דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / נציגים מישראל, מצרים והמפרץ דנו בשיתופי פעולה בתחום האנרגיה הסולרית

המשתתפים קיימו שיחת ועידה על פוטנציאל השימוש באנרגיה הסולרית במזרח התיכון | יוסף אברמוביץ', יזם סולרי: "אפשר שיהיה חיבור חשמלי בין מדינות המפרץ, דרך סעודיה וירדן עד אלינו"

פאנלים סולאריים בנוף הפירמידות בגיזה, מצרים (צילום: Shutterstock)
פאנלים סולאריים בנוף הפירמידות בגיזה, מצרים (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שיחת ועידה משותפת לעוסקים בתחום האנרגיה הסולרית, מרחבי המזרח התיכון, נערכה היום (שלישי) בחסות חברת 'לונגי' הסינית. המשתתפים שוחחו על הפוטנציאל של האנרגיה הסולרית במזרח התיכון וגם עסקו בשיתופי פעולה אזוריים.

"אנחנו משרטטים פוטנציאל חדש, יש הגיון בחיבור רשתות החשמל באזור כולו", אמר יוסף אברמוביץ' מחברת 'ג'יגהוואט גלובל', מחלוצי התעשייה הסולרית בערבה.

"שלום לכולם, בייחוד לחברינו החדשים מאיחוד האמירויות", אמר אברמוביץ' בפתח דבריו בשיחת הוועידה שנערכה ב-ZOOM. אברמוביץ' השתתף בועידת אנרגיה באבו-דאבי כבר בשנת 2008, כשהתחום עוד היה בחיתוליו. כיום, הוא פועל בעיקר באפריקה, אך בשיחה עם הנציגים מכוויית, מצרים, ואיחוד האמירויות הביע עניין רב גם בשותפויות באזור המזרח התיכון. בדיון הייתה אמורה להשתתף גם נציגה איראנית, אך היא ביטלה את השתתפותה.

יוסף אברמוביץ' מחלוצי התעשייה הסולרית בערבה, ישראל (צילום מסך מ-zoom)
יוסף אברמוביץ' מחלוצי התעשייה הסולרית בערבה, ישראל (צילום מסך מ-zoom)

אברמוביץ' התגאה בהישג הייחודי של חבל אילת-אילות, שהגיע תוך תשע שנים למצב בו 100% מהחשמל בשעות היום מסופק מאנרגיה סולרית. "אנרגיה סולרית היא אנרגיית השלום" אמר אברמוביץ', "מעולם לא הייתה מלחמה על אנרגיית השמש וגם לא תהיה. הפיצוצים שהיו בעבר בצינור הגז במצרים פגעו קשות בירדן וההתקפה על מתקני הנפט של סעודיה שקרתה השנה מלמדת שאנחנו באזור פגיע. יש הגיון בייצור חשמל מבוזר, כדי להגביר את הביטחון האנרגטי".

אחמד מ' אלזמי, מומחה אנרגיות מתחדשות במשרד האנרגיה של כוויית, סיפר על התכניות של מדינתו. לדבריו, כל בנייני הממשלה מחויבים בהתקנת מערכות סולריות על הגג, והמדינה מקדמת פרויקט ענק בהספק של 4,000 מגהואט סולריים, הרבה מעבר לכל מה שמתוכנן בישראל. חלק גדול מהביקוש החדש לחשמל נובע מהכוונה להקים מתקני התפלה שיאחסנו את מי השתייה באגנים תת-קרקעיים וישפרו את ביטחון המים של כוויית, בעזרת אנרגיות מתחדשות.

אחמד מ' אלזמי, מומחה אנרגיות מתחדשות במשרד האנרגיה של כויית (צילום מסך מ-zoom)
אחמד מ' אלזמי, מומחה אנרגיות מתחדשות במשרד האנרגיה של כויית (צילום מסך מ-zoom)

מוחמד אוסמה אוסמה סיפר על שוק החשמל במצרים: "ב-3 השנים הקרובות יש מגבלה ממשלתית של תוספת של 500 מגהואט בלבד לפרויקטים סולריים. למצרים יש עודף בכושר ייצור של חשמל. המדינה מייצרת 50 ג'יגה כאשר הצריכה מגיעה רק ל-35 גי'גה. יש לנו עודף של 15 ג'יגה בכושר ייצור. אנחנו בודקים אפשרות לשתף את הרשת שלנו עם סעודיה וסודאן". העודף המצרי מתקרב לסך כושר הייצור של ישראל, כ-18 ג'יגה.

"לשבור את מחסום הפחד"

אברמוביץ' הגיב לדבריו ואמר: "לכן כדאי לחבר את רשתות החשמל, כך שיהיה יותר שוק לחשמל הזה. יש עוד סיבות כי כשרשתות מחוברות יש פחות השפעה לעננות באיזור אחד, אבל הדבר לא מפחית ייצור באיזור אחר".

אברמוביץ' אמר ל-'דבר', לאחר המפגש: "אני קודם כל שמח שהמפגש הזה קרה. בעברי כבר יצא לי להכשיר עובדים באיחוד האמירויות בתחום הסולרי, אבל כעת זה הולך ונהיה רשמי. הנציג מכוויית הוא לא איש עסקים, אלא נציג רשמי של המדינה, וזו התקדמות. הסיבה השנייה היא לשבור את מחסום הפחד, חוששים מאנרגיה סולרית כי היא סירוגית ובלתי נשלטת (תלויה בשמש, בעננים ובמידות החום), אבל כמו שאני אומר בישראל אני אומר גם להם – תקדמו יעד של 100% אנרגיות מתחדשות בשעות האור. זה עוקף את הויכוח שיש על כמויות האגירה שצריך להתקין.

שדה פאנלים סולאריים מחוץ לאבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)
שדה פאנלים סולאריים מחוץ לאבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)

"אנחנו צריכים לחבר את רשתות החשמל שלנו, והיום פורסם ששר האנרגיה שטייניץ שוקל פיילוט עם ירדן. ירדן הודיעה כי תתחבר עם סעודיה. אפשר בעצם שיהיה חיבור חשמלי בין מדינות המפרץ, דרך סעודיה וירדן עד אלינו. יש לנו שלום עם מצרים וירדן, יש לנו שגרירות. יש לנו חיבורים ברשת החשמל לפלסטינים, למה שלא נשתף פעולה באנרגיות מתחדשות? זו עוד דרך אפשרית גם לעמידות בפני התקפת טילים איראנית. באיחוד האמירויות חוששים מאיראן והכוונה לעשות איתנו הסכם מראה את זה. בטיחות אנרגיה יכולה להיות חלק מהתועלת".

אברמוביץ' מדגיש את הסיכונים הכרוכים בתשתיות הגז, כמו פיצוצים בצנרת בהתקפות טרור וחשיפה לנקודות כשל רבות יותר במקרה של התקפות צבאיות, לעומת תשתיות אנרגיה סולרית. עם זאת, יש לציין כי בפועל, הייצור הסולרי כפי שהוא נעשה עד כה, לא מממש את הפוטנציאל. כלומר, כאשר נופל קו מתח או כשיש הפסקת חשמל מסיבה אחרת, החשמל מהפנלים הסולריים שמחוברים לרשת החשמל מושלך ללא שימוש, ללא קשר למיקום שלהם.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!