דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשים בזנות

מאבק בזנות / עתירה לבג"ץ: לחייב את השר אמיר אוחנה לאכוף את החוק לאיסור צריכת זנות

לפי עתירת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, השר לבטחון פנים נמנע מלהסמיך את המשטרה לאכוף את החוק שנכנס לתוקף ביולי | אוחנה נימק זאת בהיעדר מענה שיקומי מתאים לאוכלוסיות בזנות, על אף החלטת ממשלה בנושא

יו״ר הכנסת הבא אמיר אוחנה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
יו״ר הכנסת הבא אמיר אוחנה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות עתר לבג"ץ, בדרישה שיורה לשר לבטחון פנים, אמיר אוחנה, לאכוף חוק איסור צריכת זנות. לטענת המטה, החוק שנכנס לתוקף לפני למעלה מחודש לא נאכף בשטח, עקב סירובו של השר לחתום על צו פרוצדורלי שמסמיך את המשטרה לאכיפתו, וזאת ללא סמכות.

החוק, שעבר בכנסת בסוף 2018, קובע שיוטל קנס של 2000 שקלים על "צורך מעשה זנות, נמצא במקום המשמש, באופן מלא או חלקי, למעשי זנות, במטרה לצרוך מעשה זנות, לעניין זה יראו אדם הנמצא במקום שעיקר השימוש בו הוא למעשי זנות כמי שמטרתו לצרוך מעשה זנות, אלא אם כן הוכח אחרת". על עבירה חוזרת נקבע כפל קנס. בחוק נקבע כי העבירה תוגדר כעבירה מנהלית, ולא פלילית.

על פי חוק העבירות המנהליות, השר לביטחון הפנים רשאי להסמיך בצו את מפכ"ל המשטרה, למנות שוטר להטיל קנס מינהלי לגבי עבירות על הוראות שנקבעו באותו חוק או בתקנות שהותקנו לפיו, שהן עבירות מנהליות. בעתירה של מטה מהאבק בזנות, טוענות העותרות שיש ספק אם הסעיף הזה חל על חוק איסור זנות, וגם אם כן מדובר בסעיף החל על חוק איסור זנות, "מדובר בסמכות שיש לפרשה בהקשר זה כסמכות חובה".

לאחר מספר פניות של המטה למאבק בזנות ב- 18.8.2020 המשרד לביטחון פנים הגיב במכתב קצר, בו ציין כי לגישת המשרד אין להתחיל באכיפה "ללא מתן מענה שיקומי וטיפולי לאוכלוסיות בזנות", כך על פי העתירה. זאת על אף החלטת ממשלה המפרטת מגוון של אופני מענה, שהתקבלה במקביל לחוק.

החוק חוקק ללא פרק שמעגן את חובת הממשלה לסייע לקורבנות הזנות. כחלופה לפרק זה התקבלה החלטת ממשלה שכותרתה "יישום החלטות הצוות הבין-משרדי לצמצום צריכת הזנות", שבה יועד תקציב של כ-30 מיליון שקלים בשנה, במשך 3 שנים, להקמת והרחבת מסגרות השיקום והסיוע לאוכלוסיות בזנות. בהחלטת הממשלה מפורט מה הם מעני השיקום החדשים שיש להקים מהתקציב שהוקצה לה. בחוק נכתב שהוא חלק ממהלך רחב יותר הכולל גם הרחבת השיקום וחינוך והסברה ציבורית.

בדיון שנערך בוועדת החוקה בסוף חודש יוני ציינה נציגת המשטרה כי המשטרה ערוכה ומוכנה לאכיפת החוק. באותו הדיון הודיעה נציגת המשרד לביטחון פנים כי השר מבקש לדחות את האכיפה עד להתקנת תקנות לאמצעי אכיפה חלופי (סדנא חינוכית טיפולית במקום קנס). במטה למאבק בזנות מדגישים כי תקנות אלו לא קודמו על ידי השר אוחנה עת כיהן כשר המשפטים. עם כניסתו של השר ניסנקורן לתפקיד קודמה התקנתן והיום הן מובאות לאישור ועדת חוקה. מאז הדיון בכנסת השתנתה הסיבה שבגינה מסרב השר אוחנה לחתום על הצו וכעת הוא טוען שאינו חותם על הצו כי "אין מענה שיקומי לאוכלוסיות בזנות".

במהלך הדיון בוועדת החוקה לקראת תחילת אכיפת החוק אמרה נציגת המשרד לביטחון פנים עו"ד בוסנה מהרט דסה, כי השר מבקש לדחות את מועד כניסת החוק לתוקף, זאת, עשרה ימים בלבד לפני המועד: "בכוונת השר לבטחון הפנים לפנות לשר המשפטים ולשר העבודה והרווחה, לתקן את החוק כך שמועד התחולה יידחה בכחצי שנה שבפרק הזמן הזה יותקנו תקנות ותתבצע היערכות מתאימה של כלל הגופים שאמונים על יישום החוק". לפי העתירה השר אוחנה פנה למשרדי המשפטים והרווחה בבקשה לדחות את מועד כניסת החוק לתוקף, אך נענה בשלילה.

"השר אוחנה פועל כדי להפוך את החוק לאות מתה"

עו"ד איילת דיין, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות אמרה עם הגשת העתירה: "השר אוחנה, בסירובו לחתום על הצו המסמיך את השוטרים לאכוף את החוק, מבטל בכך הן את רצון המחוקק והן את רצון הממשלה. בתקופה שקדמה לכניסת החוק לתוקף הביע השר את עמדתו כי יש לדחות את כניסתו לתוקף. דעתו לא התקבלה, ועל כן הוא מנצל את תפקידו כשר לביטחון פנים כדי לכפות אותה ולפעול בניגוד להחלטת הכנסת והממשלה."

"כל יום שהחוק אינו מיושם בשטח הוא יום שהמדינה אינה פועלת מספיק על מנת למנוע מצעירים וצעירות נוספים להיכנס למעגל הזנות ואינה עוצרת את הניצול של אוכלוסיות בזנות מצד צרכני הזנות. השר אוחנה פועל ללא סמכות כדי להפוך את חוק איסור צריכת זנות לאות מתה בטענות שונות."

לדברי דיין, "לו היה השר מחויב למאבק בזנות היה משתמש בסמכותו כשר לביטחון פנים לטובת הגברת האכיפה כנגד סרסורים, סוחרי נשים ופרסום זנות ולא מונע את הטלת האחריות על צרכני הזנות. אנחנו לא נפסיק לפעול עד אשר החוק ייאכף באופן מלא."

מעל ל-14 אלף נשים וגברים בזנות

לפי נתוני משרד הרווחה, בישראל ישנם מעל ל-14 אלף נשים וגברים בזנות (כולל מהקהילה הטרנסג'נדרית); מתוכם כ- 3,000 קטינים; 62% מהנשים בזנות הן אימהות לילדים, ו-76% העידו כי היו מעוניינות לצאת ממעגל הזנות לו הייתה להן אפשרות.

עו"ד חן שופן, מנהלת תחום פרויקטים במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "בכך שהשר לבטחון פנים נמנע במכוון מלחתום על הצו המסמיך, הוא פוגע באופן מהותי ברצון המחוקק ובשיטה הדמוקרטית. נזכיר כי החוק עבר בכל הקריאות ללא התנגדות ובשיתוף פעולה נדיר של כמעט כל סיעות הכנסת. מדובר בהימנעות משימוש בסמכות באופן שחורג ממתחם הסבירות באופן קיצוני, ולא ניתן לקבל זאת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!