דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / נדחה ערעור בעלי 'תמר': חברת החשמל תרכוש גז מלווייתן

הפסיקה מחזקת את האחיזה של מונופול הגז של נובל ודלק, אך גם מציינת כי: "הזהות המוחלטת בין ההצעות מעוררת תמיהה, לשון המעטה" | ההליך משקף את מבנה הייחודי של משק הגז, בו נובל ודלק מחזיקות באישור המדינה בעלות בשני מאגרים מתחרים

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון דחה בשני השבוע את הערעור שהגישו בעלי האחזקות במאגר תמר על החלטת חברת החשמל כי הרכש המשני של גז ייעשה ממאגר לוויתן בלבד. השופטים נועם סולברג, ג'ורג' קרא ודפנה ברק ארז קבעו כי לא נפל פגם בהחלטת חברת החשמל, שנעשתה משיקולי גיוון ספקים, וזאת על אף שבהליך התחרותי התקבלו הצעות זהות גם מתמר וגם מלוויתן.

בפועל, ההצעות הוגשו על ידי אותו אדם בדיוק, המועסק בחברת נובל אנרג'י השולטת באחזקות ניכרות בשני המאגרים. הפסיקה מחזקת את האחיזה של מונופול הגז של נובל ודלק, אך גם מציינת כי: "הזהות המוחלטת בין ההצעות מעוררת תמיהה, לשון המעטה".

מונופול באישור המדינה

הפסיקה וההליך המשפטי משקפים את המבנה הייחודי של משק הגז הטבעי בישראל, שנקבע במתווה הגז משנת 2015, שמבוסס על היתר לקיומו של מונופול גז בהובלת החברות נובל אנרג'י ודלק קידוחים. המתווה פטר את נובל ודלק מעמידה במספר הוראות של חמישה חוקים שונים, ובכך "הלבין" את שליטתן בשוק, בתקווה כי גילויי גז חדשים יאפשרו תחרות מוגברת. בינתיים, התחרות בין המאגרים חלקית ביותר, אך עדיין מוזילה את מחירי הגז במידה מסוימת.

הנפגעים הישירים ממצב זה הם קודם כל בעלי האחזקות בתמר – ישראמקו, תמר פטרוליום דור חיפושי גז ואוורסט תשתיות, אשר כוונותיהם להתחרות במאגר לוויתן מטורפדות על ידי נובל ודלק, שמבקשות להגבילה. נובל מחזיקה גם חלק מהבעלות על תמר, וכך גם דלק, שהתחייבה למכור עד השנה הבאה את כלל אחזקותיה בחברה.

מכיוון שאחזקות נובל בלוויתן גבוהות יותר, ומכיוון שבשנה הבאה דלק אמורה למכור את אחזקותיה בתמר, לשתיהן יש אינטרס ארוך טווח להעדיף את מאגר לוויתן על פני תמר.

חוזה הרכש המשני של חברת החשמל מוגבל בזמן, והוא לשנה וחצי עד שנתיים בלבד, כך שבעתיד צפויים להיות 3 מתחרים – עם צירופו של מאגר כריש. אף על פי כן, בעלי המונופול משתדלים לסכל עד כמה שיוכלו תחרות אפשרית.

חוסמים את הגז הנוזלי

החוזה בין חברת החשמל ללוויתן מחייב את החברה לרכוש את כל הכמות המשנית הנדרשת לה, לאחר הרכש הראשוני ממאגר תמר, אך ורק ממאגר לוויתן. בלוויתן לחצו על חברת החשמל לחדול מרכישת מטענים נוספים של גז נוזלי מיובא (LNG), לחץ שחברת החשמל הסכימה לקבל. היקף הרכישות השנה של LNG יעלה ל-1 BCM, כ-9% מכלל צריכת הגז בישראל, והוא ייעשה במחירים מוזלים מאוד. אם מחשבים על עלויות ההנזלה, ההולכה והגיזוז, הרי שהן משקפות את היוקר היחסי של מחירי הגז בישראל, עקב שליטת המונופול, לעומת השוק העולמי האחוד יותר של גז נוזלי.

גם בז"ן וכי"ל מנהלים הליך מקביל להתמחרות מול שני המאגרים לרכש גז, בו מסתבר כי בעלי המונופול ביצעו הטיה נוספת לטובת מאגר לוויתן והסכימו להכליל סעיף המתיר רכישת LNG במקביל לרכש הגז מלוויתן, אך התנגדו לקיום סעיף דומה בהצעה שהגיש מאגר תמר.

ההצעה של שותפי תמר משתלמת יותר לבזן וכי"ל, בחוזה שהיקפו 200 מליון דולר, ומבוססת על מחיר ממוצע של 4.5 דולר ליחידת חום, לעומת 6.3 בחוזה הראשי של חברת החשמל מול תמר ו-4.8 בחוזה הרכש המשני מול לוויתן.

המדינה מתמהמהת מלהתערב

ברשות התחרות עוד לא פרסמו עמדה חד משמעית לגבי חוקיות ההתנהלות של נובל ודלק בשוק, בעיקר מחשש שכל קביעה רשמית שלהם תחשוף את המדינה לתביעות מצד נובל אנרג'י ודלק, בהתאם לוויתורים שעשתה המדינה במתווה הגז בשנת 2015.

"מתווה הגז הוא מהלך כלל ממשלתי ששותפים לו משרדי האוצר, האנרגיה, המשפטים והרשות", נאמר בתגובה לשאלת "דבר", מדוע הרשות לא קובעת לבדה עמדה בתחום עליו היא מופקדת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!