דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / בני ברק עיר אדומה: ״עשינו שינוי עמוק״, אור יהודה צהובה: ״צריך פיצוי לעסקים״, ראש פינה ירוקה: ״פתרונות דיור״

ראש עיריית שפרעם (צהובה): ״אנשים עורכים חתונות ברחוב ובחצר, עדיף לפתוח את אולם האירועים״ | מוטי חתיאל, ראש פינה (ירוקה): ״חייבים ליצור תעסוקה לצעירים, יש אנשים שלא יכולים לשלם שכר דירה״

אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק, עורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם, מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה, ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה. (צילום:  David Azagury U.S. Embassy Jerusalem/wikimedia commons | אלבום פרטי | ללא קרדיט | Orenko999/ויקימדיה)
אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק, עורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם, מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה, ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה. (צילום: David Azagury U.S. Embassy Jerusalem/wikimedia commons | אלבום פרטי | ללא קרדיט | Orenko999/ויקימדיה)
שי ניר
יניב שרון

תכנית הרמזור, שיזם פרופ' רוני גמזו, תובא בימים הקרובים לאישור הממשלה. בסיס התכנית: העברת מרכז הכובד של המאבק במגפה, לרשויות המקומיות. ראשי רשויות שמתמודדים עם רמות תחלואה שונות אומרים ל'דבר' שהאוטונומיה שניתנה להם נכונה, אבל נדרשת הגדלת משאבים משמעותית בשביל שהרשויות יוכלו לממש את התכנית.

ערים ״אדומות״ הן בעלות רמות התחלואה הגבוהות ביותר. ״כתומות״ רמות תחלואה בינוניות-גבוהות, ״צהובות״ בינונית, ו״ירוקות״ הן בעלות רמות התחלואה הנמוכות ביותר. הקריטריונים: (1) מספר החולים ל-10,000 תושבים; (2) אחוז הבדיקות החיוביות (במטרה לעודד היקף רחב של בדיקות); (3) קצב גידול התחלואה ביישוב. ֿ

בהתאם לרמת התחלואה יוטלו הגבלות על התכנסויות, הפעלת מערכת החינוך ועוד. 4 ראשי ערים, 3 צבעים שונים.

ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין: "מצפים ממקבלי ההחלטות להבין את אורחות החיים ועומק השינוי שנעשה כאן"

לפי תכנית הרמזור, בני ברק היא עיר 'אדומה'. שיעור התחלואה בה הוא 44 חולים פעילים ל-10,000 תושבים.

מה דעתך על התכנית?
"עיריית בני ברק הינה חלוצת 'מעורבות הרשות' בנושא הקורונה, והיא דוגמה חיה ליישומו של המודל. מזה  חודשים ארוכים שהחמ"ל העירוני עוסק בקטיעה של שרשרת ההדבקה. החמ"ל עוסק בפינוי מאסיבי של למעלה מ70% מהחולים למלוניות, בחקר אפידמיולוגי פרטי, ובבדיקה יומיומית של מקורות התחלואה ועמל על קטיעתם.

אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק. (צילום: David Azagury U.S. Embassy Jerusalem/wikimedia commons)
אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק. (צילום: David Azagury U.S. Embassy Jerusalem/wikimedia commons)

"כך גם המעורבות של הפורום הרבני-רפואי שהוקם לנושא, וכך גם מכלול הצעדים המשמעותיים כמו מערך הפרסום וההסברה העירוני, שמנצח על מערך נרחב הנלמד ושמיש ברשויות רבות נוספות. בני ברק, שעושה זאת בעצמה בעמל אדיר, מברכת על העיקרון."

מה הקשיים המרכזיים ברשות?
"הקושי הבסיסי של בני ברק הוא בנתוני הבסיס – רמת הצפיפות ומבנה התא המשפחתי. באופן אובייקטיבי, רמת התחלואה בעיר חייבת להיות גבוהה יותר, זהו נתון סטטיסטי. ועדיין איננו משלימים עם הנתון. הירידה העקבית של הימים האחרונים מעידה כי ברוך השם, המאמצים נושאים פרי.

מה צריך לשנות בתכנית?
"המדד צריך להיות רמת התחלואה. זה אמור להיות הגורם היחיד לרמזור העיר. וכאן אנחנו בירידה משמעותית לצד פינוי מואץ, ובנתוני פיקוד העורף אנחנו עיר כתומה, ואפילו פחות מזה."

מסר לשרים?
"ממקבלי ההחלטות אנו מצפים להבין את אורחות החיים, את הנכונות האדירה ועומק השינוי הנעשה כאן בעמל באופן חסר תקדים. אם נצעד יד ביד בהבנה מדויקת של מה שנצרך ומה ישים, ונמשיך את שיתוף הפעולה. צעידה עצמאית מאבדת אמון וחלילה מסכנת את הכל."

ראשת עיריית אור יהודה, ליאת שוחט: "לקבל החלטות על פיצויים לעסקים שייסגרו עכשיו, ולא חודשיים אחרי שנסגרו"

לפי תכנית הרמזור, אור יהודה היא עיר 'צהובה'. שיעור התחלואה בה הוא 47 חולים פעילים ל-10,000 תושבים.

מה דעתך על התכנית?
"אני חושבת שחצי שנה מאוחר מדי, הובן והופנם שהרשויות המקומיות יכולות להתמודד בצורה הטובה ביותר עם הקורונה, כל עוד הן יזכו לשיתוף פעולה, לנתונים וכלים מהממשלה. אין מי שמכיר את התושבים, את אופיים ואת הצרכים שלהם יותר מהרשויות המקומיות, ולכן אני חושבת שזו החלטה נכונה."

ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה (צילום: Orenko999/ויקימדיה)
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה (צילום: Orenko999/ויקימדיה)

"לפי התכנית אנחנו מקבלים את ההחלטות לפני החלטות הממשלה, ויש לנו את הסמכות לסגור מקומות שאנחנו מזהים שהם מוקדי הדבקה במרחב הציבורי, אם זה פארקים, בתי ספר, גנים, בתי כנסת, אירועים. במידה ואנחנו מזהים בעיה, יש לנו את הסמכות לקבל את ההחלטות ולטפל בבעיה בצורה ממוקדת. כבר לא צריך להמתין להחלטות הממשלתיות."

מה הקשיים המרכזיים ברשות?
"אחת הבעיות המרכזיות שאנחנו עדיין מתמודדים איתן היא היעדר ההפנמה בקרב הציבור של משמעות המגיפה והצורך ההכרחי בריחוק חברתי. כבר מספר שבועות שאנחנו מבצעים את התחקירים האפידמיולוגיים בעצמנו, ואנחנו מזהים שאנשים מתייחסים בקלות דעת למגפה, ואומרים לנו – 'חשבנו שלנו זה לא יקרה'. אנשים מתקהלים בקבוצות עם משפחות מרובות ילדים ויוצרות שרשראות הדבקה. אנחנו פועלים רבות בתחום ההסברה, אבל המסר הזה לצערי לא מספיק מופנם.

מה צריך לשנות בתכנית?
"אין ספק שהקושי המרכזי יהיה במידה שעסקים אצלנו או בכל מקום אחר ייסגרו. סגר נוסף משמעותו להרבה מאוד עסקים גזר דין מוות, ולכן כבר עכשיו חשוב שיינתן מענה ראוי והולם לאותם עסקים, בוודאי לעצמאיים, שעלולים לאבד את מטה לחמם עם סגירה נוספת. את ההחלטות הללו לגבי הפיצויים של עסקים כאלה צריך לקבל עכשיו, ולא חודשיים אחרי שהם נסגרים ונותרים בקשיים משמעותיים"

מסר לשרים?
"הדבר החשוב ביותר הוא שההתייחסות לכל רשות תהיה עניינית ולא פוליטית. אני מכירה את מאבקי הכוחות בין השרים כשכל אחד מהם רוצה לדאוג לקהילות ולאוכלוסיות שלו, אבל בסופו של דבר חשוב שהראייה, דווקא שלהם, תהיה כוללנית ותסתכל על מה שהציבור צריך, ולא מה שהוא רוצה."

ראש עיריית שפרעם, עורסאן יאסין: "אנשים עורכים חתונות ברחוב ובחצר, עדיף לפתוח את אולם האירועים"

לפי תכנית הרמזור, שפרעם היא עיר 'צהובה'. שיעור התחלואה בה הוא 18 חולים פעילים ל-10,000 תושבים.

מה דעתך על התכנית?
"עד עכשיו לגמזו אין הצלחה. הוא טוען שאם כל התכנית תבוצע בשטח כמו שצריך יכול להיות שנפחית את כמויות הנדבקים, זה טוב מאוד. אנו מחכים ונראה."

עורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם (באדיבות המצולם)
עורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם (באדיבות המצולם)

"מבחינת עשייה מקומית, יש בעיר מעל 200 מתנדבים בעלי השכלה שמוכנים לשרת את העיר. מתחילת הקורונה אנשים יצאו לשטח. בזה אין לנו בעיה. המתנדבים הם בוגרי תיכון שמחכים ללמוד, ויש גם 280 משרתי שירות לאומי."

מה הקשיים המרכזיים ברשות?
"המצב בשפרעם בסדר אך לאחרונה הידרדר ויש 79 חולים. לפי דעתי המדינה לא היתה צריכה לאסור לפתוח אולמות אירועים. יש לנו כאן אולם בטוח, יש בן אדם שבודק את החום בכניסה. המדינה סגרה את האולם. עונת החתונות אצלנו החלה, ואנשים עורכים חתונות בבית, בחצר, ברחוב, בלי שום השגחה. המשטרה לא יכלה לעשות כלום מול 400-500 איש."

"ביום שבת ישבתי עם פיקוד העורף המשטרה ומועצת העיר. מפקד התחנה בשפרעם אומר שאין מה לעשות, אולי נשנה את הייעוד למסעדה ואז יתנו לפתוח. פתיחת האולם תוביל להפחתת אחוזי ההידבקות."

מסר לשרים?
"אני מבקש שיחליטו דברים נכונים למען המדינה. אם התכנית תבוצע במלואה זה יפחית את כמות הנדבקים."

מוטי חטיאל, ראש המועצה המקומית ראש פינה: "צריך תקציבים מהמדינה, יש אנשים שלא יכולים לשלם שכר דירה"

לפי תכנית הרמזור, ראש פינה היא עיר 'ירוקה׳. שיעור התחלואה בה הוא 7 חולים פעילים ל-10,000 תושבים.

מה דעתך על התכנית?
"מבחינתנו זה כיוון טוב, כי הרשות היא הגורם שיודע הכי טוב לתת את הפתרון המקומי לקבוצות האוכלוסייה השונות, ולהתאים שירותים לצרכים."

מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה. (ללא קרדיט)
מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה. (ללא קרדיט)

מה צריך להוסיף לתכנית?
"צריך תקציב ייעודי מהמדינה. נדרשים תקציבים לתמיכה במשפחות שנפגעו מהקורונה מבחינה כלכלית ורגשית. צריך לתת תמיכות והטבות לעסקים כדי שיחזיקו מעמד במשבר – תשלום לעובדים, לספקים, פיצוי על מחזורים שהצטמצמו וחשבונות שנשארו.

"צריך לדאוג לחינוך פורמלי ובלתי פורמלי כדי לתת מסגרות חינוכיות וחברתיות לילדים – יום ארוך ואיכותי שיאפשר להם שגרה ולהורים לצאת לעבוד. לתמוך בוותיקים בבתים, בקהילה, פעילות מותאמת במועדון. לרכוש ציוד להתמודדות עם הנגיף וערכות מזון. ליצור תעסוקה לצעירים ונוער. וצריך גם לדאוג לפתרונות דיור, יש אנשים שלא יכולים לשלם שכר דירה".

מסר לשרים?
"אנחנו רשות ירוקה ועושים מאמץ גדול שכך זה גם ימשיך. חשוב לנו לקבל מהממשלה את מלוא הלגיטימציה וכלים נוספים להמשיך לפעול לרווחת התושבים בגיבוי המדינה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!