דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק ישראל

כלכלת הקורונה / בנק ישראל הותיר את הריבית במשק על 0.1%

הוועדה מציינת שתמשיך להשתמש בכלל הכלים המוניטריים הקיימים "כדי להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית, ולמתן את הפגיעה הכלכלית שנוצרה כתוצאה מהמשבר" | התחזית המעודכנת: 7.7% אבטלה בסוף 2021

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית במשק בשיעור הנמוך של 0.1%. בהודעה מטעם הבנק נאמר כי "לאור עוצמת הפגיעה של המשבר בפעילות הכלכלית, הוועדה ממשיכה להפעיל מגוון כלים כדי להעמיק את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית ולהבטיח את המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים. הוועדה תרחיב את השימוש בכלים הקיימים, כולל כלי הריבית, ותפעיל כלים נוספים, ככל שתעריך שהמשבר מתארך והדבר נדרש כדי להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית, ולמתן את הפגיעה הכלכלית שנוצרה כתוצאה מהמשבר." סיכום דיוני הוועדה יפורסם בשבוע הבא.

במקביל לפרסום החלטת הריבית, בנק ישראל משפר מעט את תחזיתו לצמיחה במשק. התרחיש האופטימי של בנק ישראל צופה ירידה של 4.5% בתוצר בשנת 2020, וצמיחה של 6% בשנת 2021. עם זאת, רמת הפעילות הכלכלית תהיה עדיין נמוכה ב-5% לעומת הרמה שהייתה לולא המשבר. גם בתרחיש האופטימי רמת האבטלה תעמוד על 11.6% בסוף שנת 2020, ותמשיך לעמוד ברמה גבוהה של 7.7% בסוף שנת 2021.
עם זאת, בתרחיש הפסימי התוצר צפוי לרדת ב-7% בשנת 2020, ובשנת 2021 הצמיחה תעמוד על 3% בלבד. שיעור האבטלה צפוי להיות 13.6% ב-2020 וימשיך לעמוד על 12.1% בסוך שנות 2021.

בהודעת הוועדה צוין כי בשווקים הפיננסיים נשמרת יציבות. ניכר שיפור בתפקוד של שוק האשראי תוך יציבות בריביות, בתמיכת צעדי בנק ישראל וקרנות האשראי בערבות מדינה. התשואה על אג"ח ממשלתי נותרה נמוכה, והתערבות בנק ישראל בשוק האג"ח הקונצרני תרמה לירידת מרווחים משמעותית. שוק המניות התאפיין בעליות.

ביחס לערך השקל צוין כי הוא נחלש ב-0.6% במונחי השער האפקטיבי, על רקע פיחות מול האירו, אך התחזק מול הדולר ב-1.1%. שער החליפין מקשה על התאוששות הייצוא, בייחוד לאור הירידה בביקוש העולמי, ועל חזרת האינפלציה ליעד.

בנוסף ציינה הוועדה כי סביבת האינפלציה נותרה נמוכה, וכי בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה בשיעור שלילי של 0.6%. "הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מכל המקורות נותרו מתחת לגבול התחתון של היעד, בעוד הציפיות פורוורד לאינפלציה לשנה השנייה נמצאות מעט מתחת לגבול התחתון של היעד, והציפיות לטווחים יותר ארוכים מעוגנות בתוך טווח היעד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!