דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

משבר פוליטי / ועדת הכספים אישרה: התקציב ההמשכי יוגדל ב-11 מיליארד שקלים

לפי החוק שיעלה למליאת הכנסת הערב אישור התקציב הסופי יידחה ל-23 בדצמבר | שר האוצר אמר כי בגלל היעדר התקציב ל-2020 העלאת קצבת הנכות תדחה | התיקון הקבוע של מנגנון הקיצוץ בתקציב ההמשכי ירד מהפרק

דיון ועדת הכספים כעת (צילום: דוברות הכנסת)
דיון ועדת הכספים כעת (צילום: דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה הלילה (ראשון) בתום דיון ארוך וסוער את החוק לדחיית המועד האחרון לאישור תקציב לקריאה שנייה ושלישית, יחד עם מנגנון להגדלת ההוצאה בתקציב ההמשכי לגובה תקרת ההוצאה. על פי ההצעה, יוגדל התקציב ההמשכי לשנת 2020 בסכום של כ-11 מיליארד שקלים לפי שר האוצר ישראל כ"ץ, וניהולו יישאר בידי החשב הכללי. אישורה הסופי של ההצעה יועלה לוועדת הכספים הערב.

ועדת הכספים נסוגה מכוונתה לתקן באופן קבוע את מנגנון הקיצוץ של התקציב ההמשכי, וזאת למרות תמיכה של רבים מחברי הוועדה. ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי "מדובר בהזדמנות, אחרי שהרגשנו השנה על בשרנו את הבעיה של התקציב ההמשכי". גם ח"כ צבי האוזר יוזם החוק ביקר את המנגנון אותו כינה "הקצב האוטומטי". מנגד, ראש אגף התקציבים שאול מרידור ויועמ"ש המשרד אסי מסינג התנגדו, וביקשו דיון נרחב יותר. לבסוף אמרה היועצת המשפטית לוועדה שגית פרץ כי בהתחשב בנסיבות רצוי להוריד את הנושא מהפרק.

על פי ההצעה הממשלה תאשר את הצעת שר האוצר לתכנית מפורטת לתקציב אוגוסט עד דצמבר שתובא לאישור סופי בוועדת הכספים. ההצעה תובא עד ה-13.9 ניהול התקציב ההמשכי יישאר בידי החשב הכללי באוצר, למרות התנגדות של חלק מחברי הוועדה.

במהלך הדיון שאל ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) השר כ"ץ לגבי הפעימה הבאה לקצבאות הנכות, והוא ענה כי אלה לא יענו: "אחד המחירים של העדר תקציב הוא שלא ניתן יהיה להעלות את הקצבאות, מאחר שמדובר בבסיס התקציב".

השר כ"ץ אמר בדיון כי הוא היה בעד תקציב לשנת 2020 או לתקציב ביניים שיאושר בשלוש קריאות, אבל מסיבות פוליטיות זו אינה אופציה. שר האוצר הבהיר כי בנסיבות אלה החשב הכללי ינהל את התקציב כפי שהיה עד כה: "ברגע שיתקבל התיקון של תוספת לפי מגבלת ההוצאה, עוד 12 מיליארד שקלים על ה-400, זה מאפשר תוספת לביטחון, הישיבות וגורמים אחרים, לא כמעודפים על אחרים, אלא כי זה מה שמגיע להם".

במרכז הדיון עמד האופן בו יתנהל התקציב – האם יפוקח על ידי הכנסת או ישאר בידי החשב הכללי באוצר, ומה תהיה מעורבות החשב הכללי באוצר. בדיון הועלתה הצעה להביא תקציב זמני שיאושר בכנסת – על ידי המליאה או על ידי ועדת הכספים. שר האוצר כ"ץ הבהיר כי הצעה זו אינה מקובלת כל עוד לא מאושר תקציב, וכי ניהול התקציב יישאר בידי החשב הכללי.

לשאלת חברי הכנסת, הבהיר שר האוצר כי התקציב המוקצה יכלול את התוספת לכספי התמיכות לצרכי רווחה וצרכים נוספים שעלו במסגרת דיוני הוועדה. "החשב ינהל את זה לפי הצרכים והתקציב ועקרונות תקציב 2019. לא אומר לו תעביר לפה או לשם, אני מאפשר לו לעבוד בשיתוף כל הגורמים המקצועיים במשרד האוצר. אבל כל הפרשנות שזה כן תקציב או לא, זו כבר כניסה לתפקיד הפוליטי".

החשב הכללי, רוני חזקיהו בדיון ועדת הכספים: "אנחנו פועלים בהוצאה של התקציב ההמשכי לפי הסדר של: מה שהחוק מחייב, הסכם, חוזה, שכר, וכן הלאה. ככל שנשאר כסף כתוצאה מהעניין הזה, אנחנו נשלם לפי העדיפות של השנה הקודמת ובעדיפות שקבעה הממשלה. בתחילת השנה נדרשנו לעניין הזה, הממשלה קיבלה החלטה לשלם סכום מסוים לגבי אחת הערים".

"לגבי הסכום שהוצהר פה, אותו סכום של המקדמות של ה-70 אחוזים לתמיכות, אם יהיה לנו את התקציב המתאים עד מגבלת ההוצאה, נדע לשלם 100 אחוז מהתמיכות שדובר עליהן, רוחבית לכל מה שדובר עליהן. הסדר גודל הוא של מיליארד ש"ח שחסרים לתמיכות, נוסף על מה שיצא כבר. נהגנו על פי סדרי העדיפויות ב-8 החודשים האחרונים, גם צמצמנו בכספי המשרדים, ברגע שיאושר לנו סכום, נדע לעמוד בסכום התמיכות. מה מעבר לזה, אני לא יודע".

אסי מסינג, יועמ"ש משרד האוצר: "כפי שציינתי בבוקר, ואחזור. יש חוק יסוד משק המדינה, סעיף 3ב', קובע אמות מידה בהם מקצים כסף בהעדר תקציב, בסוף סדר העדיפויות יש פעולות דחופות בתקציב הקודם שניתן לכלול או לא לכלול אותן. אם עולה הצעה כפי שהציע שר האוצר להגיע לתקרת ההוצאה, זו ממש הקצאת תקציב באופן מלא. הוראת היועמ"ש ציינה איך מקצים כספים להסכמים פוליטיים, אותו בוודאי החשב הכללי לא יוכל ליישם ללא שיקוף של הדבר הזה כבר עכשיו. לכן כל מה שציינתי בבוקר, שהנחיית היועץ קובעת את האופן בו מקבלים החלטות בדבר יישום כספים פוליטיים וקואליציוניים. למשל בכסף שדובר לדוגמא, יש כספים שלא נמצאים בבסיס התקציב, הם סוכמו בשנה הקודמת כסעיף תקציבי. אפשר לעשות החלטות כאלה, הממשלה תתכבד לקבל אותן ויוקצה לכך כסף לפי נוהל היועמ"ש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!