דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בתמוז תשפ"ו 25.06.26
23.5°תל אביב
  • 17.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 21.2°באר שבע
  • 28.2°אילת
  • 21.3°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 22.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מחיר הקורונה / איגוד בתי האבות מזהיר: עומדים בפני קריסה כלכלית

בדיון שהתקיים הבוקר (ג') בוועדת הקורונה, הזהירו מנהלי בתי אבות שהם עלולים להגיע לקריסה כלכלית במידה ולא יקבלו שיפוי עבור הוצאות שהתווספו מתחילת משבר הקורונה

דיירי בית אבות בירושלים, מאי 2020 (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)
דיירי בית אבות בירושלים, מאי 2020 (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת ועורכת
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת הקורונה, הוגש לוועדה נייר עמדה המתאר כי מאז פרוץ משבר קורונה, מחריף מאוד מצבם של בתי האבות, עד כדי סכנת קריסה כלכלית.  בנייר העמדה שהגיש איגוד בתי האבות והדיור המוגן (א.ב.א) עולה כי בשל הקורונה ובעודם נלחמים על שמירת חיי הדיירים שלהם, התווספו הוצאות עתק על ציוד מיגון, תשלום שעות נוספות לצוותים, הוצאות על הסעות לעובדים בשל הגבלות על התחבורה הציבורית, ועוד. זאת כאשר אין גורם לאומי המתקצב הוצאות אלו בצורה ראויה. 

"גם כיום, מספר שבועות לאחר שהחל משרד הבריאות לחלק ציוד, הוא עדיין לא מספק די כפפות, חלוקים וספטול", אמרו בדיון מנהלי בתי אבות, "המוסדות נאלצים לרכוש אותם בשוק החופשי בעלויות עתק. אין וודאות בחלוקת ציוד המיגון וגם מה שכבר כן מגיע לא מכסה את הצרכים". בדיון דרשו א.ב.א, שיפוי מידי בגין עלויות הקורונה, שהושתו על בתי האבות והמוסדות הגריאטריים.

מיטות פרטיות תחת רשיון לא מקבלות שיפוי

בניגוד לגופים פרטיים במשק שקיבלו שיפוי, דווקא מיטות פרטיות לקשישים הפועלות תחת רישיון ורגולציה אך אינן במסגרת התקשרות עם המדינה, לא מקבלות שיפוי, למרות שהנחיות הקורונה לא הבחינו בין מיטה למיטה. דבר זה גורם לכך שבתים רבים לא זכאים לשיפוי כלל ורובם המוחלט מקבלים רק שיפוי קטן.

בא.ב.א דורשים כי "המדינה תעביר מידית את השיפוי הראוי לו הבתים מחכים כבר מחודש מרץ 2020 כולל למיטות פרטיות ברישיון"

ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)
ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת (צילום: יעקב אליאך, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון קראה לאזן בין החובה לשמור על בריאות הקשישים מפני הידבקות בקורונה לבריאותם הפיזית הנפשית והחברתית. "לשמור עליהם אך בד-בבד לא לעשות חיבוק דב, ולמנוע מהם קשר עם בני המשפחה". היא ברכה על התנהלות בתי החולים לאפשר היפרדות של בני המשפחה מיקיריהם שנפטר מקורונה, "חשוב מאד שבני המשפחה יבקרו וייכנסו למוסדות, כדי לבדוק שיקיריהם נמצאים בסיבה מיטבית ולא סובלים חלילה מהזנחה. זה חלק הכרחי מתחושת הביטחון של המשפחות ושל הקשישים".

"הקשישים הם הזקוקים להגנה הדחופה ביותר" מצטרף לדברים פרופ' נמרוד מימון, ראש תכנית "מגן אבות ואימהות", במשרד הבריאות, "לא נגיע למצב בו חולי-קורונה ימותו לבדם – ללא בני משפחתם. נמצא את המיגון המתאים ונאפשר לבני המשפחה להגיע. גם כעת, בשיא הגל השני, מתאפשרים ביקורים בבתי האבות, חוץ מאשר בכעשרים מוסדות, בהם חלה כעת התפרצות המחלה".

ערן שמואלי, מנכ"ל העמותה לגריאטריה, הזהיר אף הוא מקריסה כלכלית של בתי אבות, כתוצאה מעלויות גבוהות עקב הקורונה – שתביא לעומס בלתי נתפש על המחלקות הפנימיות בבתי החולים, ולקריסתם.  

באיגוד בתי האבות והדיור המוגן דורשים כי "המדינה תעביר מידית את השיפוי הראוי לו הבתים מחכים כבר מחודש מרץ 2020 כולל למיטות פרטיות ברישיון".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!