דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עובדים מוגנים / שי לחג במקומות העבודה: הסכום הממוצע 900-650 ש״ח, ״רותם אמפרט״ מובילה עם 3,000 ש״ח לעובד

בעיריית חדרה (כ-2,000 עובדים) ביקשו לעודד את העסקים המקומיים ומחלקים מיליון שקלים בתלושי קנייה מיוחדים | בפלאפון סגרו מעגל: מ-מסננת פסטה שהיתה אחד הגורמים להתאגדות ב-2011, ל-1,500 שקלים בזמן המשבר

שי לחג לראש השנה - סקר חברת ועדים. גרפיקה: אידאה
שי לחג לראש השנה - סקר חברת ועדים. גרפיקה: אידאה
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המשבר הכלכלי לא פגע בשי לחג במקומות העבודה המאוגדים. על פי סקר של חברת ״ועדים״, השי ממוצע עומד השנה על סכום שבין 600 ל-950 שקלים, וברוב המקומות יהנו ממנו גם עובדים בחל"ת. על פי הערכת החברה, הסכום הכולל של המתנות שיחלקו ועדי העובדים וההנהלות יעמוד על כ-4 מיליארד שקלים.

את השי הגבוה ביותר השנה לעובדים תעניק חברת רותם אמפרט (כרייה והשבחת פוספטים), בסך 3,000 שקלים לכל עובד. עובדי IDI טכנולוגיות (התפלת מים) ייהנו משי בשוווי 1,700 שקלים, וחברת טבע (תרופות) תעניק לכל עובד שי בשווי 700 שקלים, ועוד 700 שקלים בשוברי קנייה.

בית ההשקעות פסגות (פיננסים) יעניק לעובדים שי לחג בסך 1,200 שקלים לכל עובד, וחברת פריגו (תרופות), ומקורות (מים), ייעניקו לעובדיהם שי בשווי 1,050 שקלים.

מפעל רותם אמפרט. מקום ראשון בשי לחג עבור העובדים (צילום אלי גל)
מפעל רותם אמפרט. מקום ראשון בשי לחג עבור העובדים (צילום אלי גל)

תלושים לעידוד צריכה מקומית

בחלק ממקומות העבודה מסייעים באמצעות השי לחג גם לעידוד צרכנות מקומית. עיריית חדרה תחלק השנה, לכ-2,000 עובדיה וגמלאיה, שי בעלות כוללת של כמיליון שקלים. על מנת לחזק את העסקים המקומיים, יינתן הכסף באמצעות 'BuyMe חדרה', אותו ניתן יהיה לנצל רק בחנויות בעיר עצמה.

יעקב אלוש, מנכ"ל ״ועדים״, המארגנת מידי שנה את יריד הוועדים למתנות ופעילויות רווחה, אומר שוועדי העובדים התחזקו בשנים האחרונות, וחיזקו גם את כוח הקנייה שלהם במשק בעקבות תחרות גדולה בתחום המתנות.

לדבריו, בתקופה הנוכחית שמתאפיינת במשבר ביקושים, הצליחו הוועדים לקבל מספקים ומנפיקי תווי קנייה לחג הנחות גדולות יותר מבעבר. בחברות רבות מציעים ההנהלות והוועדים בחירה בין קבלת שוברים לבין מוצרים שונים לחג, שנרכשים במרוכז ובמחירים סיטונאיים נמוכים משמעותית מהמחיר לצרכן.

הפגנת עובדי פלאפון בשנת 2013. ״יציבות כלכלית ורווחה לעובדים״ (צילום: גדעון מרקוביץ \ פלאש 90)
הפגנת עובדי פלאפון בשנת 2013. ״יציבות כלכלית ורווחה לעובדים״ (צילום: גדעון מרקוביץ \ פלאש 90)

מסננת הפסטה שהובילה להתאגדות

לעיתים שי לחג יכול להפוך לסוגיה פוליטית. ב-2011 קיבלו עובדי פלאפון מסננת לפסטה כמתנה לחג. על רקע המחאה החברתית והמצב הכלכלי, היתה המתנה המעליבה גם היא לאחד הגורמים שדחפו למהלך ההתאגדות בחברה. פלאפון היא להתאגדות ראשונה מסוגה שפרצה דרך להתאגדויות רבות נוספות בענף הסלולר ובמגזר הפרטי כולו.

יו"ר ועד עובדי פלאפון, יחיאל שמן, התגאה השבוע שגם בתקופה מאתגרת למשק, מצליח הוועד להגדיל באופן משמעותי את התקציב למתנת החג לעובדים. השנה עומדת המתנה לחג בפלאפון על 1,500 שקלים.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב שמן: ״בתקופה של חוסר ודאות כלכלית, ידענו שמתנת חג לא רק תשפר את מצב הרוח, אלא גם תקל על הקושי הכלכלי. זו המהות של העבודה המאורגנת, ועל כך היא בעיקר נמדדת בתקופות כאלה: יציבות כלכלית לעובדים ורווחה שמעניקה קצת נחמה בתקופות קשות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!