דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

רוסיה / חרף התנגדות הרופאים ברוסיה: מתנגד המשטר שנחשד כי הורעל הוטס לברלין

יומיים לאחר שלכאורה שתה תה מורעל והתמוטט, מתנגדו הקולני ביותר של פוטין הועבר לבדיקות וקבלת טיפול רפואי בגרמניה | תומכיו: "העברתו עוכבה כדי שגופו יתנקה מהרעל" | רופאיו הרוסים: "מצבו לא אפשר העברה"

אלכסי נבלני מובל באלונקה מהמטוס לבית חולים בברלין. 22 באוגוסט (Michael Kappeler/dpa via AP)
אלכסי נבלני מובל באלונקה מהמטוס לבית חולים בברלין. 22 באוגוסט (Michael Kappeler/dpa via AP)

מתנגד המשטר הרוסי אלכסיי נבלני נמצא בקומה לאחר שעל פי החשד הורעל. במהלך טיסה מטומסק למוסקבה ביום חמישי האחרון, חד איש האופוזיציה ברע והתמוטט, הטיסה הוסטה לנחיתת חירום באומסק. נבלני הובא הבוקר לברלין בטיסה מיוחדת לצורך קבלת טיפול מרופאים מומחים בבית החולים הראשי בבירת גרמניה. "נבלני בברלין", דיווח יקה ביזילז' מארגון 'קולנוע למען שלום' שארגן את מבצע ההטסה. "הוא שרד את הטיסה ומצבו יציב".

לאחר הנחיתה מעט לפני השעה 9 בבוקר באזור מיוחד בנמל התעופה טגל בברלין, המיועד לטיסות ממשלתיות וצבאיות, נלקח על ידי אמבולנס לבית החולים האוניברסיטאי שאריטה בעיר. מאוחר יותר הוציא בית החולים הודעה לפיה בדיקות נרחבות מתבצעות וכי הרופאים לא יתייחסו למצבו הבריאותי של נבלני או לטיפול שיקבל עד שהבדיקות יסתיימו.

שוטרים עוצרים את אלכסיי נבלני בזמן ההפגנה במוסקבה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).
שוטרים עוצרים את אלכסיי נבלני בזמן ההפגנה במוסקבה (צילום: Evgeny Feldman for Alexey Navalny's campaign photo via AP).

נבלני, פוליטיקאי וחוקר שחיתויות הנחשב לאחד ממבקריו העזים ביותר של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נקלט במחלקה לטיפול נמרץ בעיר הרוסית אומסק ביום חמישי לאחר שלפי תומכיו, שתה תה שהכיל רעל, רעל שהוחדר לשם בהוראה ישירה מהקרמלין. לטענתם הקרמלין גם עומד מאחורי העיכוב של העברתו לברלין לצורך קבלת טיפול איכותי יותר.

כשהגיעו לאומסק מומחים גרמנים עם מטוס עמוס ציוד רפואי מתקדם, לבקשתה של משפחתו, רופאיו הרוסים אמרו כי מצבו לא מאפשר את העברתו. תומכיו של נבלני טוענים כי ההצהרה באה רק לעכב את הבדיקות היסודיות עד ששיירי הרעל יתנקו מגופו של נבלני. הצוות הרפואי באומסק ניאות להעבירו לגרמנים רק לאחר שארגון הקולנוע למען השלום חשף כי הרופאים הגרמנים שבדקו את נבלני טוענים כי ניתן להעבירו ללא חשש.

לא פעם ראשונה: ב-2006 הורעל מתנגד המשטר אלכסנדר ליטביננקו בנסיבות שנויות במחלוקת על-ידי חומר רדיואקטיבי שהוחדר לתה שלו

סגן מנהל בית החולים אנטולי קליניצ'נקו באומסק אמר לאחר מכן לכתבים כי מצבו של נבלני התייצב וכי לרופאים אין התנגדות שיועבר לאור העובדה כי בני משפחתו "מעוניינים לקחת את הסיכון הזה".

בקרמלין הכחישו כי השהיית ההעברה היתה מסיבות פוליטיות וטענו בתוקף כי הסיבות היו בריאותיות ובכל זאת, שינוי המדיניות הגיע רק לאחר התגברות הביקורת הבינלאומית על התנהלותה של מוסקבה.

לא תהיה זו הפעם הראשונה בה מתנגדי משטר קולניים במיוחד זוכים לגורל כמו זה של נבלני וזו לא הפעם הראשונה שהקרמלין מואשם באחריותו לכך. כך למשל בכיר ה-KGB לשעבר, אלכסנדר ליטביננקו, שחיבר ספר בשם 'לפוצץ את רוסיה: טרור מבפנים' בו ביקר את השחיתות המתחוללת במדינה. ליטביננקו ברח מרוסיה בשנת 2000 וערק לבריטניה כשב-2006 הורעל בנסיבות שנויות במחלוקת על-ידי חומר רדיואקטיבי שהוחדר לתה שלו.

ביום חמישי הודיעו מנהיגי צרפת וגרמניה כי שתי המדינות מוכנות להעניק לנבלני ולמשפחתו כל סיוע שיידרש ודרשו כי תתקיים חקירה מקיפה לבירור ההתרחשויות שהובילו להתמוטטותו של נבלני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!