דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לשכת עורכי הדין

הכשרה מקצועית / "קשה בצורה בלתי סבירה": ביקורת על בחינת לשכת עורכי הדין שנערכה ביום חמישי

אחרי 5 שנות לימוד, שנה סטאז' ולימודים מרתוניים ניגשו בחמישי אלפי מתמחים לבחינה, שעל פי טענות נבחנים ומכוני הכנה הייתה קשה באופן חריג | מתמחה שנבחנה: "הוצאתי 15 אלף שקלים, נעלמתי לבעלי ולביתי לחצי שנה. למה לא מגיע לנו סיכוי הוגן?"

מבחני לשכת עורכי הדין. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מבחני לשכת עורכי הדין. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין נערכו ביום חמישי האחרון, ופעם נוספת – עולות טענות מצד המתמחים על בחינה בחינה מכשילה וקשה באופן בלתי מידתי. גם מכוני ההכשרה אשר ליוו והכשירו את המתמחים בחודשים האחרונים טוענים כי הבחינה האחרונה הייתה 'לא סבירה', והתמקדה בסוגיות משפט אזוטריות שאינן בליבת חומרי הלימוד – אך ממליצים למתמחים להמתין עם עתירות משפטיות עד לאחר קבלת הציונים הסופיים.

"כל כך כואב לי שהשנתון שלכם ספג בחינה קשה, על סף חוסר הוגנות. פשוט כואב הלב. בקושי ישנתי הלילה. אני שולחת לכם חיבוק גדול מכולנו. אנחנו כאן אתכם ולא עוזבים אתכם."

"ניגשתי כעת בפעם השנייה. בפעם הקודמת סיימתי עם נקודה פחות מציון עובר, וכעת המבחן היה עוד יותר אכזרי" אמרה לדבר אחת המתמחות שעברו את הבחינה. "הוצאתי על קורסי הכנה למעלה מ-15 אלף שקלים, למדתי מבוקר על לילה. נעלמתי לחצי שנה לבעלי ולביתי בת ה-8, רק כדי להצליח. למה לא מגיע לנו סיכוי הוגן? רק כשמישהו יעשה מעשה קיצוני ויתאבד כי למד 5 שנים, עשה סטאז' שנה בשכר מינימום למד כבר שנה בלי להתפרנס מ-8 בבוקר ועד חצות ונכשל פעם אחרי פעם , רק אז יגידו הכתובת היתה על הקיר".

"כל כך כואב לי שהשנתון שלכם ספג בחינה קשה, על סף חוסר הוגנות. פשוט כואב הלב. בקושי ישנתי הלילה" אמרה עו"ד יעל סנאי, דיקנית הסטודנטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, בהודעה ששלחה ביום שישי בבוקר  לבוגרי הפקולטה שנבחנו. "אני לא מצליחה להבין למה הלשכה בחרה לסטות מהאג'נדה של שלושת המועדים האחרונים ולתת חלק מהותי קשה בצורה בלתי סבירה. אני שולחת לכם חיבוק גדול מכולנו. אנחנו כאן אתכם ולא עוזבים אתכם. כל מי שיצטרך עזרה עם השגות על מטלות הניסוח או כל תמיכה שתרצו, אנחנו כאן נהיה בשבילכם".

"בחינת הלשכה הייתה ברמת קושי גבוהה" נכתב באתר 'המתמחה' מכון ההכשרה הגדול ביותר לבחינה, שהיה עד לאחרונה שייך ישירות ללשכת עורכי הדין. "הבחינה בדין הדיוני כללה שאלות פסיקה במינון גבוה מכפי שהיה בעבר וכן סוגיות רבות יחסית שאינן בליבת חומר הלימוד. הבחינה בדין המהותי כללה שאלות רבות (40%) שחייבו הבנה מעמיקה של סוגיות יסוד בדין המהותי, לרבות היכרות טובה עם פסיקה רלוונטית, ומינון נמוך יותר מבעבר של שאלות הדורשות התמצאות גרידא בחקיקה ואיתר סעיף החוק הרלוונטי".

עו"ד שירה  וייסברגר, מנהלת חברת ההכשרה 'המאמנת', כתבה לתלמידיה: "הבחינה הייתה קשה. לא תהיה מחלוקת שהפרק המהותי היה לא סביר בכל קנה מידה. נמתין לפתרון הרשמי ונמשיך משם".

משרד המשפטים בירושלים. (יוסי זמיר/פלאש90)
משרד המשפטים בירושלים. (יוסי זמיר/פלאש90)

"אין ספק שהאג'נדה של הלשכה לצמצם את כמות עורכי הדין שיכנסו בשערי המקצוע, עדיין עומדת בראש סדר היום והעדיפויות של הלשכה" כתב עו"ד נדיר שיינר, מנכ"ל חברת ההכנה 'פרספקטיבה' ופעיל 'מחאת המתמחים'. "אין ספק שהמחאה עזרה בחלק מהדברים, אך מגמת ההקשחה ממשיכה ובכל הכוח! לצערי רוב השאלות מורכבות וטריקיות כאלה שלא ניתן לפתור בזמן הלא הגיוני שמוקצב לכל שאלה של פחות מ- 2 דקות. לצערי איכות הכיתות והתנאים שבהם נערכת הבחינה עדיין לא ראויים לבחינה בסדר גודל שכזה".

"אחרי מעבר על הבחינה, ועוד לפני קבלת ציון אחוזי המעבר, באופן חריג, מרשה לעצמי לומר כי מדובר בבחינה מנותקת מהמציאות. בחינה, אשר רובה הגדול אינו בא לבחון ידע, אלא מזל" כתב עו"ד גיא אברהם, חבר ועדת צעירים, סטודנטים ומתמחים בלשכת עורכי הדין אשר היה בעבר ממובילי מאבק המתמחים ב-2018. אברהם הדגיש שכדאי לחכות לתוצאות הבחינה לפני פתיחה במאבק, ובוודאי טרם נקיטת הליכים משפטיים כנגד הבחינה, וכי למתמחים עומדת גם הזכות להגיש 'השגות' ביחס לשאלות הבחינה ועררים על ציוני חלק מהמטלות. כמו כן, הדגיש שניסיון העבר מלמד שבתי המשפט אינם אוהבים להתערב בהחלטות הוועדה הבוחנת המנסחת את הבחינות. "לא משנה כמה קיבלתם" הדגיש, "תזכרו שזה לא מגדיר את ההצלחה שלכם בחיים".

בשנים האחרונות גוברת הביקורת על רמת הקושי של בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין. בדצמבר 2018 עברו רק 36% מהנבחנים, ובבחינות דצמבר 2019 עברו רק 54% מהנבחנים את הבחינה (לאחר קבלת הערעורים). באוקטובר 2019 מינה שר המשפטים דאז אמיר אוחנה, 'ועדה בוחנת' האמונה על ניסוח בחינות ההסמכה, בהשתתפות שלושה שופטים בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון, לצד 4 עורכי דין ונציג אקדמאי שנבחרים בהיוועצות עם לשכת עורכי הדין.

מדי שנה נכנסים לשוק כ-3000 עורכי דין חדשים, ויש אומרים כי המקצוע מצוי בהצפה, ביחס לביקוש. לצד זאת, בשנים האחרונות נשמעות יותר ויותר קריאת לשנות את אופן הסינון למקצוע, תוך הוספת בחינה מסננת לאחר שנת הלימודים הראשונה, וזאת על מנת לצמצם את מספר הסטודנטים המשקיעים 5 שנות לימודים וסטאז' אך אינם מצליחים לעבור בסופו של דבר את בחינות ההסמכה, והשקעתם יורדת לטמיון.​

מלשכת עורכי הדין נמסר: "הוועדה הבוחנת, בה חברים שלושה שופטים בדימוס, נציג פרקליטות, אנשי אקדמיה ועורכי דין מהשורה הראשונה, ואשר מונתה ע"י שר המשפטים הקודם, הינה ועדה עצמאית ובלתי תלויה. ללשכת עורכי הדין אין כל שיח מקצועי או שליטה על תוכן בחינות ההסמכה, והיא אינה לוקחת חלק בחיבור הבחינות. לשכת עורכי הדין תמשיך לפעול לטובת ציבור המתמחים, כפי שעשתה עד היום, ותעניק להם את מירב התנאים הנדרשים להצלחתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!