דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביתר עילית

מתווה הרמזור / למרות שהעיר 'אדומה', בביתר עילית מתכננים להמשיך לשלוח ילדים לבתי הספר

מערכת החינוך פועלת כבר שבועיים אך לרגל פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הוכרזה העיר החרדית כאדומה, למרות שאין גידול משמעותי במספר החולים והחולים במצב קשה | "צורת ההתנהגות של המדינה בכל הקשור לקורונה, גורמת לי להאמין פחות ופחות שיש מישהו שדואג"

ילד רוכב על אופניים בבית ספר בביתר עילית. ארכיון. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ילד רוכב על אופניים בבית ספר בביתר עילית. ארכיון. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דוד טברסקי

"ההורים ימשיכו לשלוח את הילדים לבתי הספר כי הם יהיו פתוחים באופן שאינו רשמי" מספר ישראל מאיר שטרן, אב ל-8 ילדים, לאחר שאתמול (שלישי) בבוקר נדהמו תושבי ביתר עילית לגלות שעירם מסומנת אדום. "החשש הוא שראש העיר יצטרך להתערב בעניין ולסגור את בתי הספר הלכה למעשה", הוא מוסיף. "צורת ההתנהגות של המדינה בכל הקשור לקורונה, גורמת לי להאמין פחות ופחות שיש מישהו שדואג".

למרות מספר חולים פר תושבים נמוך יותר מבני ברק, ביתר עילית סומנה באדום. למרות הוראת המדינה, בבוקר נרשמה תנועה ערה של תלמידים לבתי הספר והגנים שבחרו לפתוח. לטענת התושבים, אין שום סיבה הגיונית להפסיק את מערכת החינוך, שברוב העיר החלה לעבוד כבר לפני שבועיים עם קצב גידול מזערי במספר החולים.

אין שום החלטה מקצועית, רק דרג פוליטי שמנהל מסע תקשורתי בשביל שאדם בתל אביב יראה טלוויזיה ויגיד – 'הנה המדינה עושה משהו'

שטרן לא מאמין שבתי הספר באמת ינעלו ואומר שהסגר הוא דימוי תקשורתי, ולא פוגש את מציאות החיים ביישוב. "לא באמת יבואו ויאכפו את הסגר, העיר בסגר רק בתקשורת", הוא אומר, אך מכין את עצמו למצב בו יצטרך להישאר לשבת עם הילדים בבית. "במצב שהולך כרגע, המדינה לא צריכה להתערב, בטח לא באיך שהיא מתמודדת עם המצב – להורים שמורה הזכות לשלוח את הילד שלהם למוסד החינוכי".

על פי ראש העיר, מאיר רובינשטיין, בביתר עילית יש 187 חולים, וכמחציתם נמצאים במלונית. כלומר, כ-30 חולים על כל 100 אלף תושבים. את הדברים כתב אמש לשר הבריאות, יולי אדלשטיין, ודרש הסבר לדרך בה שוייכה העיר לרשימת הערים האדומות, הסבר אותו לא קיבל. אדלשטיין עצמו אמר שהנחה את המשרד ואת פרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, להגיש לו במוצ"ש רשימה של יישובים אדומים, אך כשליש מהרשימה שונה מאז. "זה דינמי", אמר השר.

חזרה ללימודים בבית ספר חרדים. 24 במאי, ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
חזרה ללימודים בבית ספר חרדים. 24 במאי, ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

"כלל לא היינו על המפה של הערים האדומות ובן-לילה הפכו לכזו", מספר ל'דבר' חיים גוטליב, מומחה לפיתוח חומרה שבעברו היה מועמד לראשות עיריית ביתר עילית. "מדובר בסיבה פוליטית בלבד, זו עיר עם אבטלה מאוד גבוהה וגם אלו שלא מובטלים הם במעמד הכי נמוך". לדברי גוטליב, רוב תושבי ביתר עילית הם צעירים, ולמרות שהעיר מותגה כ'כוכבת' של הקורונה בישראל, היו בה מעט מאוד מקרים קשים והסיבה לכך מאוד פשוטה; מדובר בעיר צעירה שחלק גדול ממנה אמנם נדבק אך הספיק להחלים.

"אין מיזמים גדולים בעיר הזו ולכן הכלכלה לא נפגעת", מסביר גוטליב. "לכן סגירת העיר טובה לכותרות. אבל עובדתית, רוב המוסדות פה פועלים, בין אם זה באישור או בלי אישור".

חיים גוטליב (צילום: אלבום פרטי)
חיים גוטליב (צילום: אלבום פרטי)

גוטליב מתאר תחושה קשה שעוברת בקרב התושבים מזה מספר חודשים, שכן מה שעובר בערים אחרות ללא בעיה, אצלם הופך לטאבו. "נהיינו שק החבטות של המדינה – כל פעם שיש חוסר בעשייה של הממשלה בקורונה היא מיד מראה שמשהו אצל החרדים בביתר עילית לא בסדר". בימים האחרונים מערכת החינוך וגם התושבים חזרו לשגרת עבודה, רובם עובדים מחוץ לעיר ומספרים שבעוד המצב בירושלים, בתל אביב או באר שבע נושק לשלהם, אף אחד לא מצפה שיסגרו אותן, בינתיים לפחות. "אין שום החלטה מקצועית, רק דרג פוליטי שמנהל מסע תקשורתי בשביל שאדם בתל אביב יראה טלוויזיה ויגיד – 'הנה המדינה עושה משהו'", אומר גוטליב.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!