דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קליטת עלייה

קליטת עלייה / הצעת החוק המאפשרת לעולים ללמוד עברית לאחר שנקלטו - נדחתה

הצעת החוק נועדה לאפשר לעולים ללמוד עברית בחינם, גם שנה וחצי לאחר שעלו. "בשנה וחצי הראשונות רוב האנשים מתעסקים בלהסתדר כלכלית במדינה, ואין להם זמן ללמוד עברית" אמרה ח"כ סבטלובה, שהעלתה את ההצעה.

לומדים עברית באולפן. (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
לומדים עברית באולפן. (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90).
דוד טברסקי

אתמול דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק הפרטית של ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) שנועדה לאפשר לעולים, ללמוד עברית באולפנים בכל רגע מאז עלייתם לארץ, ולא רק בשנה וחצי הראשונות מאז עלייתם.

סבטלובה אמרה ל'דבר ראשון': "מדובר בהצעת חוק שמבקשת לאפשר למי שעלה לארץ, בכל שלב, ללמוד עברית. לא רק בשנה וחצי שבה המדינה מאפשרת כיום, בשנה וחצי הראשונות רוב האנשים מתעסקים בלהסתדר כלכלית במדינה, ואין להם זמן ללמוד עברית. הצעת החוק הזאת מבקשת לאפשר לעולים, חדשים כוותיקים, ללמוד בחינם באולפן".

חברת הכנסת קסניה סבטלובה. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
חברת הכנסת קסניה סבטלובה. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90

בהודעה שמסרה לעיתונות כתבה סבטלובה על הקושי של רבים מן העולים, גם אחרי הרבה שנים בארץ, לשוחח עברית או למצוא זמן וכסף ללמוד עברית באולפנים: במקרים רבים, גם בחלוף שנים של שהייה בארץ, עולים רבים לא יודעים את השפה על בוריה והדבר מקשה על התנהלותם היומיומית: התנהלות מול הבירוקרטיה הישראלית, תעסוקה במשרה המאפשרת להם להתקיים בכבוד, ותקשורת עם סביבתם. מדינת ישראל הוקמה כמדינת עולים, למען עולים, ומשמשת מקלט ליהודי העולם. עבור חלק גדול מאוכלוסיית ישראל, השפה העברית היא שפה שנייה שנרכשה בגיל מבוגר. הזכות לדעת את השפה העברית היא זכות ראשונה במעלה ויש לעגנה בחקיקה ראשית כראוי למדינה מתוקנת, ועל כן הגשתי הצעת חוק זו".

סגן שר החינוך, ח"כ מאיר פורוש (יהדות התורה), התבטא אמש מעל בימת הכנסת בנושא החוק: "הצעת החוק נידונה בוועדת השרים לענייני חקיקה וזו החליטה לדחות אותה. להצעת חוק כזו יש השלכות כלכליות ברורות, האוצר ביצע הערכה כספית של הגדלת שעות הלימוד מ-500 ל-900 (לקורס ד.ט) ומדובר על כ-70 מיליון שקלים בשנה. הצאת החוק של ח"כ סבטלובה מדברת על 1,300, וזה רק לגבי התלמידים שלומדים היום. האוצר העריך את מחיר ההצעה בכמיליארד שקל ואני מעריך שמדובר בהרבה יותר ממיליארד."

עולים חדשים מאוקראינה. צילום ארכיון: פלאש 90
עולים חדשים מאוקראינה. צילום ארכיון: פלאש 90

סבטלובה השיבה: "עלייה זה יום אחד, אבל קליטה יכולה להמשך עשרות שנים. אנחנו רואים עובדות בשטח, עולים חיים עשרות שנים במרכזי קליטה. פעם לימודי שפה עברית היה ערך במדינת ישראל, וחבל שהיום זה לא. באירוע לציון 25 שנה לעלייה מברה"מ אמר ראש הממשלה, אנחנו פה בשבילכם, אנחנו דואגים לכם. אז עכשיו אחריות שלכם להראות שאתם אחראים לאנשים האלו. עשינו בדיקות במשרד שלנו ומדובר לא ב 70 מיליון ולא ב 50 מיליון. מדובר במיליונים בודדים ויש לנו עודף תקציבי וראש הממשלה אומר שכל כך טוב לנו, אז איך זה שאם כל כך טוב לנו, כל כך רע לנו?"

עולים חדשים. צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ / פלאש 90
עולים חדשים. צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ / פלאש 90

בעבר היו האולפנים תחת אחריות 'הסוכנות היהודית', ומשרד הקליטה תקצב את כל האולפנים באופן כזה שהעולים לא נאלצו להתמודד עם השאלה הכלכלית בעודם באים באים ללמוד באולפן, הלימודים היו חינמיים. בדומה למערכת החינוך הכללית, אולפן היה מתוקצב על-פי גודלו ומספר תלמידיו, והאינטרס של כל אולפן היה להגדיל את כמות התלמידים. בשנות ה2000 הופרטו האולפנים, והלימוד עבר לשיטת הוואוצ'רים. תוקפם של הוואוצ'רים אותם מקבלים העולים עם הגיעם ארצה הוא לשנה וחצי. הוואוצ'רים מאפשרים לקחת רק קורסים מסוימים בכל אולפן. מחירי האולפנים נעים בין 3,000-2,000 שקלים, תלוי באורך הקורס ורמת ידיעת העברית של התלמיד.

עולי תימן ובניימין נתניהו עם ספר התורה שהובא, מרץ 2016. צילום: חיים זך / פלאש 90
עולי תימן ובניימין נתניהו עם ספר התורה שהובא, מרץ 2016. צילום: חיים זך / פלאש 90

האולפנים בפיקוח משרד הקליטה, מופעלים אולפנים ראשוניים המנחילים את הבסיס לשפה העברית. אורכו של הקורס הראשוני הוא חמישה חודשי לימוד ונע בין 20 ל 25 שעות שבועיות, ליוצאי אתיופיה קיים קורס ארוך יותר, אם הם זקוקים לו. קיימים גם אולפנים ייעודיים לבעלי מקצועות רפואיים ופרה-רפואיים, טכנולוגיים, אולפן לצעירים, אולפני עבודה בקיבוצים, אולפנים לקשישים, לפגועי נפש, לבעלי מוגבלויות, אולפנים לדרי רחוב ועוד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!