דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / יעקב פרנקל בביקורת חריפה: "מקווה שכלכלת ישראל לא תהפוך לבת ערובה לפוליטיקה"

נגיד בנק ישראל לשעבר ביקר את חוסר המוכנות של כ"ץ להתחייב לתקציב ל-2021: "משקיעים וסוכניות דירוג לא בוחנים רק גרעון, אלא איך הממשלה פועלת" | ראש אגף התקציבים הפורש שאול מרידור: עוד לא התחלנו לעבוד על תקציב ל-2021

פרופ' יעקב פרנקל בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד).
פרופ' יעקב פרנקל בכנס הרצליה (צילום: חגי פריד).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"זה ששר האוצר ישראל כ"ץ לא התחייב שיהיה תקציב ל-2021 זה מצב בעייתי ביותר" כך הזהיר נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל בראיון לחדשות 12. אם לא תתקבל החלטה אחרת אמורה הממשלה להעביר תקציב עד ה-23 בדצמבר לשנת 2020 בלבד – תקציב לשבוע בלבד. בתכנית אמר ראש אגף התקציבים הפורש, שאול מרידור, כי באגף לא החלה כל עבודה על תקציב המדינה ל-2021.

פרנקל התייחס להימנעות של כ"ץ מלהתחייב שמשרד האוצר יכין תקציב לשנת 2021 ואמר: "יש מספיק זמן, יש ארבעה חודשים. אף אחד באגף תקציבים לא יגיד לך שאין מספיק זמן. לכל חנות מכולת יש תקציב, על אחת וכמה למדינת ישראל. התקציב מאפשר בדיקת חלופות. בהיעדר תקציב יקשה מאד להחזיר מובטלים למעגל התעסוקה".

"התקציב הנוכחי הוא תקציב במרכאות- זו לא הדרך לנהל כלכלה" אמר הנגיד לשעבר והזהיר: "ישראל נבחנת על ידי משקיעים וסוכנויות הדירוג מידי יום. לא שואלים רק מה הגרעון ומה החוב, אלא מה היא ההתנהלות. לכל המדינות יש גרעונות גדולים כרגע. התקציב משדר איך הממשלה פועלת".

פרנקל אמר כי אינו רוצה להיכנס להיבט הפוליטי של ההימנעות מתקציב, אבל הוסיף: "אני מאד מקווה שלא נעשה את כלכלת ישראל לבת ערובה לפוליטיקה. זה אינטרס של כולנו, והמנגנון זה התקציב היחיד שעושה את זה. בוא לא נתחמק. זה לא טריקים של רואי חשבון, זה מסר של התנהלות של ממשל נכון".

מרידור: אין עבודה על תקציב 2021

בתכנית התראיין גם ראש אגף התקציבים הפורש, שאול מרידור, לראשונה מאז הודיע על התפטרותו בראשון האחרון. לדבריו, שר האוצר ישראל כ"ץ ניסה להתערב בעבודת הדרג המקצועי במשרד: "היו גם מקרים ששר האוצר לחץ מאד על הדרג המקצועי לשנות אומדנים כדי לייצר כסף. אני חושב שזה דבר לא נכון. אמר לנו 'את זה תתמחרו בפחות'. אלה לא דברים שעושים במדינה מתוקנת. זה לא קרה כי לא הסכמתי, אבל זו נורת אזהרה מאד חריפה."

שאול מרידור בראיון לחדשות 12 (צילום מסך)
שאול מרידור בראיון לחדשות 12 (צילום מסך)

עוד אמר מרידור כי לא החלה כל עבודה על תקציב המדינה ל-2021. "נפרצו פה כללים: לא מעבירים תקציבים, אין מסגרות לתקציב, אין שום דיון על סדרי עדיפויות. התקציב הפך להיות כלי שרת פוליטי והדבר הזה יש צורך אמיתי לתקציב ל-20-21 צריך להתחיל לעבוד היום. עוד לא התחלנו לעבוד. כרגע שר האוצר לא רוצה לעבוד. אני לא נכנס למניעים. לא כל דבר יכול יכול להיות כלי במדיניות או פוליטיקה. תקציב המדינה הוא אבן".

מרידור הגיב לטענת שר האוצר ישראל כ"ץ לפיה התפטר לאחר ששמע שכ"ץ רוצה להעביר אותו מתפקידו: "ברגע שהרגשתי שאני לא משפיע על מדיניות והמדיניות שוברת כל מוסכמה בעולם התקציב הבנתי שזה יותר מידי בשבילי. יצאתי לחופשה ביום שלישי, שלישי עד שבת כתבתי מכתב. הוא לא נכתב בהיסח הדעת ולא בדקה. כתבתי בו דברים קשים, אבל משמעותיים מאד לדעתי."

על הביקורת לפיה ניסה לפעול ממניעים פולייטיים כנגד החלטות השר כ"ץ אמר מרידור: "אין לי מניעים פוליטיים, זה מחוץ לתחום. אני השתדלתי מאד לא לקחת את הדברים ברמה האישית. ברור שלא נהניתי מזה, אבל אני לא נותן לזה להגיע לעבודה. שירות המדינה לא אמורה להיות חבורה של יס מנים. אני חושב שצריך להלחם שלא יהיה כזה.

מרידור הוסיף כי: "אנחנו אכן צריכים לבצע את החלטות הדרג המדיני, הדרך בה מחליטה הממשלה במשטר דמקרטי היא לא זה מה שרציתי ועכשיו תבצעו. אמור להיות תהליך מקצועי, מעבר על נתונים. אף אחד לא יכול להראות שההחלטה שאני והאגף שעמדתי בראשו לא ביצענו. אבל הדרך חשובה. הדרך להקשיב היא לא להגיד 'אני אגיד לכם מה לכתוב ותכתבו."

"עבדתי עם כמה שרי אוצר, לא נתקלתי בדבר כזה. ההקשבה לא קיימת, בטח לא שיקול מקצועי. זה לא קיים ברגע שמישהו בחדר אומר משהו שהשר לא רוצה אי אפשר לצעוק עליו לאיים עליו להשליט אווירת טרור. מה חושבים האנשים הזוטרים? הם יפתחו את הפה פעם הבאה?

"לא יכול להיות שככה מתנהלים. אנחנו מדברים והוא מסתכל בפלאפון או מדבר עם מישהו על דבר אחר. אי אפשר לנהל ככה דיונים", אמר מרידור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!