דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קליפורניה בוערת / השקעות עתק ועבודות תשתית מסיביות לא מצליחות למנוע את שריפות הקיץ בקליפורניה

השריפות נוצרות בגלל שינויי אקלים ומדיניות כיבוי אש אינטנסיבית שגרמה להצטברות חומרי בערה | עד כה כילו השריפות שטח שווה בגודלו לרבע ממדינת ישראל

שריפות בקליפורניה (צילום: StratosBril / Shutterstock.com)
שריפות בקליפורניה (צילום: StratosBril / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קליפורניה ממשיכה לבעור, אבל הפתרונות יעלו מיליארדים ויישומם יימשך שנים. עד כה נהרגו שבעה אנשים ומעל ל-1,400 מבנים הושמדו באש. הסיבה להצטברות השריפות – ההתחממות וסופות הברקים, אך גם 100 שנה בהן מנעו מכבי האש בעירה של שרפות קטנות, מצב שגרם להצטברות של 'דלק' יבש וזמין, שנהפך בקלות לשריפת ענק.

כמחצית משטח המדינה מורכב מיערות או שיחים דליקים, והשריפות בקליפורניה נרחבות כל כך עד שהן כילו שטח הזהה לרבע משטחה של מדינת ישראל (5,261 קמ"ר). כאשר מוסיפים לכך את השריפות במדינות שכנות מדובר על שליש משטחה של מדינת ישראל שעולה כעת באש באזור כולו.

במדינה בוערות כ-14 שריפות ענק וכ-500 שריפות בסך הכל. לפי אתר Sacbee, אחת הגדולות בהן, LNU , פרצה ב-17 באוגוסט, כילתה כ-1,500 קמ"ר, וממשיכה להתפשט. השריפה הזו לבדה מצליחה לחצות מחסומים כמו כבישים מהירים ומשתוללת בחמישה מחוזות בו זמנית. היא גבתה חמש קורבנות מתוך השבעה שנהרגו במדינה. רק שליש משטח האש שבה הוכרז כשטח תחת שליטה והיא תמשיך להתפשט גם בימים הבאים, תוך שהיא גורמת לפינוי הולך וגדל של אוכלוסייה.

השריפות הגדולות גורמות לזיהום אוויר בהיקף עצום, כמו גם לפליטות משמעותיות של פחמן לאטמוספירה, המגביר את אפקט החממה.

תקציבי עתק לא מספיקים בשביל לעמוד באתגר שינוי האקלים

למרות השקעות עתק מצד חברות החשמל (5 מיליארד דולר), שירות היערנות ותקציבי מדינה נוספים (500 מליון דולר), תדירות ועוצמת השריפות רק רק הולכות וגוברות. בעשור האחרון ניכר שינוי האקלים בקליפורניה, כך לפי מלקולם נורת', אקולוג אש.

בראיון ל-Sacbee הוא אמר: "אנחנו עוד לא הצלחנו לטפל אפילו בשולי הבעיה. זה ייקח שנים ואין פתרון זול או פשוט לכך. לפני כעשור 10% משטחי פריסת החשמל של PG&E היו מועדים לשריפות. כיום מדובר כבר ב-50%. השנה, השריפות לא נגרמו כתוצאה מכשלים ברשת החשמל, אלא מגורמי טבע – יובש, רוחות מהירות, ברקים, וחום".

סטיב וילנסקי פעל בעשור האחרון ליצירת חסמי התפשטות לשריפות באזור אלדורדו. בעזרת מענקים של 15 מליון דולר מהמדינה ומהממשל, הצליח וילנסקי להוביל יוזמה שטיפלה בשטח של 200 מיילים של קווי בלימה לשריפות. וילנסקי פסימי לגבי קצב הטיפול: "כל שנה שבה אנחנו לא מתמודדים עם שינוי האקלים, היעדים מתרחקים מאיתנו יותר מהר ממה שאנחנו מתקרבים אליהם".

המדיניות שהצליחה יותר מדי

במשך כ-100 שנה ניהלה קליפורניה מדיניות של מניעה וצמצום של שריפות, לעומת הילידים שנהגו לתת לשריפות לבעור ואף הציתו בכוונה שריפות יער. ההצלחה הבלתי מבוטלת במדיניות זו גרמה להצטברות של "דלק" רב של עשורים ללא שריפה גדולה. השילוב עם ההתחממות ומיעוט המשקעים בשנים האחרונות יצר אינספור שטחים שבהם עצים מתים או חיים בקושי ויבשים עד מאוד. לטפל בהם כעת זו משימה קשה ביותר. יידרשו שנים והשקעה אסטרונומית לטיפול בעמידות מבנים, כריתת עצים, יצירת מחסומי אש יעילים.

במידה מסוימת, השריפות מערערות את אחד ההישגים הפסיכולוגיים הגדולים ביותר של המודרניות – התחושה שהאדם מסוגל סוף סוף לרסן את הטבע ולשלוט בו. לפי נורת' ואחרים, לא מדובר בשינוי כולל בפרדיגמה, אלא בהכרה בשגיאות הגדולות שנעשו עד כה ובמחיר הגבוה של תיקונן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!