דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

דרמה באנקרה / טורקיה: נכשל נסיון הפיכה נגד ארדואן, כ-265 איש נהרגו במהומות

מאות אנשים, רובם מכוחות הבטחון, נעצרו. הרמטכ"ל שנלקח כבן ערובה שוחרר. ארדואן: "הם ישלמו מחיר כבד על בגידתם בטורקיה"

טנק דוהר אל תוך קהל אנשים באנקרה, בעוד הם מנסים לעצורו. צילום: סוכנות AP
טנק דוהר אל תוך קהל אנשים באנקרה, בעוד הם מנסים לעצורו. צילום: סוכנות AP

סוף שבוע סוער בטורקיה הגיע אתמול לסיומו, לאחר שנראה כי כל נסיונות ההפיכה גוועו. במהלך סוף השבוע ניסו כוחות צבא גדולים להדיח את נשיא טורקיה ארדואן מכיסאו. כוחות צבא גדולים, בהם טנקים ומטוסים, נכנסו לבירת טורקיה אנקרה ולעיר איסטנבול, והקיפו את בניין הפרלמנט ובנייני ממשל אחרים. במקביל, שידרו כוחות הצבא הודעה ברשתות הטלוויזיה הלאומיות בה אמרו כי הם שולטים במדינה, וכי הם עושים זאת למען הדמוקרטיה וזכויות האדם במדינה. הנשיא  ארדואן שהוברח למקום בטוח התראיין לרשת CNN וקרא להמונים לצאת לרחובות. המוני אדם הציפו את הערים הגדולות בטורקיה, ובמקומות שונים התפתחו קרבות יריות. על פי הערכות כ-265 איש, ביניהם חיילים רבים, נהרגו במהלך המהומות. לאחר שעות ספורות הסתיים נסיון ההפיכה כשראש המודיעין הטורקי הודיע כי הממשל חזר לשלוט במדינה.

נשיא טורקיה ראג'יפ טאיפ ארדואן נשא אמש (שבת) נאום לאומה. הנאום התקיים ברחוב מול המוני תומכים ותחת אבטחה כבדה. בנאומו, אראדואן חזר ואמר שניסיון ההפיכה נכשל והמצב תחת שליטה. עוד אמר ארדואן כי אלפים מתומכי ניסיון ההפיכה נעצרו. הוא דרש מנשיא ארצות הברית ברק אובמה, להסגיר לטורקיה את פטהוללה גילֶן, סופר ואיש דת מוסלמי, לשעבר מנהיגה הרוחני של מפלגת 'הצדק והפיתוח', מפלגתו של ארדואן. לדברי ארדואן פטהוללה עומד מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל.

מוקדם יותר, בראיון לקבוצת עיתונאים בביתו, הכחיש גילן כל קשר להפיכה ואמר שיש סיכוי כי ניסיון ההפיכה הינו מבוים על ידי ארדואן. בארצות הברית, מזכיר המדינה, ג'ון קרי אמר כי תישקל אפשרות הסגרה אם יהיו ראיות הקושרות את גילן לניסיון ההפיכה.

חיילים מאבטחים הפגנה של תומכי ארדואן לאחר כשלון נסיון ההפיכה. צילום: סוכנות AP
חיילים מאבטחים הפגנה של תומכי ארדואן לאחר כשלון נסיון ההפיכה. צילום: סוכנות AP

על פי דיווחים שונים, במהלך ניסיון ההפיכה נהרגו 265 בני אדם וקרוב ל-1,500 נפצעו. עוד דווח כי נעצרו קרוב ל-3,000 אנשי כוחות הביטחון מתומכי ניסיון ההפיכה בהם שלושה מפקדי גייסות, חיילים ואנשי משטרה. עוד עוכבו ונעצרו כ-2,800 שופטים, בהם שני שופטי בית המשפט העליון ועוד אנשי תביעה.

נסיון ההפיכה החל ביום שישי, אז הובאה בטלוויזיה הטורקית הצהרה על פיה הצבא תפס פיקוד על המדינה, בעקבות שלטון היחיד של ארדואן ובגלל העלייה בטרור. סוכנות הידיעות הטורקית דוגאן מסרה כי הצבא עשה זאת כדי "להחזיר את הסדר החוקתי, הדמוקרטיה, זכויות האדם והחופש, להבטיח מחדש את שלטון החוק במדינה, והחוק והסדר יושבו".

אזרח עומד מול טנק בכניסה לנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: סוכנות AP
אזרח עומד מול טנק בכניסה לנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: סוכנות AP

במקביל, כוחות צבא וטנקים הקיפו את בניין הפרלמנט באנקרה, בירת טורקיה, וירי נשמע באזור. פיצוצים חזקים נשמעו ברחבי העיר, וכך גם באיטנסבול, אחת הערים הגדולות במדינה. על פי דיווח של רשת CNN פיצוץ אירע בבניין תחנת טלוויזיה המנוהלת על ידי הממשל. עשרות טנקים נראו נעים לעבר מקום המשמש את ראש הממשלה וסגנו. מכונית פרטית ניסתה לעצור את הטנקים, אך הטנקים עברו דרכה ויושבי הרכב נמלטו.

סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" דיווחה על מסוקי צבא שירו לעבר מטה סוכנות המודיעין הלאומית. מסוקים נוספים ירו מעל הבירה אנקרה,כך מסר עד ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס. עדי ראייה נוספים דיווחו על יריות סמוך למתחם הארמון הנשיאותי באנקרה.

רכב שנמחץ ע״י טנק בכיכר מרכזית באנקרה. צילום: סוכנות AP
רכב שנמחץ ע״י טנק בכיכר מרכזית באנקרה. צילום: סוכנות AP

בראיון שקיים באמצעות הטלפון הסלולרי שלו עם רשת CNN, קרא ארדואן לאזרחי המדינה לצאת לרחובות ולהראות את תמיכתם בו. ארדואן כינה את פעולות הצבא "נסיון הפיכה באמצעות מיעוט מתוך הכח הצבאי" והוסיף כי הוא "לא מאמין שנסיון ההפיכה הזה יצליח".

למרות שהכריז הצבא על עוצר, אלפים מאזרחי טורקיה יצאו לרחובות. מפגינים רבים יצאו להפגין, רובם ככל הנראה כנגד ניסיון ההפיכה. מהדיווחים עלה כי כוחות הצבא ירו על כוחות המשטרה שניסו להתנגד. כל הרשתות החברתיות, פייסבוק, טוויטר ויוטיוב נחסמו.

לאחר לילה של אלימות ברחובות טורקיה הודיע אתמול בבוקר ארדואן, כי הוא וממשלתו עדיין שולטים במדינה והרמטכ"ל שנלקח כבן ערובה שוחרר. במהלך הלילה הודיע דובר המודיעין הלאומי הטורקי כי הניסיון לבצע הפיכה צבאית במדינה נכשל. שידורי הטלוויזיה הממלכתית שהופסקו במהלך נסיון ההפיכה התחדשו והראו הבוקר תמונות של כמה עשרות חיילים שהשתתפו בנסיון מרימים ידיהם בכניעה.

במהלך נסיון ההפיכה קרא נשיא ארצות הברית ברק אובמה לכל המפלגות בטורקיה לתמוך בשלטון ארדואן שנבחר באופן דמקורטי. הוא הפציר בהם לגלות איפוק וקרא להמנע מאלימות או משפיכות דמים.

למרות דיווחים שהיו אתמול על חזרת המתח לטורקיה, נראה כי נסיון ההפיכה הסתיים סופית, וכי שליטתו של ארדואן במדינה התחדשה. בימים הקרובים יתבהרו הצעדים בהם ינקוט ארדואן כלפי החיילים המורדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!