דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פתיחת שנת הלימודים / 1,300 חניכי פנימיות יפתחו את שנת הלימודים עם מחסור חמור במחשבים

בפורום הציבורי - כפרי הנוער והפנימיות, מזהירים כי המחסור בציוד ללימוד מקוון יעמיק את הפערים החינוכיים | א', בן 17: "רוב הילדים מגיעים עם מחשב לכיתה מסודרים ואני עם הטלפון. להם הכל הולך חלק, ואני מסתבך"

כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')
כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"זה שאני בפנימיה לא אומר שלא מגיע לי, אני רוצה להיות כמו כולם, לא רוצה שתהיה אפליה רוצה להיות כמו כל ילד רגיל", אומר נ' חניך בכפר הילדים והנוער 'אהבה' שבקריית ביאליק. כמו 1,300 חניכי פנימיות אחרים, נ' יפתח את שנת הלימודים בלי ציוד מחשב מספק ללמידה מרחוק.

כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')
כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')

לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום שלישי הקרוב, הפורום הציבורי – כפרי הנוער והפנימיות, שותפות פילנתרופית ומקצועית שהוקמה במטרה לקדם את המסגרות הפנימייתיות ברמה הלאומית, מזהיר: "השקעה של שנים באותם ילדים ובני נוער עלולה לרדת לטמיון, וזו תהיה בכייה לדורות. מרגע קליטת הנערים בפנימייה אנו עסוקים בסגירת פערים חברתיים וחינוכיים שלהם, ועתה, מששנת הלימודים הבאה תהיה באמצעים דיגיטליים, בזמן שלכל כך הרבה חניכים אין אפשרות לרכוש מחשבים, הפערים החינוכיים רק ילכו ויגדלו ועלולה להיות רגרסיה ממשית בשיקומם ובהשתלבותם בחברה.

נ', בן 15, עולה לכיתה י': " לכולם יש ורק לך אין"

"יש מחשבים נייחים בסלון אבל אין בהם מיקרופון ואין מצלמה, אז היה צריך להתחבר דרך הטלפון. במחשב שאין מיקרופון צריך לחבר אוזניות ואין".

המחסור במחשב נייד משפיע על היכולת של נ' ללמוד כמו שצריך. "אי אפשר לענות למורה כי לא שומעים אותי וזה גורם לה לחשוב שאנחנו עושים בכוונה" הוא מסביר, "בסלון זה רועש ואין פרטיות, וכל הזמן ילדים גם רוצים להיות במחשב וזה תופס לכמה שעות. אנחנו כמה ילדים במשפחתון, אז אין מספיק מחשבים לכל הילדים ללמוד".

"לתלמידים האחרים יש מחשב, ונגיד יש עבודה פרטנית, אז זה לא נוח כי הם מתקדמים בקצב אחר", מוסיף נ', "זה גם מפלה, לכולם יש ורק לך אין. מרגיש פחות טוב מהם, כי לך אין את האפשרות".

א', בן 17 עולה, לכיתה י"ב: "זה מרגיש שונה מכולם"

"שנה שעברה בקורונה, כשכל הלימודים מרחוק התחילו, היה בלתי אפשרי ללמוד דרך הטלפון כי המורים חייבו להראות את עצמנו דרך המצלמה, שניצור איתם קשר עין, היה מאוד קשה לעשות את זה עם מכשיר קטן שכל הזמן צריך להעביר בין הזום לתוכנות שדורשים ממני להשתמש בהם", הוא מספר על הקושי בלימודים בלי מחשב נייד.

" אני לומד בכיתת אלקטרוניקה, רישומים וכל מיני דברים" הוא מוסיף, "כל הזמן לעבור בין הזום לאפליקציות האחרות. מחשב נייד יקל עלי, כי במחשב אפשר להשתמש בשתי התוכנות בו זמנית. במחשב יש אפליקציות מסוימות שאין בטלפון כדי ללמוד בצורה הטובה ביותר".

כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')
כפר הילדים והנוער “אהבה” (צילום: מתוך אתר 'כפר אהבה')

מלבד הפגיעה בלימודים, הפער בין מי שיש לו מחשב ומי שאין לו פוגע גם ברמה החברתית. "זה מרגיש שונה מכולם", אומר א', "את רואה שרוב הילדים מגיעים עם מחשב לכיתה מסודרים ואני עם הטלפון. להם הכל הולך חלק, ואני מסתבך. אתה מרגיש הבדלים ונוצרת תחושה של אי נעימות, גם אצלי וגם אצל חברים שלי שיש להם ורואים שלי אין".

"משבר הקורונה העמיק את הפער"

"אצלי חסרים כ-130 מחשבים", אומר יואב אפלבוים, מנכ"ל כפר הילדים והנוער 'אהבה'. לדבריו, "הלמידה מרחוק מצריכה המון ריכוז, התייחסות מול מסך, עבודה פרטנית של כל ילד לחוד. כשלכל ארבעה ילדים יש מחשב, במקרה הטוב, זה מצב בלתי סביר בעליל".

לדבריו, "יחד עם הפורום הציבורי למען ילדי הפנימיות הצלחנו לגייס מחשבים ממקורות שונים, ודחפנו אותם לפנימיות אבל זה לא מספיק".

"השקענו יחד עם משרד הרווחה אנרגיה עצומה כדי לשמור על הילדים, ואצלנו, שום ילד לא חלה, לשמחתי, וזה כתוצאה מהעבודה שלנו וכל נושא המוגנות", מוסיף אפלבוים, "אבל האנרגיה שאנחנו משקיעים במוגנות ובפן הבריאותי לא יכולה להיות כמו על הנושא החינוכי לימודי, שבו אנחנו באמת זקוקים, במצב של קורונה מתמשכת ולימודים מרחוק, להרבה יותר מחשבים".

יואב אפלבוים מנכ"ל כפר ילדים ונער אהבה: "לימודים מרחוק, שמצריכים מחשב לכל ילד,הם אוטופיה שאנחנו חולמים עליה.(צילום: אלבום פרטי)
יואב אפלבוים מנכ"ל כפר ילדים ונער אהבה: "לימודים מרחוק, שמצריכים מחשב לכל ילד,הם אוטופיה שאנחנו חולמים עליה.(צילום: אלבום פרטי)

בכפר הילדים והנוער אהבה יש כ-200 חניכים, מכיתה א' עד י"ב, 170 מהם בתנאי פנימייה מלאים ו-30 בפנימיית יום. "בכל הזמן לפני הקורונה היינו מקדישים המון מאמצים לקידום הילדים האלה, ובמיוחד בנושא הלימודים, תעודה ומסלול חשוב לחיים. מקיימים מערך של שיעורי תמיכה ושיעורי עזר מעבר ללימודים בבתי הספר", אומר אפלבוים, "כולם ילדים שמסיבות שונות לא יכולים לחיות בבתים הביולוגים שלהם.  מאותן סיבות יש להם קשיים לימודיים וחברתיים".

לדבריו, "תקופת הקורונה, והניתוק מבית הספר, הטילו עלינו עומס נוסף, וניתקו את הילדים לגמרי מהאפשרות ללמוד. מטבע הדברים, מכיוון שאנחנו מערכת ועמותה, אין לנו מחשב לכל ילד. הלימודים מרחוק, שמצריכים מחשב לכל ילד,הם אוטופיה שאנחנו חולמים עליה".

לטענת רוני מלכאי, מנכ"לית הפורום הציבורי –  כפרי הנוער והפנימיות, "משבר הקורונה העמיק את הפער בחברה בין אלה שיש להם אפשרות להיעזר בטכנולוגיה לצורכי למידה מקוונת, ובין אלה שאינם יכולים לרכוש מחשב, מצרך בסיסי ללימוד מקוון. מדינת ישראל מתקשה במתן הזדמנות מלאה לשוויון בחינוך לכל התלמידים, וחניכי הפנימיות נותרים ללא יכולת בסיסית לנצל את הפוטנציאל העצום הגלום בהם".

בפורום מדגישים שימשיכו לגייס ולרתום גופים נוספים לתרומת מחשבים עבורם. גופים היכולים לסייע בתרומת מחשבים לילדי כפרי הנוער והפנימיות מוזמנים להיכנס לדף הפייסבוק או לאתר האינטרנט של הארגון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!