דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שער הדולר

כלכלת הקורונה / מוצאים מפלט בזהב: המשקיעים נוטשים את הדולר שנחלש מול מטבעות העולם

מול השקל, רשם הדולר שלושה ימים רצופים בהם ננעל המסחר מתחת לרף של 3.4 שקלים לדולר | המשקיעים שחוששים גם מאינפלציה וגם מאובדן שליטה של הממשל האמריקאי מוצאים מפלט בסחורות אחרות

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדשא של הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בדשא של הבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
יונתן קירשנבאום

שער הדולר ירד לשפל חדש כשכבר שלושה ימים המסחר נסגר בשער הנמוך מ-3.4 שקלים לדולר. מה שנחשב גבול שמתחתיו בנק ישראל לא יתן לו לרדת. על אף התערבות בנק ישראל, והטענה שמדיניות הבנק לא השתנתה, שער הדולר ממשיך לרדת.

בינתיים התערבות בנק ישראל מצליחה רק להאט את צניחת הדולר והתעשיינים כבר מזהירים מפני גל פיטורים נוסף בעיצומו של משבר אבטלה חמור, כתוצאה מהפגיעה בהם בעקבות שער הדולר הנמוך.

הדולר מבטא פחד מהמצב באמריקה

השקל נחשב בשנים האחרונות למטבע חזק מאוד, אבל במקרה הזה הוא לא לבד. למעשה, בחודשיים האחרונים הביקוש העולמי לדולר נמצא בצניחה ובעקבותיו גם ערכו של הדולר מול שאר המטבעות ברחבי העולם. מגמת ההיחלשות של הדולר הגיעה לישראל רק בשבוע שעבר, תודות לפעולות של בנק ישראל למנוע ייסוף.

בזמן משברים כלכליים, הדולר נוטה להתחזק. הסיבה לכך היא שהדולר נחשב בדרך כלל למטבע היציב ביותר, תודות לכוח הכלכלי והפוליטי של ארה"ב. לכן, כשנוצר מצב של חוסר וודאות בשוקים העולמיים, המשקיעים נוטים למכור את המטבע הסיכוני שלהם, ולקנות במקום זאת דולרים. זה אכן מה שקרה בתחילת המשבר, והביקוש לדולר זינק- בישראל שער הדולר הגיע מעל ל-3.8 שקלים בתחילת חודש מרץ.

אלא שככל שהתארך משבר הקורונה, העדיפו המשקיעים למכור את הדולרים שלהם, ולעבור לנכסים אחרים. השאלה הגדולה היא – למה המשקיעים נוטשים את הדולר?

שער הדולר היומי בחודש אוגוסט 2020. (נתונים: בנק ישראל | עיצוב: אידאה)
שער הדולר היומי בחודש אוגוסט 2020. (נתונים: בנק ישראל | עיצוב: אידאה)

ההסבר המקובל למצבים כאלו קשור בציפיה לפעילות הכלכלית בארה"ב. ההתנהלות הבעייתית של הממשל האמריקאי בכל הקשור בשליטה בנגיף הקורונה והמשך העלייה בתחלואה במדינה הביאו לכך שלהערכתם של חלק גדול מהמשקיעים המיתון בארה"ב ימשך עוד זמן רב ויהיה עמוק במיוחד.

הסבר נוסף לצניחה בביקוש לדולר הוא התגובה הכלכלית של הממשל האמריקאי והבנק הפדרלי למשבר. עם זאת, כאן נחשפת חוסר הרציונליות שמאפיינת לעיתים את שוק ההון. עד כה הגיבה הממשל בחבילת סיוע אחת למשק, והניסיון להסכים על חבילת סיוע נוספת בינתיים תקוע. העיכוב עם הסיוע הדחוף למשק האמריקאי צפוי לגרום להעמקת והארכת המשבר בארה"ב, ותורמים לחשש המשקיעים מהדולר.

במקביל, יש משקיעים שמביעים חשש דווקא מההיקף הגדול של הסיוע למשק האמריקאי. הם מודאגים דווקא מכך שההרחבה התקציבית, יחד עם ההרחבה המוניטרית של הבנק הפדרלי עלולים להביא לזינוק ברמות האינפלציה בארה"ב, מה שגורם להם לברוח מהדולר.

נכון לכרגע אין ציפיה לאינפלציה גבוהה בארה"ב, על אף טריליוני הדולרים שנשפכו למשק על ידיד הבנק המרכזי והממשל. בחודש מרץ קרסו הציפיות לאינפלציה בארה"ב, והחלו להתאושש בחודשים האחרונים. עם זאת, היום עומד מדד הציפיות לאינפלציה של וול סטריט- מדד שמפרסם הבנק הפדרלי על כ-1.7%- מעט פחות ממה שהיה לפני משבר הקורונה.

הבהלה לזהב

לאן המשקיעים לוקחים את הכסף כשבורחים מהדולר? לזהב.
הזהב נחשב להשקעה בטוחה, גם בזמני משבר. ההנחה היא שהביקוש לזהב ימשיך להיות גבוה גם בזמני משבר, ולכן על אף שמדובר בהשקעה שאינה מניבה תשואות, הסיכויים לאבד כסף בהשקעה בזהב נמוכים.

יתרון נוסף שרואים המשקיעים בהשקעה בזהב הוא שהוא "חסין לאינפלציה"- עליית מחירים כללית משק לא שוחקת את ערך ההשקעה. לכן, זהב נחשב כהשקעה בטוחה "להחנות" בה כספים עד לסיום תקופת אי הוודאות, והוא נחשב גם למדד חשוב לחוסר הוודאות של המשקיעים בשוק.

מאז תחילת המשבר זינק מחיר הזהב גבוה עוד יותר מאשר בשיא משבר 2008. למעשה, הזינוק הגדול בערך הזהב החל בחודשיים האחרונים, במקביל לירידה בערך הדולר.

מה בנק ישראל עושה?

בנק ישראל התערב באופן דרמטי לפני מספר ימים למול הצניחה בשער הדולר. בשבוע שעבר נסחר הדולר בשפל של 12 שנים, וחצה את הרף שנחשב לגבול פסיכולוגי של 3.4 שקלים. עד אז פעל הבנק כדי לדאוג לכך ששער הדולר לא ירד מתחת לרמה הזו. עם זאת, ביום חמישי הסכר נפרץ, ושער הדולר הגיע לשפל של 3.35 שקלים. בתגובה פעל בנק ישראל בשוק, אבל שער הדולר נשאר נמוך מאד.

בניתוח של גולדמן סאקס, האנליסטים של הבנק מעריכים שעל אף טענת בנק ישראל כי "מדיניות הבנק לא השתנתה", בבנק ישראל מסרבים להמשיך ולהגן על המשק הישראלי משער דולר נמוך, כשהמטבע נמצא בירידה ברחבי העולם. זאת על אף אזהרותיהם של התעשיינים שחוששים מפני פגיעה נוספת בהכנסותיהם, וגל פיטורים בזמן משבר אבטלה חמור במשק הישראלי.

במקרה שבו לא ניתן יהיה לבלום את ירידת שער הדולר, בנק ישראל יאלץ למצוא דרכים אחרות למנוע את הפגיעה במשק. אופציה נוספת שעומדת לרשות בנק ישראל היא להמליץ לממשלה לסבסד ישירות את התעשייה הישראלית כדי לפצות על הפסדים הנגרמים מירידת שער הדולר.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון הוא היועץ הכלכלי לממשלה, ובמצב שבו אין לבנק ישראל יכולת לעמוד בירידת הדולר, הוא יכול לדרוש מהממשלה לבצע גם צעדים פיסקליים (תקציביים) כדי למנוע גל פיטורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!