דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / תקציב שבועי, קיצוץ אקראי, ירי לכל הכיוונים: משהו רע קורה במשרד האוצר

ישראל כ״ץ הודה אתמול שמשרדו כלל אינו עובד על תקציב 2021: ״זה לא בהסכם הפוליטי״ | מיליארדי שקלים בתקציב 2020 נסגרו בהודעת סמס | והסחרירים בתקשורת שנועדו להסיט את סדר היום הציבורי מהקטסטרופה הכלכלית | פרשנות

ישראל כ״ץ ושאול מרידור (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
ישראל כ״ץ ושאול מרידור (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר התפתל אתמול בכיסאו כשנשאל בחדשות 12 על התקציב שמשרדו מכין ל-2021. בעקבות פשרת האוזר, נדחה מועד האישור של תקציב 2020 ל-23 בדצמבר, שבוע לפני סיום שנת הכספים. לכל הגורמים הכלכליים מובן מאליו שהתקציב שצריך להיות מאושר במועד זה הוא התקציב לשנת 2021, אבל שר האוצר סירב להתחייב לכך.

מהלך ההתחמקות היה שקוף למדי. כשנשאל כ״ץ על איזה תקציב עובדים עכשיו באוצר, הוא ענה ״כל המשרד עובד על ה-11 מיליארד״. כשהוא מתייחס בסך הכול לתוספת שאישרה ועדת הכספים לתקציב המקוצץ של 2020. "בכל הדברים האחרים נטפל לאחר מכן".

המראיינים, דני קושמרו וקרן מרציאנו, תהו האם קיים מחסור בעובדים במשרד האוצר שיכול להצדיק את העובדה שהוא אינו יכול לעמוד במשימתו המרכזית – הכנת תקציב. כאן כבר פלט ישראל כ"ץ משהו על כך ש״זה לא נמצא בהסכם הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ״. בכך חשף שר האוצר את הסיבה האמיתית והכואבת לאי היערכות לתקציב 2021: כלכלת ישראל מנוהלת מתוך שיקולים פוליטיים קצרי טווח. תאריך הבחירות הוא המועד אליו נערכים, לא הגשת תקציב המדינה.

מלחמת כל בכל

על רקע זה אפשר אולי להבין את ההסתערות המשונה של כ"ץ על המגזר הציבורי. המהלך התחיל ביום רביעי שעבר, בתכנית הבוקר של גלי צה"ל. רגע לפני סוף הריאיון, ביקש שר האוצר להעביר מסר: הוא רוצה לקצץ במשכורות המגזר הציבורי.

עוד לפני שהחל באיזשהו משא ומתן רציני, הבהיר השר שהוא מתכוון ״להוביל מערכה ציבורית רחבה״ אם לא ייענו לדרישותיו. ״אם לא תהיה הסכמה אכפה את הקיצוץ בהחלטת ממשלה״. כך, בשבע בבוקר, רגע לפני הפרסומת, בחר השר הממונה על הקופה הציבורית לפתוח במתקפה על 700 אלף עובדי ועובדות המגזר הציבורי בישראל.

בהמשך הציף כ"ץ את כלי התקשורת באותו מסר, תוך שהוא מדליף מספרים ותכניות, מוסיף שינויים מבניים ומאיים בכיפופי זרועות. ככה לא פותחים דיונים על מהלך כלכלי מורכב. ככה מייצרים ספין. מאות אלפי מובטלים? עסקים נסגרים? המיתון החמור בתולדות ישראל? כ״ץ מנסה לדחוף למשבצת השעיר לעזאזל מישהו אחר במקומו.

וזו לא המתקפה היחידה. ביום ראשון בבוקר הקדיש השר מחצית מראיון שקיים ברשת ב' לחבר הכנסת מהליכוד, ניר ברקת, בגלל ביקורת שהעביר על תפקודו כשר אוצר. על ראש אגף התקציבים הפורש, שאול מרידור, התגולל כ"ץ מול כל מיקרופון פנוי.

במקום להתעסק בתקציב שיוציא את המשק הישראלי מהבוץ, מתעסק כ״ץ ביצירת סדר יום תקשורתי, זריעת פילוג, מלחמת כל בכול. בדיוק הפוך ממה שהכלכלה הישראלית צריכה עכשיו.

הקיצוץ האקראי

כדי להבין עד כמה הקיצוץ שמבקש ישראל כ״ץ מהמגזר הציבורי אקראי ותלוש, אפשר להסתכל על התקציב ההמשכי ל-2020 אותו אישרה ועדת הכספים. ברגע האחרון, לפנות בוקר, נזרקו מספרים לאוויר, 14 מיליארד, 10 מיליארד, בסוף נסגר 11. ככה אושרה התוספת לתקציב ההמשכי.

מדובר בקופה של 11 מיליארד שקלים שהאוצר צריך להגיש עבורה תכנית מפורטת לממשלה ולוועדת הכספים עד אמצע ספטמבר. מטרת התוספת הזו שנועדה להתמודד עם תקציב חסר, שלמעשה מבוסס עוד על 2019, להחזיק תכניות וגופים ציבוריים עם הראש מעל המים.

איך נקבע שהתקציב המשלים יעמוד על 11 מיליארד שקלים? מישהו יודע? התשובה היא שאף אחד לא יודע. כנראה שגם לא באוצר. במשרד עצמו סירבו לספק ל׳דבר׳ את הנוסחה שמאחורי הסכום. הסכום 11 מיליארד נקבע באס אמ אס ששלח שר האוצר לחברי הוועדה, לאחר שפרש לביתו.

איך מסביר שר האוצר למאות אלפי עובדים שהדבר הדחוף ביותר כעת הוא קיצוץ בשכרם? למה 4 מיליארד? ומדוע הדיונים לא נעשים במסגרת תקציב ל-2021? את התשובות כנראה אין לחפש בשדה הכלכלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!