזה. הישראלים וישראל מוכנים לקלוט מיליוני תיירים מוסלמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!