דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שאול מרידור

אגף התקציבים / מרידור עוזב כדי לא להיות חתום על הכישלון של כ"ץ בהתמודדות עם המשבר

התפטרותו אינה אבידה גדולה, אבל שורת הבכירים שעזבה לאחרונה את משרד האוצר צריכה להוות נורת אזהרה | דעה

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
שאול מרידור, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שאול מרידור מצטרף לשורה של פקידים שביקשה לעזוב את משרד האוצר בחודשים האחרונים. מאז כניסתו של ישראל כ"ץ לתפקיד השר, עזבו את משרד האוצר המנכ"ל שי באב"ד, סגן הממונה על התקציבים אריאל יוצר, ועכשיו הממונה על התקציבים שאול מרידור. החשב הכללי רוני חזקיהו כבר הודיע על פרישתו הצפויה באוקטובר. כולם יודעים מתי העכברים נוטשים את הספינה. אף אחד לא מוכן שהכישלון שכ"ץ עומד להשאיר אחריו יהיה רשום על שמו.

התפטרות  מרידור לא צריכה להפתיע אף אחד. חודשים שהוא תקוע לשר כעצם בגרון. כמו אחרים בצמרת המשרד, מרידור אינו זר למאבקים עם השר הממונה, וגם לשר הקודם הוא עשה חיים קשים.

הקדנציה של משה כחלון היתה רוויה בחיכוכים עם הפקידים הבכירים במשרד, אך אלו נשארו בתפקידם. למרות חילוקי הדעות, היה שם כבוד והצדדים ידעו לעבוד יחד. מרידור ואחרים כנראה גם לא האמינו, כראה, שמדיניות כחלון נועדה לכישלון חרוץ.

כניסתו של כ"ץ לתפקיד הייתה מגושמת מדי. אין לו אלגנטיות ואין לו את הכישורים הבין אישיים כדי להסתדר בקלחת שהיא משרד האוצר. דווקא בתקופת משבר, ממנהיג אמיתי היה מצופה לגייס את הפקידות הבכירה למשימה של הצלת כלכלת ישראל. בינתיים הגנרל כ"ץ מאבד את הקצינים שלו אחד אחרי השני.

מה נזכור משאול מרידור?

מרידור ייזכר כפקיד לעומתי, שעקף את השר הממונה עליו. לא במקרה אמר עליו כחלון ש"אין צורך לנסות ולייצר משברים מלאכותיים, חוץ מלתת תחושה לא טובה ואווירה לא טובה זה לא נותן כלום".

הממונה על התקציבים לא משאיר מאחוריו מורשת ראויה לציון. למרות שהוא מכהן בתפקיד מ-2017, הוא לא השפיע באופן מהותי על אף תקציב. הוא נכנס לתפקיד כשתקציב 2018 כבר חוקק. תקציב 2019 הוצג לממשלה בדצמבר 2017 ונחקק במרץ 2018 חודשים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד, והושפע במידה רבה מהתוכניות שיזם קודמו של מרידור בתפקיד, אמיר לוי. תקציב 2020, כידוע, אין.

בשלוש השנים שעשה בתפקיד הממונה על התקציבים, מרידור הזכיר בעיקר את 'הדובון לא לא' מספר הילדים האהוב. הוא רב עם  צמרת הביטוח הלאומי. ההסכם עם השוטרים נעשה מעל לראשו וחרף התנגדותו, וכך גם המתווה מול הנכים. הוא היה איש השמיכה הקצרה מדי. "אי אפשר הכל, ואם רוצים קצבת זיקנה, ולנכים ולתחבורה, צריך לחתוך איפשהו", אמר בהרצאה ביפו בחודשיו הראשונים בתפקיד.

לכן, לא מדובר באבדה גדולה.

מה בכל זאת משאיר אחריו מרידור? שאול מרידור הוא אמנם נציג של "האוצריזם הקלאסי", אבל את מורשתו המרכזית השאיר לא כממונה על התקציבים אלא דווקא כמנכ"ל משרד האנרגיה תחת השר יובל שטייניץ. מרידור היה האיש שיצר את מתווה הגז.

בכל זאת נורת אז אזהרה

אפשר לבקר את מרידור על תפקודו לאורך השנים, אבל מכתב הפרישה שלו כולל גם נורת אזהרה שכל ישראלי צריך לשים לב אליה.

"תהליכי קבלת ההחלטות בימים אלה מתאפיינים בקבלת החלטות המושפעות מאינטרסים צרים, לא עניינים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית, שליפות מהמותן…. אינך יכול לעשות תפקידך תוך רמיסת הכללים, התעלמות מנתוני מאקרו, ניסיונות לשנות אומדים תקציבים".

זו רק חלק מהביקורת שהטיח בשר האוצר. וזה מדאיג.

הערת סיכום

התפטרות הממונה על התקציבים הזה אינה רק צעד צפוי, אלא גם צעד מתבקש. פקיד בכיר במשרד ממשלתי שלא מסכים עם השרים הממונים עליו צריך להניח את המפתחות וללכת. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל יש מי שכבר מתבלבלים ומדברים על פגיעה בדמוקרטיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!