דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מורי דרך

כלכלת הקורונה / אושר סופית: עובדי הפקה פרילנסרים יהיו זכאים לדמי אבטלה בדומה לשכירים

אל התיקון נוספו גם חלק ממורי הדרך | מנכ"ל הביטוח הלאומי: "מיד כשהצו יחתם נממש אותו ללא דיחוי" | השר שמולי: "המשבר חשף את רשת הביטחון החסרה של עובדי התרבות. התיקון יסייע לרבים מתוכם"

עובדי במה (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
עובדי במה (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות חה"כ חיים כץ אישרה את הצו שהציע שר העבודה והרווחה שיאפשר לעובדי ההפקות ולמורי דרך (עם ייעודי לתיירות חוץ), זכאות לדמי אבטלה בביטוח הלאומי.

"עובדי ענף התרבות נפגעו קשות במשבר הקורונה ואין לי שום כוונה להפקירם מאחור" מסר שר העבודה והרווחה ח"כ איציק שמולי. "המשבר הזה חשף במיוחד עד כמה רשת הביטחון שלהם חסרה והם מופלים לרעה. התיקון שאנו מובילים, בשיתוף עם יו"ר ועדת העבודה, מנכ"ל הביטוח הלאומי ושר התרבות, הוא היסטורי ומשנה חיים בעבור רבים מתוכם".

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ. לאחר שעבר הצו שמאפשר מתן דמי אבטלה לעובדי ההפקות. (ללא קרדיט)
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ. לאחר שעבר הצו שמאפשר מתן דמי אבטלה לעובדי ההפקות. (ללא קרדיט)

הצו החדש יחול בין היתר על צלמים, תאורנים, מקליטים, אנשי סאונד, עוזרי במאי, מלבישות ומאפרות, עוזרי הפקה, מעצבים אומנותיים ומעצבי סט, קניינים ואנשי פרופס.

במהלך הדיון, הוסכם בוועדה להוסיף לצו גם את מורי הדרך בעלי 'רכב אשכול' –  רכב המאושר על ידי משרד התיירות והמיועד להסעת תיירי חוץ היכול להיות מופעל רק ע"י מורה דרך בעל רישיון רכב ציבורי.

עובדים אלו, במידה ויועסקו במסגרת הסכם כתוב מראש להעסקה של רבע שנה או השתתפות בעשרה ימי הפקה, יהיו מוכרים כעובדים שכירים לצורך ההפרשות לביטוח הלאומי הסטטוס 'שכירים' בביטוח הלאומי לא ישפיע על סטטוס יחסי העבודה בין הפרילאנסרים ומזמיני העבודה, בהיבטים אחרים של דיני העבודה, אך האחרונים יידרשו להפריש עבור העובדים הפרשות לביטוח הלאומי כמעסיקים.

חוק הביטוח הלאומי מסמיך את שר העבודה והרווחה לקבוע כי מבוטחים בסוגי עבודות  או תנאי עבודה ספציפיים יחשבו כעובדים שכירים מבחינת זכויותיהם בביטוח הלאומי. באופן זה מוסדרים כיום זכויותיהם של ספורטאים ואמני במה וקולנוע ועובדים במקצועות נוספים. בביטוח הלאומי פעלו בתקופת המשבר לנסות ולמצות, בהתאם לחוק הקיים, ולאפשר לכמה שיותר עובדים בענפים אלו תשלום דמי אבטלה. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, מוסמכת להציע גם תיקונים לטיוטת הצו המוצעת על-ידי משרד העבודה והרווחה, וייתכן ותבקש לקצר את תקופת האכשרה לעובדי ענפים אלו על מנת להרחיב את היקף הזכאות שלהם לדמי אבטלה.

הזכאות לדמי אבטלה תהיה כפופה לעמידה בתקופת האכשרה הנדרשת לשם כך, וזאת החל מחתימת שר העבודה והרווחה על הצו. עד יוני 2021 ימשיכו העובדים במקצועות אלו להיות זכאים העובדים למענקים כעצמאים. לצד זאת ימשיכו להיות זכאים גם לגמלאות לפי פרק פשיטת הרגל בביטוח הלאומי (בעלות של כ-27 אלף שקל בשנה על פי אומדן המוסד לביטוח לאומי) וכן לדמי לידה וקצבת נפגעי עבודה כפי שהם זכאים היום כעובדים עצמאים במקצועות הבמה.

"הביטוח הלאומי מנסה לקדם כבר שנים את הכנסת עובדי הבמה לצו סיווג מבוטחים וביתר שאת בתקופת הקורונה" מסר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. "לשמחתנו שר העבודה והרווחה הרים את הכפפה והרצון לסייע לאלפי עובדים שנקלעו למצב של חוסר אונים ומצאו את עצמם ללא פרנסה במשך שבועות ממושכים ומייגעים, הופך למציאות מעשית. הרחבת הצו היא בשורה אמיתית ועשיית צדק סוציאלי מהמדרגה הראשונה. מיד כשהצו יחתם הביטוח הלאומי יממש אותו ללא דיחוי".

"יצרנו רשת הגנה חשובה לפרילנסרים שנפלו בין הכסאות" מסר יו"ר הועדה  יו"ר הוועדה חיים כץ (הליכוד). "מוטב למדינה לתת עכשיו, כדי לא לשלם ביוקר בהמשך, כשמשפחות יתרסקו כלכלית.  יש לקדם מתווה לשיחרור עולם התרבות והספורט מהקיפאון".

שר התרבות והספורט חילי טרופר התייחס אף הוא ואמר: "עולם התרבות חווה ימים מורכבים והאחריות שלנו היא להעניק לכל אותם עובדים ביטחון כלכלי לטווח ארוך. עבדנו לילות כימים כדי שהתיקון החשוב הזה יתקיים ויכלול בתוכו את כל מי שזקוק לכך. אני שמח ומברך על המהלך החשוב והשותפים לו, מדובר בתיקון חשוב וחיובי".

המהלך הונע גם על ידי ועד הפעולה של ענף הקולנוע והטלוויזיה בהסתדרות ועמותת אקט. מנכ״ל אקט ויו"ר ועד הפעולה, איתמר אביטן מסר: ״היום עשינו היסטוריה! בזכות מאבק נחוש שהובלנו, הפרילנסרים שעובדים בעולם התרבות יקבלו דמי אבטלה מלאים. מדובר באלפי צלמים, תאורנים, מקליטים, מעצבי תלבושות, מאפרים, עוזרי הפקה שיקבלו דמי אבטלה. אני מודה לשר העבודה והרווחה איציק שמולי, ומנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר על ההתגייסות, וגם  ליו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ ולשר התרבות חילי טרופר על שיתוף הפעולה החשוב״.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!