דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

משבר פוליטי / הליכה לבחירות עכשיו, דחיית אישור התקציב, או פירוק הממשלה בדצמבר: מה יקרה לתקציב המדינה

במידה שהכנסת רק דוחה את התפזרותה לדצמבר, מדינת ישראל תתנהל כמעט במשך שנתיים ללא תקציב מדינה מאושר - המשמעות הרסנית כלפי הכלכלה והחברה בישראל | ועוד 2 תסריטים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

החוק לדחיית תקציב המדינה לדצמבר, עבר בקריאה ראשונה בכנסת, ויובא ביום ראשון לוועדת הכספים. במידה שהחוק לא יגיע למליאה או לא יזכה לרוב, הכנסת תתפזר אוטומטית בחצות שבין ה-24 ל-25 באוגוסט.

המשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן נמשך, כשעל פי דיווחים, הליכוד הציע ביממה האחרונה ששנת 2020 תעבור ללא תקציב בכלל, תוך תיקון התקציב ההמשכי. אלו ההשלכות הכלכליות של כל אחת מהחלופות הפוליטיות.

1. הכנסת מתפזרת ביום שני בחצות ללא תקציב

אם המצב יימשך כפי שהוא, מדינת ישראל תכנס לבחירות נוספות, שייערכו בחודש נובמבר השנה. מבחינה תקציבית מדובר באסון: ישראל תמשיך במשטר הקיצוצים של התקציב ההמשכי עד לסוף השנה.

הכנסת הבאה תתחיל את העבודה על תקציב 2021 רק בינואר לכל המוקדם, כך שגם שנה זו תחל להתנהל עם תקציב המשכי. מדובר בקיצוץ של עשרות מיליארדי שקלים, ופגיעה בתכניות חינוכיות, ישיבות, עמותות וארגונים חברתיים.

כדי לצמצמם את הנזק יכולה הכנסת לבצע מעקף קצת משונה: לאשר תקציב אחרי שהתפזרה, או לחלופין – לאשר מנגנון תקציבי שיעקוף את התקציב ההמשכי. מדובר בצעדים חסרי תקדים לכנסת שפועלת למעשה בלי קואליציה ואופוזיציה, ויתכן שיתקל במגבלות חוקיות.

בשורה התחתונה: בחירות הן אסון תקציבי שיכול אולי להתמתן במעקפים חסרי תקדים.

2. התקציב נדחה, הכנסת מחוקקת מנגנון עוקף לתקציב ההמשכי

באיחור של חודשים, ורגע לפני הליכה לבחירות נוספות, נזכרו אתמול (רביעי) חברי הכנסת שהם הריבון של מדינת ישראל: במקום להמשיך להביט מהצד כיצד משטר הקיצוצים של התקציב ההמשכי חונק את אזרחי המדינה, דרשו חברי ועדת הכספים למצוא מנגנון שיאפשר התנהלות סבירה גם בחודשים הקרובים.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) דרש תוספת של 5% בתקציב עד לסוף השנה. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) הציע הסתמכות על תכניות שאושרו בשנה שעברה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) התייחס לטייס האוטומטי של שנה שעברה. אפילו נציג אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, אמר שתקציב המשכי אינו מתאים לשנה שלמה. נראה שגם באוצר לא רוצים לתת לסוס הזה למות לגמרי, ומבינים שצריך להאכיל אותו מידי פעם.

מדובר כרגע בהצעות כלליות שקשה להיכנס לעומקן, אבל משמעותן דומה: הכרה בשנת 2020 כשנה אבודה מבחינה תקציבית, ומתן מענה לקיצוץ האוטומטי של עשרות מיליארדי שקלים בתקציב ההמשכי.

בשורה התחתונה: אי הליכה לבחירות ודחיית התקציב לדצמבר עדיפה, אך עדיין מחייבת פתרון לקיצוצים ב-2020.

התקציב נדחה, ואז הולכים לבחירות

במידה שהכנסת תעביר את החוק לדחיית אישור התקציב לדצמבר, אבל תתפזר בדצמבר בגלל אי העברת תקציב, מדינת ישראל תמשיך להתנהל ללא תקציב לפחות עד חודש מרץ 2021.

אחרי מערכת בחירות, תצטרך לקום ממשלה, ושוב לאשר תקציב. ייתכן שמרבית שנת 2021 תעבור גם היא ללא תקציב, או נכון יותר, עם תקציב המשכי ומשטר קיצוצים לכל אותם דברים שאינם מצויים בבסיס התקציב.

התסריט הזה הוא אולי הגרוע והאכזרי ביותר, אבל נראה כעת כתסריט אפשרי, ואף בעל היתכנות גדולה.

בשורה התחתונה: פיזור הכנסת בדצמבר תביא לכמעט שנתיים ללא תקציב מדינה מאושר. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!