דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

צרפת / לפחות 84 הרוגים, נהג משאית נסע אל תוך המון חוגגים בניס

נהג המשאית נסע אל תוך רחוב שהתמלא בחוגגים שבאו לראות מופע זיקוקי דינור לכבוד יום העצמאות הצרפתי. כוחות הביטחון ירו במחבל, אשר לפי הדיווחים הוא צרפתי-תוניסאי בן 31, שהספיק לנסוע שני קילומטרים בתוך הקהל.

חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.
חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.

משאית לבנה גדולה, נהוגה ככל הנראה בידי תושב ניס, אזרח צרפת ותוניסיה בן 31, נסעה אמש (חמישי) אלת תוך רחוב שהתמלא בהמון אדם שבאו לצפות במופע זיקוקי דינור לכבוד יום העצמאות הצרפתי. הנהג התנגש בקהל החוגגים והמשיך בנסיעתו לאורך מסלול הרג של כשני קילומטרים. כ-84 איש, בהם גם ילדים קטנים, נהרגו.

על פי דיווחים הנהג נסע עם המשאית בפראות, במהירות של כ-50 קמ"ש, ו"זיגזג" בשדרה, כדי לפגוע באנשים רבים ככל הניתן, בעת שאלו ניסו להימלט. עדי ראייה אומרים כי הנהג אף ירה על הקהל בעת נסיעתו. מסע ההרג נעצר רק לאחר שכוחות ביטחון ירו במחבל. כ-18 אנשים עדיין מוגדרים במצב אנוש ומניין ההרוגים עלול לעלות.

פרנסואה הולנד בנאום טלויזיוני לאחר הפיגוע בעיר ניס. צילום: סוכנות AP.
פרנסואה הולנד בנאום טלויזיוני לאחר הפיגוע בעיר ניס. צילום: סוכנות AP.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הגדיר את ההתקפה כ"מפלצתית". הולנד הודיע בשידור לאומה הצרפתית כי חיילים יישלחו לעזור לכוחות המקומיים בניס, וכן אמר כי ההתקפה היא "טרוריסטית במהותה". הולנד נשבע כי הרפובליקה הצרפתית תהיה תמיד איתנה מאלו המבקשים להרוס אותה.

"שוב היינו עדים לאלימות קיצונית וברור שעלינו לעשות כל שניתן כדי להילחם בה" אמר הולנד. "צרפת הוכתה ביום הלאומי שלה, הסמל שלה, והאומה כעת באבל. ראינו מתקפות דומות בשנה שעברה וכעת חווינו מתקפה נוספת. תחת הנסיבות עלינו לפעול בזהירות וביחד. בעקבות האירוע, נפגין כוח אמיתי בפעילות צבאית בסוריה ובעיראק".

מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת. צילום ארכיון: XtoF / ויקיפדיה.
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת. צילום ארכיון: XtoF / ויקיפדיה.

כוחות הביטחון הצרפתיים בוחנים את השאלה האם היו למחבל משתפי פעולה ואם פעל מטעמו של ארגון כלשהו. עד כה אף אירגון לא טען שהפיגוע בוצע מטעמו. כוחות הביטחון שטפו את הרחובות בניס לאחר הפיגוע, ואף החל בידוק בטחוני של אלו שנמצאו בתוך השדרה. תמונות קשות של אזרחים צרפתים עוברים את כוחות הביטחון הבוחנים אותם כשהם מרימים את ידיהם נראו בשעות שלאחר הפיגוע.

הפיגוע החל אמש בסביבות השעה 21, בשעון המקומי. סרטונים שצולמו על ידי אנשים במקום מראים את המשאית הלבנה מתחילה בנסיעה איטית ברחוב שמלא בקהל חוגגים. כאשר לפתע המשאית האיצה, ומסע ההרג הזוועתי החל. לפי התיעוד המשאית לא נדרשה לעבור כל מחסום על מנת להתחיל בנסיעתה אל תוך הקהל.

חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. צילום: סוכנות AP.
חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. צילום: סוכנות AP.

שליח חב"ד בניס, הרב יוסף פינסון, אמר ל'בחדרי חרדים' כי בין הנפגעים ישנם פצועים יהודים, האחד במצב קשה, וארבעה במצב קל, אך אין נעדרים ואין הרוגים. בני משפחות הקרובים נמצאים בבתי החולים.

צרפת חווה רצף של אירועי טרור קשים בשנה וחצי האחרונה, מאז הפיגוע במערכת העיתון שארלי הבדו, ומאוחר יותר הפיגוע במכולת הכשרה "היפר-כשר". הפיגוע הגדול האחרון היה המתקפה של דאע"ש על מוקדי בילוי בפאריז, לרבות מסעדות, איצטדיון כדורגל ומופע רוק, בנובמבר האחרון, אז נהרגו 127 אנשים.

צרפת עמדה בכוננות גבוהה לפיגוע טרור במהלך משחקי היורו שהתקיימו ביוני ברחבי המדינה. על פי הדיווחים מספר פיגועים נמנעו על ידי כוחות הביטחון במהלך המשחקים. צרפת נמצאת תחת מצב חירום שהוכרז על ידי הרשויות, שאמור היה להסתיים בסוף חודש יולי, ועתה צפוי להתארך.

שר הפנים הצרפתי, ברנרד קזנוב, אמר: "אנו במלחמה עם טרוריסטים אלימים ביותר המבקשים לפגוע בנו בכל מחיר".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע הערב: "אנחנו מגנים את מה שנראה כהתקפת טרור נוראית. מחשבותינו ותפילותינו מוקדשות למשפחות הקורבנות. אנו נעניק לצרפת כל סיוע שהיא צריכה לחקור התקפות אלה ולהביא לדין את האחראים".

דונאלד טראמפ הודיע כי בצל האירועים ידחה את ההודעה הצפויה שלו על המועמד שירוץ עמו לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!