דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצעד הגאווה

הפגנת הגאווה בבאר-שבע / קהילת הלהט"ב בנגב נאבקת על דמותה ועל דמות הדמוקרטיה הישראלית

2,500 מפגינות ומפגינים שלא היו מוכנים לקבל את העובדה שבישראל 2016, במקום להגן על חופש הביטוי, המדינה נכנעת לאיומי אלימות. "לא הסכמנו לצעוד בארון" אמרו בבית הגאה בעיר.

הפגנת הגאווה 2016 בב״ש. צילום: דבר ראשון.
הפגנת הגאווה 2016 בב״ש. צילום: דבר ראשון.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שבג"ץ קיבל את עמדת המשטרה שלא לאשר קיום מצעד הגאווה הראשון ברחובותיה הראשיים של באר-שבע, כ-2500 מפגינים ומפגינות התייצבו למחות ברחבת העירייה. מארגנות האירוע החליטו לדחות את הצעת המסלול החלופי שהוצע על ידי המשטרה, ולהפגין כנגד האיסור לצעוד בצירים המרכזיים בעיר.

"זו הפגנת זעם. בשנה באה נצעד על שדרות רגר (הרחוב הראשי בעיר, נ.צ.כ), ואם לא בה אז בזו שאחריה או בזו שאחריה" אמרה עו"ד סמדר בונן מהבית הגאה בבאר שבע. "קראו לנו מתלהמים רק משום שלא הסכמנו לצעוד בארון. עשו עלינו ספינים פוליטיים. הקהילה והבית הגאה לא מתלהמים אלא נחושים לשנות מציאות אלימה. בג"ץ שגה אתמול שלא אמר למשטרת ישראל 'אם אתם סבורים שיש סכנה לצועדים – תעשו את העבודה שלכם".

הפגנת הגאווה 2016 באר שבע. צילום: דבר ראשון.
הפגנת הגאווה 2016 באר שבע. צילום: דבר ראשון.

יו"ר האגודה למען הלהט"ב חן אריאלי פנתה לראש העיר רוביק דנילוביץ' ולראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרה כי "הקהילה בישראל חזקה ותדאג לשים עניינה על סדר היום הציבורי עד שתתעוררו. מגיע לנו שוויון זכויות. הקהילה  הלהט"בית בישראל יכולה לעשות מהפכה והיא מתחילה כאן בבאר שבע".

שרה קלר, מנכ"לית הבית הפתוח בירושלים שיתפה בתחושותיה במהלך הדיון בבג"צ "ראיתי את אחיות שלי מבאר שבע נלחמות לא על המצעד, אלא על החיים שלהן בעיר הזו. אף אחד לא אוהב להלחם, אבל כשזה נוגע לחיים שלנו אין ברירה. בבאר-שבע כמו בירושלים ובכל עיר אחרת צריך שיהיה בית לקהילה. ירושלים כמו באר-שבע גם היא עיר מורכבת אבל העירייה עושה מאמצים לתמוך בקהילה. אני קוראת לעיריית באר-שבע, תמכו בקהילה הגאה".

הפגנת הגאווה 2016 באר שבע. צילום: דבר ראשון.
הפגנת הגאווה 2016 באר שבע. צילום: דבר ראשון.

במהלך העצרת נשמעו מסרים פייסניים מצד חלק מהנואמים כלפי ראש העיר דנילוביץ', אשר הביע הבוקר בראיון לחדשות 2 צער על ביטול המצעד, ואמר כי עשה מאמצים מול משטרת ישראל לאפשר את הצעדה ברחובותיה הראשיים של העיר. "צר לי על ההחלטה של הבית הגאה לבטל את הצעדה" אמר בראיון, "אעשה את הכל לשבת, להידבר ולראות איך העירייה יכולה לסייע לצורכי הקהילה בעיר".

אבישג טביב, פעילה 'בבית הגאה' בבאר שבע שוחחה עם דבר ראשון ואמרה, "העירייה מתרברבת בזה שבשנה האחרונה החלה לתת תקציב של עשרת אלפים שקלים לאיג"י, אבל זה לא יפתור את הבעיה.  אנחנו פה 15 שנה, העירייה מעולם לא לקחה צעד פעיל בכיוון. לפני שנתיים נפגשנו עם רוביק והפמליה שלו, כ-70 פעילים מהבית הגאה, אמרנו לו שאנחנו מנותקים מהאגודה הארצית, שאנחנו ללא תקציב, ללא בית שמכבד את הפעילות שלנו. דיברנו על מערכות חינוך הומופוביות שלא מתעסקות בנוער הגאה. הייתה 'רוח טובה', הובטחו לנו הבטחות – שום דבר לא קרה. אי אפשר להגיד שלא דרשנו, שלא ביקשנו או שלא מכירים אותנו. רוביק צריך להבין בתור ראש עיר שהוא צריך להצטרף אלינו". לדבריה, היום פעילות הבית הגאה ממומנת מכספי תרומות של הפעילים המקומיים, היוצאים ברובם על דמי השכירות, ואינם מספיקים לפתח ולהרחיב גם את הפעילות.

הפגנת הגאווה 2016 בב״ש. צילום: דבר ראשון.
הפגנת הגאווה 2016 בב״ש. צילום: דבר ראשון.

גיתית דהן, פעילה בקבוצה למען טרנס* דתייםות הגיבה לאווירה הציבורית והתקשורתית אשר ניסתה להציג את המאבק לקיום המצעד בבאר שבע כמאבק בין חילוניים לדתיים. לדבריה נחשפה בימים האחרונים לתגובות שונאות כלפי התורה ואלוהים. "לפתע כל המורכבויות נשמטות ונעלמות, וה'דת' הופכת להיות יצור מונוליטי מטיל אימה ונוטף פרימיטיביות, אשר חושף שיניו בתוקפנות כלפי קהילת הלהט"ב." התייחסה דהן לשיח הציבורי לאחר שרב העיר באר-שבע יהודה דרעי, קרא לנציגי מפלגת ש"ס בקואליציה העירונית לפרוש מתפקידיהם במידה והמצעד יצא לפועל. "המשוואה הלעומתית הזו נועדה לייצר ניכור, זרות ופילוג בין קהילת הלהט"ב החילונית לעולם האמוני וללהט"בים דתיותים. התוצר של חשיבה זו הוא לשפוך את התינוק עם המים – להט"ב דתיים נזנחות ללא גב. במרחק המדומיין בין אמונה ללהט"ב יש עולם, וחיים בו אנשיםות בשלום עם אלוקיהם וחברותיהם לקהילה הגאה. להט"בים דתיותים קיימות, אל תאלצו אותנו שוב לבחור צד".

ממחוז דרום של המשטרה נמסר כי הגיעו לידיה מידע מודיעיני על כך ש "קיצוניים משני הצדדים יכולים לגרום לסיכון ולפגיעה ממשית". המשטרה אף ציינה כי בג"צ קיבל את עמדתה נוכח המידע הסודי שהוצגו בפניו במעמד צד אחד. "יש נקודת איזון עדינה ביותר בין הזכות למחות לשמירה על שלום הציבור. ברגע שזה מופר לצד כזה או אחר, אי אפשר לקיים. בציר שדובר ישנם שמונה בתי כנסת לאורך הציר, והשעה של ההפגנה והתהלוכה שנתבקשה היא בין ערביים שהיא שעת מנחה וערבית. ולפיכך הסיכון מצד קיצוניים בשני הצדדים היה גבוה מדי". רב העיר באר-שבע הביע עמדה דומה בהתנגדות למצעד.

"קראו לנו מתלהמים רק משום שלא הסכמנו לצעוד בארון. עשו עלינו ספינים פוליטיים. הקהילה והבית הגאה לא מתלהמים אלא נחושים לשנות מציאות אלימה. בג"ץ שגה אתמול שלא אמר למשטרת ישראל 'אם אתם סבורים שיש סכנה לצועדים – תעשו את העבודה שלכם".

לשאלת דבר ראשון השיבה המשטרה כי אין קשר בין עמדתה לבין העמדה שהובאה על ידי רב העיר. "פירסמו תוואי, מפקד התחנה אמר שהוא מאשר אותו בעיקרון, בכפוף לאישור מפקד המחוז. ברגע שפורסם התוואי החלו להכנס המידעים המודיעיניים. לפני כן הרי אף אחד לא ידע היכן יצעדו".

עם תום ההפגנה המאושרת, מספר פעילים פתחו במצעד קטן על שדרות רגר, וכיוון שמדובר היה במשמרת מחאה קטנה, היא לא דרשה אישור משטרתי. המשטרה ליוותה, ואבטחה את הצעדה. הפגנה ספונטנית נוספת התפתחה לכדי עימות בין השוטרים לבין המפגינים, בסופו אף נעצרו מספר מפגינים. תיעוד המעצר של אחד המפגינים, לאחר שדרש משוטר אשר העיר הערה הומופובית להזדהות, וזה סירב, אף עלה לרשת.

לאחר המצעד, כפי שקורה לצערנו לעיתים קרובות, הותקף אחד המשתתפים באירוע, כפי שהוא מספר בפוסט שהעלה לפייסבוק:

הותקפתי היום אחרי המצעד. אחרי המצעד, אחרי המעצר של חבר שלנו, שי סקלר, הלכתי ברגל על שדרות רגר. הלכתי לבד, הגעתי לצומת…

Posted by Shai Sade on Thursday, July 14, 2016

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!