דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אגף התקציבים

כלכלה / כך נראה האגף ששולט על תקציב המדינה

70 עובדים בארבע דרגות, מנהלים כל סעיף וסעיף בתקציב | כל נבחר ציבור וכל מנכ"ל משרד ממשלתי זקוקים לאישורם כדי להוציא לפועל את תכניותיהם

שאול מרידור. הממונה על התקציבים במשרד האוצר. צילום: דרור סיתהכל
שאול מרידור. הממונה על התקציבים במשרד האוצר. צילום: דרור סיתהכל
יונתן קירשנבאום

אגף התקציבים והעומד בראשו עומדים בעין הסערה בימים האחרונים. אבל מה בעצם עושים שם באגף התקציבים, מדוע ואיך הפך אגף קטן במשרד האוצר למרכז העצבים של הממשלה כולה. ומדוע הוא מושך כל כך הרבה אש?

תפקיד אגף התקציבים

אגף התקציבים הוא האגף במשרד האוצר שמופקד על התווית המדיניות המקרו כלכלית של ממשלת ישראל. הוא מופקד על גיבוש תקציב המדינה והבאתו לאישור הממשלה והכנסת, אבל גם לאורך השנה ממשיך האגף להיות מוקד עוצמתי במיוחד, וכל שינוי בתקציב, שדורש את הגדלת ההוצאה, מחייב את אישור ראש אגף התקציבים.

תפקיד נוסף ומשמעותי של האגף הוא גיבוש רפורמות שנועדו להפחית, או "לייעל" בלשון המקובלת באגף, את הוצאות המדינה ואת הפעילות במשק. במסגרת תפקיד זה מציעים אנשי האגף קיצוצים תקציביים יזומים, שאותם על משרדי הממשלה לבצע. הם מגבשים גם את סעיפי חוק ההסדרים.

איך האגף עובד?

בראש האגף עומד הממונה על התקציבים – התפקיד בו כיהן שאול מרידור עד להתפטרותו ביום ראשון האחרון. הממונה על התקציבים הוא מנהל האגף, ואחראי על כל פעילויותיו.

תחת הממונה על התקציבים פועלים מספר צוותים המחולקים לפי תחומים כשבראש כל צוות עומד סגן. תחת כל סגן עובדים מספר רכזים ותחתם הרפרנטים, שתפקידם להכיר מקרוב את ההתנהלות הכלכלית של המשרדים עליהם הם מופקדים. הרפרנטים והרכזים הם אלו שלרוב מקיימים את ההתנהלות השוטפת של תקציב משרדי הממשלה יחד עם מנהלי המשרדים.

באגף עובדים בסך הכול כשבעים כלכלנים, מרביתם נכנסו לאגף ישר לאחר לימודיהם האקדמיים.

עוצמתו של האגף

אגף התקציבים יושב על העורק הראשי של פעילות הממשלה, תקציב המדינה. אגף התקציבים הוא הגוף במשרד האוצר שמאשר בסופו של דבר את הקצבת הכסף לסעיפי הפעילות השונים, וכתוצאה מכך יש לו השפעה גדולה גם על התנהלות המשרדים בכלל. אנשי האגף הם אלה שמנהלים את המשא ומתן עם הדרג הפוליטי על כל סעיף תקציבי.

האגף יכול למשל לדרוש ממשרדי הממשלה קיצוצים תקציביים, האגף מדווח לממשלה על חריגות ממסגרת התקציב ודורש את יעדי ההתכנסות למסגרת. כל הוצאה ששר או מנכ"ל משרד ממשלתי רוצים לבצע, עוברת בצנרת של אגף התקציבים שיכול לקבוע בפועל מה יכולים השרים והמנכ"לים לבצע ומה לא.

איך הפך האגף לגוף בעל עוצמה רבה כל כך?

אגף התקציבים תמיד היה מרכז העצבים של הפוליטיקה הישראלית, אבל למעשה החל לצבור את הכוח שיש לו היום החל משנת 1985. במסגרת תכנית הייצוב הכלכלית, נחקקו מספר חוקים שהעצימו את כוחו של אגף התקציבים, והפכו אותו למה שהוא היום.

חוק משמעותי שנחקק אז, היה חוק ההסדרים. חוק נלווה לתקציב שמורכב למעשה משורה של רפורמות שמוצעות על ידי פקידי אגף התקציבים ולא על ידי נבחרי הציבור. החוק מקדם את האג'נדה שבה מעוניין האגף.

השינוי השני, ואולי המשמעותי יותר, הוא אימוץ לראשונה של כללים פיסקליים שמגבילים את הוצאות המדינה. המחוייבות החוקית של ממשלת ישראל לעמוד בכללי תקציב מצמצמים, העצימו עוד יותר את כוחם של פקידי האוצר ונתנו לאגף גושפנקה לסרב להוצאות רבות שהתבקשו על ידי משרדי הממשלה לאורך השנים.

למי כפוף הממונה על התקציבים?

הממונה על התקציבים, נחשב לפקיד בדרגת מנכ"ל משרד. הוא שווה בדרגתו למנכ"ל משרד האוצר. כפילות זו נבחנה לאחרונה על ידי ועדת קוצ'יק שמסקנותיה נגנזו. הממונה על התקציבים כפוף ישירות לשר האוצר, ולא למנכ״ל המשרד.

ברמה העקרונית, הממונה על התקציבים אחראי למצוא דרכים לגבש את המדיניות שמכתיב שר האוצר. עם זאת, מערכת היחסים בין שר האוצר לאגף התקציבים, מורכבת יותר באופן מסורתי. כמי ששולט בפועל בגיבוש התכניות הכלכליות וביישומן, אגף התקציבים פועל לעיתים באופן עצמאי ולעומתי לשר הממונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!