דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

סביבה / "זה לא הגיוני שבשנת 2020 אנשים לוקחים רובה, אך ורק מתוך תחביב אלים, ויורים בחיות"

צולל חלודי. ציידים יורים בהם ממש כפי שאחרים מתרגלים יוגה או עוסקים בטיפוס על קירות (shutterstock)
צולל חלודי. ציידים יורים בהם ממש כפי שאחרים מתרגלים יוגה או עוסקים בטיפוס על קירות (shutterstock)

לארגוני הסביבה נמאס להגיש עתירות ולחזר אחר נבחרי הציבור כדי לשנות את חוקי הציד בישראל | לקראת עונת הציד, שתפתח בקרוב, החליטו ליזום הצעת חוק, שאם תעבור, תאסור לחלוטין את תופעת הציד הספורטיבי | הציידים, כמובן, לא מרוצים

יהל פרג'

לא רבים יודעים, אבל בראשון בספטמבר תחל עונת הציד בישראל, ואם הכנסת תחזיק מעמד, היא אולי תהיה גם האחרונה. העונה, בה מותר לציידים על פי חוק לצוד מספר מוגבל של עופות, נמשכת עד ינואר, אולם לטענת הארגונים המובילים את התיקון לחוק, ביניהם 'החברה להגנת הטבע' ו'תנו לחיות לחיות', הציד נמשך לאורך כל השנה, והוא כולל גם מינים מוגנים הנמצאים בסכנת הכחדה.

"החוק המוצע כולל שינוי יסודי בתפיסת ההגנה על חיות הבר בישראל, וביטול הציד הספורטיבי בישראל", נכתב בדברי ההסבר לחוק, עליו חתומים חברי כנסת מכל סיעות הבית. "ציד של חיות הבר יותר אך ורק לפי היתרי ציד, למטרות מוגבלות המצוינות בחוק – ביניהן מניעת נזקים לחקלאות, שמירה על המגוון הביולוגי, מניעת סכנות ומחלות מדבקות לאדם ולחי ומטרות מדעיות.

שליו. "על פי הציידים עצמם, הם צדים 60,000 שלווים בשנה" (shutterstock)
שליו. "על פי הציידים עצמם, הם צדים 60,000 שלווים בשנה" (shutterstock)

עוד מבקש החוק המוצע לחזק את ההגנה על חיות הבר באמצעות שיפור התמודדות עם תופעות הולכות וגוברות הפוגעות באוכלוסיותיהן, כמו ציד בלתי חוקי, באמצעות החמרת הענישה על עבריינות ציד".

החיות המותרות בציד בתקופת הציד הספורטיבי הן יוני בר, שלווים, זרזירים, אגמיות ומספר מינים של ברווזי בר. ברשימה נמצאים שלושה מינים שבסכנת הכחדה והשליו שנמצא על סף הכחדה. התור המצוי נמצא בסכנת הכחדה עולמית, וכך גם ברווז בשם צולל חלודי. למרות שהתור "מצוי" ולצולל החלודי נתנו את השם המתוק בעולם, זה לא מונע מאנשים לקחת את הרובה ולשחר לטרף, כתחביב ספורטיבי, ממש כפי שאחרים מתרגלים יוגה או עוסקים בטיפוס על קירות.

"ציד מכחיד בעלי חיים"

"על פי הציידים עצמם, הם צדים 60,000 שלווים בשנה", אומר דן ארוך, המנהל את מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע כבר 25 שנים. בזכות תקנה שעומדת לפוג, נאסר השימוש במלכודות שמע איתן הצליחו הציידים ללכוד את השלווים, אך בגופים הירוקים מאסו בהגשת עתירות ובחיזור אחר נבחרי הציבור, ולכן הצעת החוק היא צעד גדול, איסור מוחלט של הציד הספורטיבי. "ציד מכחיד בעלי חיים, חד משמעית", אומר ארוך בזעם, "לפני 100 שנה נכחדה יונה נודדת רק בגלל ציד, היום אפשר לראות אותה במוזיאון הטבע בתל אביב.

דן ארוך. "לפני 100 שנה נכחדה יונה נודדת רק בגלל ציד, היום אפשר לראות אותה במוזיאון הטבע בתל אביב" (צילום: אלבום פרטי)
דן ארוך. "לפני 100 שנה נכחדה יונה נודדת רק בגלל ציד, היום אפשר לראות אותה במוזיאון הטבע בתל אביב" (צילום: אלבום פרטי)

"זה לא ערכי ולא הגיוני שבשנת 2020 אנשים לוקחים רובה, לא מתוך צרכים תזונתיים או כלכליים, אלא אך ורק מתוך צורך של תחביבי אלים, שהוא בניגוד מוחלט לאינטרסים הציבוריים, ויורים בחיות. יש פה קבוצה של אנשים, שכל שנה מקבלת רישיון כדי לירות בציפורים, ואני אומר, מה קורה כאן? איזה היגיון יש? אנחנו רבים עם כל העולם כדי להזיז כביש, כדי שהמדינה תשקיע מיליונים בהכניס קווי מתח לקרקע כדי לא לפגוע בבעלי החיים, ואז יש את האנשים שהתחביב שלהם הוא לפגוע בציפורים. זה כל כך בוטה, כל כך לא הגיוני, לכן כל פעם מחדש אני חייב לשים את הדיסוננס על השולחן".

"צריך צייד שיווסת את הטבע"

"התיקון לחוק לא נכון ולא צודק, זה מה שקהילת הציידים חושבת", אומר עו"ד חוסין זגייר, המייצג לאורך שנים ציידים רבים, כאלה עם רישיון וכאלה ללא רישיון. "מה שמנסים לעשות זה לא לבטל את הציד, אלא למסחר אותו. היום צייד יכול לקבל רישיון ולצוד, אבל בעתיד זה יהיה מסחרי. הציד בישראל הוא לא ספורטיבי, הציידים מומחים בטיפול במזיקים. ציד החיות שאינן מזיקות מוגבל בכמות. צריך ציד שיווסת את הטבע". "הצייד", אומר זגייר, "הוא עתיק יומין, ואי אפשר לשנות את העולם".

עו"ד חוסין זגייר. "התיקון לחוק לא נכון ולא צודק" (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד חוסין זגייר. "התיקון לחוק לא נכון ולא צודק" (צילום: אלבום פרטי)

אחת הטענות של הציידים, המקבלים את הרישיון שלהם דרך רשות הטבע והגנים, היא שמדובר בניסיון להגביל את רישיון הנשק בישראל וכי מעורבים בעניין גורמים רבי השפעה ואינטרסים. כיום חקלאים יכולים לפתוח 'מפעל ראוי', רישיון המאפשר לך להחזיק נשק ולאשר צייד כדי להגן על השטחים החקלאיים שלך. הציידים טוענים כי הנתונים על המפעלים הראויים אינם נגישים לציבור, "כל מה שקורה במפעלים הראויים הוא נעלם", אומר עו"ד זגייר. "הגשתי עתירות מנהליות, רשות הטבע והגנים לא מוכנה לשתף במידע הזה. הוא פנימי ומוסתר".

צייד ישראלי. "יש פה קבוצה של אנשים, שכל שנה מקבלת רישיון כדי לירות בציפורים" (צילום: איל ברטוב)
צייד ישראלי. "יש פה קבוצה של אנשים, שכל שנה מקבלת רישיון כדי לירות בציפורים" (צילום: איל ברטוב)

לדברי עו"ד זגייר, ההגדרה של צייד ספורטיבי מטעה, "אתה הולך לטבע, אתה שוטף את העיניים – הציד הוא לא הירי, הוא שמירה על הטבע, הרי כולם אוכלים בשר". את ארוך, הטיעון של אכילת בשר מעצבן, "אני לא קיצוני בקטע של טבעונות וצמחונות, אבל יש לנו כבני אדם אחריות על השכנים שלנו. אני מקפיד מאוד לא לקנות בשר שמיובא למשל מאוסטרליה במשלוחים חיים. כן יש מגבלות גם לאכילת בשר, וצייד אין בו שום צורך. בני אדם תמיד אכלו בשר, וכשהיו בעולם מספרים סבירים אז ציד היה לגיטימי, היינו חלק ממערכת".

"כל ציד לצורך פנאי או הנאה הוא לא מקובל"

גם אם החוק יעבור, הציד לא יפסק לחלוטין, כמו שהיום מתאפשר ציד ממוקד כדי לדלל מינים פולשים כמו העורב ההודי או המינה, או כדי להילחם בכלבת אצל תנים. "אין מה לעשות, לפעמים צריך לדלל תנים או חזירים, אבל בוודאי לא מינים בסכנת הכחדה, ובוודאי שלא מתוך תחביב. אלא מתוך צורך", מחדד ארוך.

משפחת תנים. "היום מתאפשר ציד ממוקד כדי להילחם בכלבת אצל תנים" (צילום: חיים שוחט/פלאש90)
משפחת תנים. "היום מתאפשר ציד ממוקד כדי להילחם בכלבת אצל תנים" (צילום: חיים שוחט/פלאש90)
חזיר בר. "אין מה לעשות, לפעמים צריך לדלל תנים או חזירים" (shutterstock)
חזיר בר. "אין מה לעשות, לפעמים צריך לדלל תנים או חזירים" (shutterstock)

"מה שיקרה זה שיתפתח ציד לא חוקי בעקבות החוק", אומר עו"ד זגייר. "תמיד יישאר קומץ שיעסוק בציד. אני חושש שהציידים הוותיקים ישבו בבית, חיות הבר יתרבו, ומי שיכנסו במקום אלו ציידים ללא רישיון, והם ימשיכו לצוד".

בחברה להגנת הטבע יזמו לקראת פתיחת עונת הציד קמפיין עם ערוץ הספורט, בו רואים ספורטאיות וספורטאים מתאמנים, ואז רואים ציד של בעלי כנף – תחת הכיתוב "זה ספורט וזה לא". "מה הקשר בין זה לבין תרבות? זה לא פנאי, זה לא ספורט", אומר ארוך. "מבחינתי כל ציד לצורך פנאי או הנאה הוא לא מקובל".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!