דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עובדים במאבק / ההסתדרות אישרה: סכסוך עבודה בכל מקומות העבודה במגזר הציבורי

זאת על רקע כוונת האוצר לקצץ בשכר העובדים במגזר הציבורי ואיומיו על פגיעה בזכויות ההסתדרות | ארנון בר-דוד: ״שר האוצר מנסה לצאת מהמיצר הפוליטי והציבורי שהוא נתון בו על ידי תקיפת העובדים״

יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בישיבת הנהגה בזום (צילום: ההסתדרות)
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בישיבת הנהגה בזום (צילום: ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות ופורום הנהגת ההסתדרות אישרו היום (שלישי), פה אחד, הכרזת סכסוך עבודה כללי בכל מקומות העבודה במגזר הציבורי. זאת על רקע כוונת האוצר משרד האוצר לקצץ בשכר 700 אלף העובדים במגזר הציבורי, והמבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן בנושא. על פי החוק, בתוך 14 ימים מהכרזת הסכסוך, תוכל ההסתדרות להתחיל לנקוט בצעדים ארגוניים במגזר הציבורי.

"אנחנו מתכנסים לקבל החלטה על סכסוך עבודה במגזר הציבורי עקב צעדים של שר האוצר לפגוע בו" פתח את הדיון יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, "אתם עדים שבשבוע שעבר, מתעורר שר האוצר בבוקר, והחליט שהוא משתלח במגזר הציבורי. אני לא יכול להגיד משהו אחר. הוא החליט החלטה פשוטה שהוא עושה לעצמו יחסי ציבור ומנסה לצאת מהמיצר הפוליטי והציבורי שהוא נתון בו על ידי תקיפת המגזר הציבורי בכל תחנות התקשורת".

ההצבעה על אישור סכסוך העבודה (צילום מסך)
ההצבעה על אישור סכסוך העבודה (צילום מסך)

"'המגזר הזה, כן זה שניהל את המשק בשעת משבר, ניהל את משבר הקורונה והציל את האזרחים בתקופת הקורונה. טיפל רפואית, טיפל במובטלים, בחולים", הוסיף, "בכל העולם מצדיעים לעובדי המגזר הציבורי או לפחות אומרים תודה, רק בישראל יש שיטה: אם מישהו כואב לו, בוא נשסה ציבור בציבור. נלך בשיטת השיסוי, האיומים, ההפחדות והזלזול".

"במגזר הציבורי אף אחד כבר לא מצפה שיגידו לו תודה", טען, "אבל ההשתלחות הזו? התנהגנו כל המשבר כמבוגר האחראי. ושר האוצר לא מבין שב-10 במרץ המגזר הציבורי נתן לראש הממשלה שקט, מרחב פעולה ותמרון לנהל את המשבר הזה בשקט. תארו לכם היינו נכנסים אז במהומות? בתחילת הדרך? ולא נכנסים מתחת לאלונקה לחודש וחצי חופשות על חשבוננו כדי ליצור למדינה ולראש הממשלה מרחב תמרון כדי לנהל את המשבר הגדול בתולדות המדינה? עובדי המגזר הציבורי עבדו סביב השעון".

"ששר האוצר ילך לאן שהוא רוצה וינסה לחוקק איזה חוקים שהוא רוצה. אנחנו נכריז סכסוך עבודה ונהיה ערוכים" אמר, "במידה ומשרד האוצר ייגש לממשלה ויבקש להפעיל צעדים שכאלה, אנחנו נפעיל את סכסוך העבודה. נהיה ערוכים כבר ב-17 לחודש, יום חמישי לפני החג מבחינת הצינון. במידה והדברים יתקדמו נגדנו, ונאלץ להפעיל אותו – נפעיל את סכסוך העבודה. זה כמובן יהיה תלוי מה יתרחש ומה יתרומם מולנו. אני בטוח שכולנו מאוחדים".

ישיבת הנהגת ההסתדרות לאישור סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי (צילום מסך)
ישיבת הנהגת ההסתדרות לאישור סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי (צילום מסך)

לדבריו, "האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו שבחסות הקורונה יבוצע מרחץ דמים לשכר של עובדים במדינת ישראל? התשובה היא לא. האם אנחנו נרשה שתהיה פגיעה בזכויות הפנסיוניות שצברנו במאה שנות הסתדרות? התשובה היא לא. האם אנחנו יכולים לשבת בשולחן עגול עם הממשלה והמעסיקים כדי לעשות תוכנית שתסייע למדינת ישראל – התשובה היא כן. אבל אני רוצה לראות תקציב ותוכנית כוללת. לא אתן שכסף יחולק גם למי שצריך וגם למי שאינו צריך".

"אני, יו"ר ההסתדרות, מצדיע לכל המגזר הציבורי על עמידתו בתקופת הקורונה ובתקופה הקשה שממתינה לנו. נמשיך לשאת בכל עבודה ולמשוך בנטל של המשק הישראלי. מי שירצה לנסות לפגוע בנו ימצא אותנו כחומה בצורה וכאיש אחד עומדים נגד הכוונות הללו".

אריאל יעקובי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה: "אין רגע נכון יותר למנהיג ולמנהיגות מבאירוע כזה שבו אין ברירה ואין מנוס. הוא קם עלינו ורוצה להכתיב לנו בחוק מה רוצים לתת לנו. .הוא שכח את מיליון המובטלים שמגיעים לפתחו של שירות התעסוקה ומקבלים שירות בביטוח הלאומי, שערוך לתת טיפול גג ל-80 אלף איש. הוא שכח מי עבד לילות כימים. את כל התמיכה שנתת וגם ספגת עליה, למשרד האוצר הזה. ואני אומר לך, בל תיפול רוחך. כל עובדי המדינה, כל ההסתדרות תהיה מאוחדת ומאורגנת להיאבק בגזירה הזו. זה לא אירוע של הפרטת נמל, אנחנו מדברים היום על הלחם. ועל הלחם נאבק. שיבין, אם הוא משוגע, גם אנחנו משוגעים".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה: :"גדלתי בלוד ואני יודע שמי שאומר לך 'אם לא תעשה ככה אעשה לך ככה' – זו אלימות. זו בריונות. ואיתנו לא מדברים בבריונות. מכינים עכשיו תשתית לחוק בוררות חובה? אנחנו צריכים להגיב בעצמה ובחוזקה. השיח של האלימות – לא בבית ספרנו".

פסח האוספטר, יו"ר הסתדרות הנוער העובד והלומד: "בואו לא נטעה. לא מדובר כאן בבעיה כספית של מדינת ישראל. מדובר בשקר. לא חסר כסף, מי שאומר שאותם 4 מיליארד שקלים מטרתם להכניס כסף לקופה – מ ש ק ר. יש היום במדינת ישראל עודף של קרוב לטריליון שקלים, השקולים לשני תקציבי מדינה.

״קרוב ל-500 מיליארד שקלים יתרות מט"ח. 16 מיליארד במס רכוש. 50 מיליארד חיסכון מתשלומי ריבית ו-250 מיליארד אם יגדילו את יחס חוב-תוצר. למה השר עושה את מה שהוא עושה כשהקופה מלאה עד להתפוצץ? מסיבה אחת. לשבור את העבודה המאורגנת בישראל וליצור פה חברה של עבדים ושפחות. כל הכלכלנים כולל הקיצוניים והימניים ביותר אומרים – צריך להגדיל את ההוצאה ואת היחס חוב-תוצר. צריך היה היום להוסיף כסף למגזר הציבורי. להזרים כסף למשק כדי שלאנשים יהיה ממה להתקיים, ממה לחיות, לא לאיים בקיצוצים".

ענבל חרמוני יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות: ״ראשית, אני רוצה בשמי ובשם העובדות הסוציאליות לומר שזה צעד נכון מאוד, בזמן הנכון, הכרחי למעשה. ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי למנוע את הפגיעה בעבודה המאורגנת בישראל. יש פה כוונת מכוון שהיא הרבה מעבר לכאן ועכשיו מבחינת שר האוצר, ואנחנו, כהסתדרות חייבים לעמוד בפרץ".

דחיל אבו זיאד, יו"ר האגף לקידום שוויון: "חשוב מאוד להדגיש שהמערכה שלנו היא לא על הקצפת, היא על הלחם. אנחנו נלחמים מלחמה צודקת על הבית. 63% מהמועסקים במגזר הציבורי הן נשים, וחשוב להזכיר זאת ולשים לכך לב. אתמול הפצתי לחברי הכנסת מהרשימה המשותפת חומרים על מה המאבק, ודאי שהם יתמכו בהסתדרות אם זה יגיע לכנסת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!