דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אינדסטריאול

ברזיל / פיטורי 747 עובדי מפעל 'רנו' בברזיל נמנעו בזכות הסכם עם ארגון עובדים בינלאומי

כשיצרנית הרכב הצרפתית ניסתה לפטר מאות מעובדיה בעיר בדרום ברזיל היא נתקלה בהסכם משנה שעברה שמחייב אותה להימנע מצעדים חד-צדדיים ולהידבר עם איגודים מקומיים בכל מהלך ארגוני

חברי איגוד עובדי המתכת בקוריטיבה שבברזיל מפגינים נגד פיטורי 747 עובדי מפעל 'רנו' בעיר (צילום: Indusriall)
חברי איגוד עובדי המתכת בקוריטיבה שבברזיל מפגינים נגד פיטורי 747 עובדי מפעל 'רנו' בעיר (צילום: Indusriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדי 'רנו' בברזיל חוזרים לעבוד אחרי 21 ימי שביתה. 747 העובדים במפעל רנו בברזיל שפוטרו, יחזרו לעבודה עם הסכם קיבוצי חדש. ההגעה להסכם התאפשרה בזכות הסכם מסגרת עולמי עם רנו שחייב אותה לא לבצע פעולות פיטורים באופן חד-צדדי.

מאות חברי איגוד עובדי המתכת בעיר קוריטיבה בברזיל (SMC) אישרו בהצבעה הסכם עם יצרנית הרכב רנו, שיציל מקומות עבודה במפעל ויביא לסיום שביתה של 21 יום. העובדים הגיעו לאסיפה ב-10 באוגוסט בכדי ללמוד על פרטי ההצעה האחרונה שניהל האיגוד עם החברה וב-11 באוגוסט הצביעו באופן מקוון ו-95 אחוז מהחברים אישרו את ההסכם.

חברי איגוד עובדי המתכת בקוריטיבה שבברזיל מפגינים נגד פיטורי 747 עובדי מפעל 'רנו' בעיר (צילום: Indusriall)
חברי איגוד עובדי המתכת בקוריטיבה שבברזיל מפגינים נגד פיטורי 747 עובדי מפעל 'רנו' בעיר (צילום: Indusriall)

בעקבות ההסכם, האיגוד סיים את השביתה שהחלה ב-22 ביולי עם פיטורם של 747 עובדים, רבים מהם בחופשת מחלה. בנוסף לשביתה בכניסה למפעל, נערכו הפגנות בסוכנויות רכב של רנו בערים ברחבי ברזיל. העבודה הרגילה חודשה ב-12 באוגוסט עבור כולם מלבד 747 העובדים שהוחזרו, שנשארו בבית עם שכר מלא עד ה-20 באוגוסט, מועד סיום תכנית הפיטורים מרצון.

ההסכם המקומי שנחתם מוכיח עד כמה הסכם המסגרת הגלובאלי (GFA) בין האיגוד המקצועי העולמי 'אינדסטריאול' (IndustriALL) לבין ענקית הרכב רנו הוא משמעותי. ההסכם הייחודי, שנחתם ביולי 2019, עסק באיכות העבודה והוא מספק בסיס לבניית דיאלוג חברתי, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית, הוא מעודד יוזמות חדשות, וכן מציאת פתרונות פרגמטיים רלוונטיים לשיפור חיי העובדים בעבודה, באמצעות משא ומתן על הסכמים מקומיים. במסגרת אותו הסכם, החברה הסכימה לקיים שיחות עם העובדים על כל תכניות ארגון מחדש במפעליה ומשרדיה.

מברכים את העובדים על עמידתם והסולידריות שלהם. נחישותם סייעה להבטיח כי הרשויות פסקו לטובת העובדים וחייבו את רנו לחזור לשולחן המו"מ

משבר הקורונה פגע משמעותית בתעשיות הרכב בעולם וההיערכות מחדש של רנו תוכננה לכלול כאמור פיטורים המוניים בברזיל. מזכ"ל 'אינדסטריאול' ואלטר סאנצ'ז, כתב מכתב בו הביע תמיכה בעובדים וקרא לרנו למלא את התחייבויותיה במסגרת הסכם המסגרת הגלובלי.

איגוד עובדי המתכת בקוריטיבה הגיש תביעה נגד רנו בבית הדין האזורי לעבודה, ובמסמך שהוציא ב-5 באוגוסט ציין כטיעון את ההסכם הגלובאלי בין רנו לאיגוד המקצועי הגלובאלי אינדסטריאול. עוד צוין במסמך כי החברה לא עמדה בתנאי ההתחייבות עם משרד התעסוקה בברזיל, במסגרתה התחייבה לנהל משא ומתן עם האיגוד המקצועי על כל תכנית פיטורים. בית הדין קבע לפיכך כי הפיטורים אינם תקפים ויש להחזיר את העובדים לעבודה.

נשיא SMC, סרחיו בוטקה: "זה היה מאבק על משרות ועל חיינו. האתגר בארבע השנים הבאות יהיה לשמור על המפעל צומח ומייצר מקומות עבודה. עלינו לשים את האינטרסים של האוכלוסייה המקומית בראש ובראשונה. זו הייתה חוויה חדשה עבורנו, מאחר והיה לנו גיבוי של רשויות התעסוקה והקהילה כולה, כשביקשנו להגיע להסכם עם רנו. כעת עלינו לחזור למפעל, לחשוב חיובי ולהתחיל ליצור קשרים חזקים ובריאים עם רנו. כולנו צריכים לעשות את חלקנו".

עובד בפס ייצור מכוניות רנו בצרפת. (AP Photo/Francois Mori)
עובד בפס ייצור מכוניות רנו בצרפת. (AP Photo/Francois Mori)

מנהיגי איגוד ה-SMC, שהוא חלק מהאיגוד המקצועי CNTM / FS, המסונף לאיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, אמרו כי ההסכם כולל גם תכנית שכר לארבע שנים עם חלוקת רווחים והקצבות שכר.

נשיא CNTM / FS, מיגל טורס: "ניצחון זה לא היה אפשרי ללא העובדים, איגוד ה-SMC והנהגתו של סרחיו בוטקה. התוצאה הזו מראה שוב כמה חשוב שחברי האיגוד יהיו מאוחדים. עבודת האיגוד הייתה משמעותית לעובדים ולמדינה ולמען יצירת קשרים מכובדים יותר בתעשייה. אני רוצה לברך את עובדי קוריטיבה ואת בוטקה. בואו נביא עבודות, הכנסות, זכויות ובריאות לכל".

מזכ"ל אינדסטריאול, סאנצ'ז, ברך גם הוא על תוצאות המשא ומתן: "אנו מברכים את העובדים ברנו על עמידתם והסולידריות שלהם עם העובדים המפוטרים. נחישותם סייעה להבטיח כי הרשויות פסקו לטובת העובדים וחייבו את רנו לחזור לשולחן המשא ומתן. אנו שמחים כי הסכם המסגרת הגלובאלי GFA שלנו עזר להשיג תוצאה חיובית זו. נמשיך לפעול להבטיח שרנו לא תערער את ביטחון עובדיה ותמלא את התחייבויותיה המקומיות והעולמיות".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!