דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלות

נזקי הקורונה / בעקבות המגפה: למיליוני נשים ברחבי העולם אבדה הגישה לאמצעי מניעה ולהפלות

בארגון 'מרי סטואפס אינטרנשיונל' המספק אמצעי מניעה ושירותי הפלות בתנאים בטוחים לעשרות מיליוני נשים בעולם צופים כ-900 אלף הריונות לא מתוכננים בשנה הקרובה לצד כ-1.5 מיליון הפלות שיבוצעו בתנאים לא בטוחים | "המגפה לקחה אותנו שנים אחורה בכל הקשור לתכנון המשפחה"

אישה ופעוט ביוהנסבורג, דרום אפריקה חולפים ליד מודעת פרסומת לשירותי הפלות "מהירים ובטוחים" (AP Photo/Themba Hadebe)
אישה ופעוט ביוהנסבורג, דרום אפריקה חולפים ליד מודעת פרסומת לשירותי הפלות "מהירים ובטוחים" (AP Photo/Themba Hadebe)

למיליוני נשים ונערות ברחבי העולם אין גישה לאמצעי מניעה ושירותי הפלות בשל התפרצות נגיף הקורונה. בחינה נרחבת של התופעה מראה כי בהודו, בה התקיימו סגרים פתאומיים שנמשכו לעתים גם חודשים, ההשפעות קשות במיוחד: כמה חודשים לאחר פרוץ המגפה, נשים רבות נמצאות בשליש השני להריונן משום שנמנעה מהן גישה לשירותי בריאות שיאפשרו להן לבצע הפלה בזמן.

ארגון 'מרי סטואפס אינטרנשיונל', הפועל ב-37 מדינות ומספק אמצעי מניעה ושירותי הפלות בתנאים בטוחים לעשרות מיליוני נשים, מדווח כי הצליח בחודשים ינואר-יוני לספק שירותים ל-2 מיליון נשים פחות מבתקופה המקבילה אשתקד, 1.3 מיליון מתוכן בהודו לבדה. בארגון צופים כ-900 אלף הריונות לא מתוכננים ברחבי העולם בשנה הקרובה, כתוצאה מחוסר הגישה לשירותים שהוא נותן, לצד כ-1.5 מיליון הפלות שיבוצעו בתנאים לא בטוחים ויותר מ-3,000 מקרי מוות בלידה.

"המספרים יהיו גדולים בהרבה אם השירותים שלנו לא יצליחו להגיע לנשים גם באמריקה הלטינית, אפריקה ואסיה", אומרת קת'רין צ'רץ', מנהלת איסוף המידע של הארגון.

במערב אפריקה האספקה של אמצעי מניעה ירדה בכ-50%

בארגון הבריאות העולמי נטען החודש כי בשני שליש מ-103 המדינות שנסקרו בחודשים מאי-יולי דווח על הפרעה לפעילות תכניות לתכנון הילודה וחלוקת אמצעי מניעה. קרן האוכלוסין של האו"ם מזהירה מפני שבעה מיליון הריונות לא רצויים ברחבי העולם.
סגרים, מגבלות על נסיעות, הפרעות לשרשרת האספקה של מוצרים, הפניית משאבי בריאות למאבק בנגיף הקורונה והחשש מהידבקות, מונעים מנשים ונערות רבות לבקש סיוע רפואי.

דיאנה קיהימה מהמרכז לקידום האישה בקניה מתארת מצב מחריד בו ישנו זינוק במספרי ההריונות של בנות נוער דווח במדינה. כתוצה מכך, נרשמו מספר מקרים בהם נשים צעירות בשכונת העוני קיברה ניסו לבצע הפלות בעצמן בעזרת זכוכיות שבורות, מקלות ועטים. שתי נערות מתו כתוצאה מכך ואחרות גרמו לעצמן נזק בלתי הפיך.

ההשפעה בחלק מהמקרים היא כמו מה שהיה קורה לנשים צעירות בתקופת הקומוניזם – לעבור הפלה אצל מישהו שטוען שהוא רופא, ולהתפלל"

במספר מדינות במערב אפריקה האספקה של אמצעי מניעה ירדה בכ-50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי הארגון הבינלאומי להורות מתוכננת. "מעולם לא ראיתי דבר כזה שלא במדינות הנמצאות בעימות צבאי", אומרת דיאנה מורקה, מתאמת מטעם ארגון MAMA המחבר בין נשים ונערות לבין שירותי בריאות ופועל ב-16 מדינות באפריקה. לדבריה, השיחות לקווי החירום של הארגון התרבו ביתר שאת מאז התפרצות הנגיף בקונגו, זמביה וקמרון ויותר מ-20 אלף נשים התקשרו אליהם השנה.

גם מורקה צופה 'בייבי בום' בחלקים מסוימים בעולם. "המגיפה לקחה אותנו הרבה שנים אחורה בכל הקשור לתכנון המשפחה".

"הרוב העצום והבלתי נראה"

מספר מדינות לא ראו בשירותי בריאות הקשורים בתכנון המשפחה והילודה כחיוניים בתקופות הסגר ונשים ונערות שביקשו סיוע סורבו. לדבריה של דניאלה דראגיצ'י מהנהלת הדסק האירופאי של הארגון הבינלאומי להורות מתוכננת, ברומניה, אפילו לאחר שארגוני מתנדבים לחצו על הממשלה להכריז על שירותים אלה כחיוניים, בתי חולים רבים עדיין לא הסכימו לבצע הפלות. "ההשפעה בחלק מהמקרים היא כמו מה שהיה קורה לנשים צעירות בתקופת הקומוניזם – לעבור הפלה אצל מישהו שטוען שהוא רופא, ולהתפלל".

כעת נשים רבות צפויות לעבור הפלה בשליש השני. אלה הפלות יותר יקרות ויותר מסובכות, בייחוד מפני שכל המעורבים צריכים ללבוש בגדי מגן"

במטרופולין מומביי שבהודו, דווח על נשים שלא הצליחו להשיג ערכות לבדיקת היריון וכשהבינו שהן בהיריון, לא הצליחו להגיע בזמן למקום בו יוכלו לבצע הפלה בבטחה. ד"ר שווטנגי שינדה דיווחה על מקרה בו כשפגש אישה הרה בבית החולים הציבורי, כבר לא ניתן היה לבצע הפלה בצורה בטוחה. הודו קבעה שהפלות הן שירות חיוני בזמן הסגר, אך רבות לא היו מודעות לכך, אמרה שינדה, חברת הארגון לייעוץ לנערות לגבי הפלות בתנאים בטוחים.

ד"ר סושיטרה דאלבי, גניקולוגית ממומבאי ומתאמת של שותפות אסיה להפלות בתנאים בטוחים אומרת שהמגיפה הדגישה עד כמה קשה הגישה לנשים רבות לשירותי הפלות, ללא קשר למגפה. "הנשים הללו משתייכות לקבוצות השוליים, הרוב העצום והבלתי נראה".

בינואר החלה הודו לתקן חוקים בכדי להרשות לנשים מסוימות לעבור הפלה לאחר 24 שבועות מהכניסה להריון במקום לאחר 20 שבועות, אך המגפה קטעה זאת.

"אף אחד לא ציפה שהסגר יימשך חודשים", אומרת דאלבי. "כעת נשים רבות צפויות לעבור הפלה בשליש השני. אלה הפלות יותר יקרות ויותר מסובכות, בייחוד מפני שכל המעורבים צריכים ללבוש בגדי מגן".

בטנזניה, בית חולים גדול ליולדות הוסב למרכז טיפול במגיפת הקורונה. לאן הנשים שזקוקות לטיפול ילכו?"

בהודו השתפרה אמנם הגישה להפלות, אך המגפה הביאה למחסור בגלולות הפלה, כך על פי סקר שערך האיגוד לשירותי פריון ובריאות בהודו. רק אחוז בודד מבתי המרקחת במדינות הצפוניות כמו האריאנה ופונג'אב החזיקו אותם במלאי, 2% במדינה הדרומית טמיל נדו ו-6.5% במדינה המרכזית מדהאיה פראדש. בדלהי השיעור היה 34%.

על כריס פורדי, מנכ"ל ארגון DKT International למוצרי תכנון משפחה, עדיין ישנו מחסור בחלק מאמצעי המניעה בשל תקלות בשרשרת האספקה. הייצור התחדש, אבל נתיבי הספנות עמוסים וכך גם הנמלים. בינתיים, מעניקי שירותי הבריאות לנשים ניסו לאלתר פתרונות בדמות רפואה מרחוק, משלוחים של אמצעי מניעה עד הבית וביצוע הפלות בבתים.

"בית ספר אחד. חמש נערות בהיריון"

ההשפעה האמיתית של הסגר הגלובלי תתברר רק כשמשרדי הבריאות ידווחו על הנתונים השנתיים במדינות, אומרים מומחים, אך הם לא יהיו נתונים מלאים. בהאיטי, דיווח משרד הבריאות על צניחה של 74% בלידות בבתי חולים בהשוואה למאי בשנה שעברה. נשים רבות יולדות בבית, בזמן שמקרי מוות אינם מדווחים.

"דוגמה קטנה יכולה לספר המון", אומר נונדו אג'אנו, מתאם מטעם "רשת הנשים הגלובלית לזכויות פריון באפריקה". "בטנזניה, בית חולים גדול ליולדות הוסב למרכז טיפול במגיפת הקורונה. לאן הנשים שזקוקות לטיפול ילכו?", תהה.

בבית ספר בו ביקר בשבוע שעבר בעיירה קיגומה, נחשף לחמישה מקרים בהם נערות נכנסו להריון בחודשים האחרונים. "בית ספר אחד. חמש נערות. שיעור ההריונות עולה בוודאות".

"אני מרגישה שרק עכשיו אנחנו מתחילות להבין את המצב. כשהגלים יירגעו נבין את המצב האמיתי", אומרת פונסינה ארקיין, מתאמת של רשת MAMA. "אנחנו צריכות להתכונן לרגע הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!