דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות בארה"ב / ביידן התחייב למסות את רווחי ההון, אבל גם אותת שיקצץ בתקציב

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב מעביר מסרים סותרים לגבי מדיניותו הכלכלית, ובאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית מודאגים מהיכולת שלו להתמודד עם המשבר הכלכלי שיצרה המגפה: "המדינה שלנו צריכה השקעה מאסיבית, אחרת היא תתפורר"

ג'ו ביידן, מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, נואם במהלך הועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית (צילום: AP/Andrew Harnik)
ג'ו ביידן, מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, נואם במהלך הועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית (צילום: AP/Andrew Harnik)
יונתן קירשנבאום

הבחירות בארה"ב מתקרבות, ונציג המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן חושף את תכניותיו הכלכליות: מצד אחד העלאה משמעותית במיסוי המוטל על העשירים ביותר במדינה במטרה להוריד את רמות אי השוויון, ומצד שני איתות המעיד על שמרנות תקציבית. אם יזכה, ביידן צפוי לרשת גם את ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה.

הדעות לגבי ביידן, לפחות באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, חלוקות. מצד אחד, החלפת טראמפ בתפקיד הנשיאות הוא יעד עליון בעבור מרבית תומכי המפלגה, וביידן נראה בינתיים כמי שמסוגל להביא את ההישג. מצד שני, רבים בשמאל חוששים מפני עמדה תקציבית שמרנית של ממשל בראשות ביידן, עמדה שעלולה למנוע הוצאות נוספות מחשש שיגדילו את רמות החוב והגירעון.

מס על ההון

תכנית המס של ביידן נועדה לדבריו לממן תכניות סוציאליות בהיקף של 4 טריליון דולר תוך עשור. ההצעה של ביידן היא להעלות את מס החברות מ-21% ל-28%, ואת מס ההכנסה למי שמרוויח מעל 400,000 דולר בשנה מ-37% ל-39.6%.

אבל השינוי המשמעותי ביותר שמציע ביידן הוא דווקא בהכנסות מהון. ביידן הבטיח לשנות את חוקי המיסוי על רווחי הון כך שרווחים שנתיים של מעל למיליון דולר ימוסו ב-43.4%, במקום ב-23.8% כפי שנעשה היום. מדובר אמנם בחוק פחות מרחיק לכת מזה שהציעה אליזבת' וורן – מס של 58.2% על כל הכנסות ההון של המאיון העליון, אבל בכל זאת זהו צעד משמעותי במאבק באי השוויון, ובפערים שצפויים להחריף באופן משמעותי בעקבות משבר הקורונה.

על פי ביידן, השינוי בחוקי המס צפוי להגדיל את המיסוי על הכנסות המאיון העליון בארה"ב מ-29.7% היום ל-41.7%, ואת המיסוי על האלפיון העליון מ-30.4% היום ל-46.7%. הכנסותיהם של בני האלפיון העליון בארה"ב צפויים להצטמצם ב-23.4%.

משמאל לביידן חוששים

עם זאת, בימים האחרונים הושמעה גם ביקורת חריפה נגד ביידן מהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית. הסערה הנוכחית החלה אחרי שעוזר בכיר לקמפיין של ביידן אמר ביום חמישי כי העלייה החדה ברמות החוב של הממשלה הפדרלית בעקבות משבר הקורונה והקלות המס של הנשיא טראמפ יידרשו קיצוצים תקציביים בעתיד, זאת כדי למנוע זינוק בגירעון. "כשרואים מה טראמפ עשה לגירעון… איך שהוא הגדיל את הגירעון עם קיצוצי המס שלו. אנחנו הולכים להיות מוגבלים", אמר העוזר.

"זה מאד מדאיג", צייצה בתגובה חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו קורטז, מהאגף השמאלי של המפלגה. "המדינה שלנו צריכה השקעה מאסיבית, אחרת היא תתפורר".

ג'ו ביידן ידוע כמי שתמך בעבר בשמירה על מדיניות תקציבית שמרנית השומרת על גירעון נמוך ככל הניתן, ורבים באגף השמאלי של המפלגה חוששים שהוא עלול לשמור על הקו הזה גם בתוך הבית הלבן. הקמפיין של ביידן אמנם פרסם הצהרה שבה הבטיח "לבצע השקעות בטווח הקצר" ולא קיצוצים, אבל רמז שישאף להעלאות מיסים כתנאי להגדלת ההוצאה.

זאת עשויה להיות אחת מנקודות המחלוקת החמורות במפלגה הדמוקרטית במידה וג'ו ביידן אכן יביס את דונאלד טראמפ בבחירות בנובמבר הקרוב. בעוד ביידן נחשב לשמרן מבחינה תקציבית, האגף השמאלי במפלגה צפוי לדרוש הוצאות ממשלתיות גדולות גם ללא איזון תקציבי. הפרוייקטים שכבר הוצעו על ידי נציגי האגף השמאלי כוללים השקעות ענק למעבר לאנרגיה ירוקה שנקרא "הגרין ניו דיל", והשקעה במערכות הרווחה האמריקאיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!