דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

דרמה באנקרה / טנקים מקיפים את הפרלמנט הטורקי; ארדואן נמלט ל'מקום בטוח'

נסיון הפיכה צבאית בטורקיה נגד משטר ארדואן. הצבא הצהיר כי הוא שולט במדינה. על פי דיווחים, רמטכ"ל צבא המדינה נהרג. ארדואן קרא לאזרחי טורקיה לצאת לרחובות ואמר כי "האחראים ישלמו מחיר כבד"

חיילי צבא טורקיה ברחובות איסטנבול. צילום: סוכנות AP.
חיילי צבא טורקיה ברחובות איסטנבול. צילום: סוכנות AP.

צבא טורקיה הודיעה אמש כי תפס את השלטון במדינה, אך נשיא טורקיה ארדואן אמר כי הוא עוד שולט במדינה וקרא לאזרחי המדינה לצאת לרחובות ולהתנגד להפיכה. על פי דיווחים שטרם אומתו, הרמטכ"ל הטורקי נהרג. כוחות צבא גדולים נמצאים בבירה אנקרה ובעיר הגדולה איסטנבול, וירי נשמע ברחובות. הנשיא ארדואן הוברח ל"מקום בטוח". נשיא ארה"ב ברק אובמה יצא נגד ההתקוממות וקרא לכל המפלגות לתמוך בארדואן.

כוחות צבא וטנקים הקיפו את בניין בניין הפרלמנט באנקרה וירי נשמע באזור. פיצוצים חזקים נשמעו בעיר אנקרה, בירת טורקיה. על פי דיווח של רשת הסי.אן.אן פיצוץ אירע בבניין תחנת טלוויזיה המנוהלת על ידי הממשל. עשרות טנקים נראו נעים לעבר מקום המשמש את ראש הממשלה וסגנו. מכונית פרטית ניסתה לעצור את הטנקים, אך הטנקים עברו דרכה ויושבי הרכב נמלטו.

בראיון שקיים באמצעות הטלפון הסלולרי שלו עם רשת הסי.אן.אן, קרא ארדואן לאזרחי המדינה לצאת לרחובות ולהראות את תמיכתם בו. ארדואן כינה את פעולות הצבא "נסיון הפיכה באמצעות מיעוט מתוך הכח הצבאי".  משרדו של הנשיא סירב לחשוף את מיקומו של הנשיא, ואמר שהוא נמצא במקום בטוח. ארדואן אמר "אני לא מאמין שנסיון ההפיכה הזה יצליח".

סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" דיווחה על מסוקי צבא שירו לעבר מטה סוכנות המודיעין הלאומית. מסוקים נוספים ירו מעל הבירה אנקרה,כך מסר עד ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס. עדי ראייה נוספים דיווחו על יריות סמוך למתחם הארמון הנשיאותי באנקרה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה קרא לכל המפלגות בטורקיה לתמוך בשלטון ארדואן שנבחר באופן דמקורטי. הוא הפציר בהם לגלות איפוק וקרא להמנע מאלימות או משפיכות דמים.

מוקדם יותר, הובאה בטלוויזיה הטורקית הצהרה על פיה הצבא תפס פיקוד על המדינה, בעקבות שלטו היחיד של ארדואן ובגלל העלייה בטרור. סוכנות הידיעות הטורקית דוגאן מסרה כי הצבא עשה זה זאת כדי "להחזיר את הסדר החוקתי, הדמוקרטיה, זכויות האדם והחופש, להבטיח מחדש את שלטון החוק במדינה, והחוק והסדר יושבו".

על פי הסברות, בשנים האחרונות ארואן הקצין את הדת במדינה והצבא שמופרד מהמדינה ושתפקידו לשמור על הדמוקרטיה החליט לבצע את ההפיכה. כמו כן משבר הפליטים הכישלון בביטחון במלחמה עם סוריה ואי הכניסה לאיחוד האירופאי יצרו כעס ותיסכול בקרב דרגים בכירים בצבא.

למרות שהכריז הצבא על עוצר, אלפים מתושבי טורקיה יצאו לרחובות. מפגינים רבים יצאו להפגין, רובם ככל הנראה כנגד ניסיון ההפיכה. על פי דיווחים לא מאומתים הצבא ביצע ירי במפגינים ועד כה דווח על 10 הרוגים. מהדיווחים עולה כי כוחות הצבא יורים על כוחות המשטרה שמנסים להתנגד.כל הרשתות החברתיות, פייסבוק, טוויטר ויוטיוב נחסמו.

נכון לעכשיו לא ברור לגמרי מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה ומה מניעיו. חלק מהפרשנים העלו את הסברה כי חלק מהסיבה להפיכה היא ההקצנה הדתית שהנהיג ארדואן במדינה בשנים האחרונות, ושהצבא הרואה את השמירה על הדמוקרטיה כתפקידו החליט לבצע את ההפיכה. כמו כן משבר הפליטים, ריבוי אירועי הטרור, הכשלון במלחמה עם סוריה ואי הכניסה לאיחוד האירופאי יצרו כעס ותיסכול בקרב דרגים בכירים בצבא.

משרד החוץ קרא לכל הישראלים שנמצאים כעת בטורקיה לא לצאת לרחובות, תגבר את חדר המצב והכריז על מצב חרום בהתנהלותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!