דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החינוך

עדכונים שוטפים / הסתדרות המורים תבחן את הצעת משרד החינוך עד 8 בבוקר

על פי ההצעה ועדה מיוחדת תבחן אילו מורים וגננות נכללים בתנאי סיכון - ואלה יצאו לחל"ת בתנאים משופרים עם הפרשות לפנסיה

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

הדיון השני בבקשת משרדי האוצר והחינוך להוציא צו מניעה נגד כוונת הסתדרות המורים להשבית את פתיחת שנת הסתיים הערב (ראשון) ללא תוצאות. בהוראת השופטת הדס יהלום, התייצב לדיון מנכ"ל משרד החינוך עמיתאדרי. עם זאת, למרות בקשת הסתדרות המורים ובית המשפט, נציג ממשרד הבריאות לא הגיע לדיון, לטענת משרד החינוך, בגלל ישיבת קבינט קורונה עם ראש הממשלה.

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

ירושלים הבוקר

בית ספר יסודי ארגנטינה, ירושלים (צילום: אור משה גואטה)

הסתדרות המורים מבקשת לתת מענה מיידי: "המתווה לא ישים משפטית"

הסתדרות המורים תשקול את הצעת האוצר עד מחר ב-8:00 בבוקר

הצעת משרד החינוך:

  • מכסת הפרישה תוכפל ל-800, ואף למעלה מזה לאחר מיפוי.
  • משרד החינוך ישקיע 30 מיליון שקל במיגון
  • החל מ ה 1/9 במשך חודשיים יהיו רשאיות גננות ומורות שהם בקבוצת סיכון (שהדבר מגובה במסמכים רפואיים ראשוניים) להודיע על כך מבקשות להיות. במהלך חודשיים אלו משרד החינוך מתחייב שרופא תעסוקתי/וועדה מיוחדת תבחן את מצבה.
  • עובדת שתקבע שהיא במצב סיכון משמעותי ישולמו לה הפרשות לפנסיה בגובה 67.5% מהשכר הקובע או תחליף הפרשות שעל פיו יוסכם בין המדינה להסתדרות המורים.
  • עובדת שתקבע שאינה בסיכון – לא תקבל פיצוי. בנוסף לכך, במשך חודשיים אותן מורות יקבלו הפרשות לקרן השתלמות ופיצויים. עובדת שתמצא שאינה בסיכון, תחזור לעבודה ב 1.11 או שתהיה רשאית לחזור לחלת אך ללא פיצוי.

אורנה לין: אנחנו תחת הרושם שאת המורים צריך בתור שמטרפים

נציגת הסתדרות המורים בדיון אמרה את הדברים לאחר שגרוטו טען כי לא נמצא בנתונים סיכון עודף במערכת החינוך.

לין: "אנחנו תחת הרושם שאותנו צריך בתור שמרטפים. וזו הסיבה היחידה למה הגנים וא' וב' מלמדים באופן מלא ולא בקפסולות – זה דבר שנותן תחושה מאוד קשה על הלב".

גרוטו: מעולם לא אסרנו יציאה לעבודה, זה נתון לשיקול דעתו של העובד

הצעת משרד החינוך: הכפלת מכסות הפרישה ל-800

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "אם לא יימצא פתרון, נשבית את המערכת".

במהלך הדיון, הציע משרד החינוך הציע להגדיל ב-30 מיליון שקלים את תקציב המיגון לגננות ולמורות בכיתות א' וב'. על פי ההצעה, התקציב יועבר דרך הרשויות המקומיות.

אדרי הבטיח לבית הדין שהמשרד יקים ועדות רפואיות, עם רופאים תעסוקתיים, כדי שבתוך חודשיים יוכלו להגיע גננות ומורות א' וב' כדי לקבל תמונת מצב סיכונית. עוד אמר כי: "עובדים יכולים לצאת לחל"ת של ביטוח לאומי עד שיוקמו הוועדות הרפואיות ועד שיסיימו את הדיון בעניינו". לדבריו, הקמתן והפעלתן של הועדות ייקחו לכל היותר חודשיים

"עובד שיקבל אישור מרופא תעסוקתי, המדינה תממן את רכישת זכויות הפנסיה התקציבית שלו, עד 67% ממשרתו המבוטחת לפנסיה, ובנוסף לכך יוקצו 400 משרות פרישה למורות וגננות בסיכון", אמר אדרי, "מורות יכולות להגיש לבקשה לחל"ת כבר מחר".

לשאלת השופטת יהלום על הערכת המשרד את מספר המורים בסיכון, ענה אדרי כי אין בידיו נתונים כאלה כרגע. עם זאת, בבקשה שהגיש המשרד לבית הדין, נטען כי מדובר, לכל היותר, בכ-16 אלף מורות (כ-12% מכלל עובדי ההוראה שבסיכון).

הסתדרות המורים מתנגדת בתוקף לאופציית החל"ת. "אנחנו לא מסכימים לנושא הזה אם לא ישולמו כל זכויות המורים, לא מספיקה רק הפנסיה התקציבית", אמרה עו"ד ארנה לין, שמייצגת את הסתדרות המורים בהליך. לטענתה, "אי אפשר להתייחס לנתון של 400 מכסות פרישה כי איננו יודעים כמה מורות וגננות כאלו יש. כל מי שמתקיימים עבורו קריטריונים לפרישה ורוצה לפרוש – צריכה להתאפשר לו האפשרות לפרוש".

על פי הסתדרות המורים, ב-2019 היו 1,600 מכסות פרישה מוקדמות, אך עוד בחודש יוני, משרד החינוך טען שלא יחולקו מכסות כאלו כלל השנה. "עכשיו, פתאום אומרים לנו 400", אמרה לין, "זו לא מכסה ראלית, אנחנו לא מזלזלים בהחלטת המשרד להקצות עוד 30 מיליון שקלים, אבל מאות  מליוני שקלים שהמדינה הייתה צריכה להעביר למוסדות השונים לא הגיעו, וברור לנו שגם ה-30 מיליון לא יגיעו מחר בבוקר".

גיתי סגל, בתה של  הגננת שלווה זלפריינד מבני ברק, שנפטרה מקורונה לפני חודשיים, לאחר שככל הנראה נדבקה מאחד הילדים בגן: "אומרים שיהיה בסדר, אבל אנשים מפחדים וצריכים להתפרנס. בסוף מורה או גננת יכולה להידבק ולמות, אלו שמדברים גבוה, תסתכלו לי בעיניים  ותגידו שאתם לוקחים אחריות שדבר כזה לא יקרה לי, לתחושתי אין מישהו שמסוגל להגיד דבר כזה היום".

שנת הלימודים אמורה להיפתח ביום שלישי הקרוב, אבל מחלוקת אחרונה ומהותית נותרה פתוחה בין הסתדרות המורים למשרד החינוך: אופן הטיפול במורות שנמצאות בקבוצת סיכון להידבקות בקורונה. בעוד שהמורים והמורות דורשים פתרון שיאפשר להם להמשיך בעבודה או לקבל הכרה בימי מחלה, משרד החינוך מציע להוציא מורים אלה לחל"ת או לפרישה מוקדמת, פתרון אותו דחתה הסתדרות המורים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!